InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De verschillende assessments in de ontwikkeling van kinderen

De verschillende assessments in de ontwikkeling van kinderen

Een testbatterij voor kinderen is een test waarin de ontwikkeling van het kind vergeleken kan worden met andere leeftijdsgenoten. Van deze assessments bestaan er talloze vormen en modellen om kinderen in te schalen. De uitslag van een testbatterij zorgt ervoor dat een ouder of therapeut de ontwikkeling van een kind kan plaatsen binnen bepaalde normen. Niet alle testen zijn betrouwbaar, maar de meeste geven wel een mogelijke vergelijking ten opzichte van andere individuen.

Movement ABC

Het movement assessement battery for children is een testbatterij dat als doel heeft om een eventuele motorische achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten op te sporen. De test wordt gebruikt als screening en niveaubepaling.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Kinderen van vier tot 12 jaar, die geen neurologische aandoening hebbenTwintig tot dertig minutenDe test is gestandaardiseerd, betrouwbaar en valide
De test bestaat uit tweeëndertig items (waarvan acht per leeftijdscategorie). Deze items zijn onderverdeeld in drie functiegroepen, namelijk: balvaardigheid, evenwicht en handvaardigheid. Het meest nodige materiaal zit in de testkoffer van het assessment.
De testbatterij wordt individueel afgenomen.

TEA-Ch

De Test of Everyday Attention for Children is een testbatterij voor het meten van aandachtsproblemen bij kinderen.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Kinderen tussen zes en zestien jaarOngeveer één uurDe test is valide
De voornaamste domeinen die getest worden zijn de volgehouden aandacht, de selectieve aandacht en de aandachtscontrole.
Het assessment bestaat uit negen subtesten. Een voorbeeld bij het testen van de selectieve aandacht is dat het kind binnen één minuut zoveel mogelijk targets moet vinden op een kaart. Een testvoorbeeld van de volgehouden aandacht is de volgende: het kind moet zeggen als hij twee 'vijven' achter elkaar hoort in een rij van cijfers. Als dit het geval is moet hij het getal opnoemen dat voor de vijven kwam.

TEDI-MATH

De TEDI-MATH is een handelingsgerichte diagnostische test om rekenproblemen en dyscalculie in kaart te brengen. De testbatterij zorgt ervoor dat de therapeut de sterktes en zwaktes van de rekenkundige vaardigheden van het kind in kaart kan brengen.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Kinderen van de tweede kleuterklas tot het derde leerjaarOngeveer één uurDe test is betrouwbaar, gestandaardiseerd en valide
Het assessment bestaat uit zes subtests:
  • Kennis van de telrij: zo ver mogelijk tellen, per 2 tellen,
  • Het tellen
  • Inzicht in getalstructuur: Arabische cijfers, met blokjes tellen,
  • Logisch denken: seriatie, classificatie,
  • Rekenvaardigheden
  • Schattend rekenen

Beery VMI

De developmental test of visual-motor integration heeft als doel dat men kinderen die speciale hulp nodig hebben kan identificeren. Via deze test kunnen deze kinderen de nodige zorg op maat verkrijgen.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
twee- tot zevenjarigen (verkorte versie) & zeven- tot achtienjarigen (volledige versie)Tien tot vijftien minutenDe test is gestandaardiseerd, valide en betrouwbaar
De testbatterij bestaat uit een aantal onderverdelingen. Ze kan men de test onderverdelen in de visuomotorische integratie, de visuele perceptie en de motorische coördinatie.

15-woorden test

De vijftien-woorden test heeft als doel om de leerhouding, concentratie en nauwkeurigheid van een leerling in kaart te brengen.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Kinderen van zes tot twaalf jaarVijftien tot twintig minutenDe test is betrouwbaar en valide
Deze test bestaat uit twee reeksen:
  • Eerst reeks A lezen en laten reproduceren. Dit wordt vijf keren uitgevoerd.
  • Daarna reeks B laten lezen en dan direct hierna reeks A weer opzeggen.
De test gaat steeds over zelfstandige naamwoorden zoals lichaamsdelen, dieren, werktuigen, gebruiksvoorwerpen of vervoermiddelen.

TVPS

De Test of visual-perceptual skills brengt de sterktes en zwaktes in de visuele perceptie van het kind in kaart.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Kinderen van vier tot twaalf jaarZeven tot vijftienminutenDe test is gestandaardiseerd, betrouwbaar en valide
Het assessment bestaat uit kleine testen die samen worden bekeken tot één geheel. Deze kleine testen bestaan uit vormherkenning, visuele sluiting, figuur-achtergrond oefeningen, testing van visueel sequentieel geheugen, visueel-ruimtelijke relaties, visueel geheugen en visuele discriminatie.

PEDI.NL

De Pedriatric Evaluation of Disability Inventory scoort de mate van zelfstandigheid in het uitvoeren van dagelijkse activiteiten van het kind binnen zijn omgeving.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Kinderen van zes maanden tot zevenenhalf jaarVijfenveertig tot zestig minutenDe test is betrouwbaar en valide
In de test wordt er naar drie specifieke domeinen gekeken. Zo wordt de zelfstandigheid in de zelfverzorging, ambulantie en het sociaal functioneren onderzocht.

DENVER-II

De DENVER-II is een assessment waar er gekeken wordt of de ontwikkeling van het kind overeenkomt met andere kinderen volgens bepaalde gestandaardiseerde taken.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Kinderen tussen nul en zes jaarTwintig minutenDe test is gestandaardiseerd, betrouwbaar en valide
In deze testbatterij worden vier grote groepen van domeinen onder de loep genomen.
  • Persoonlijk-sociaal
  • Fijne adaptieve motoriek
  • Taal
  • Grove motoriek

WCST

De winsconsin card sorting test heeft als doel om de cognitieve flexibiliteit en cognitieve processen van mensen in kaart te brengen.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Personen van vijf tot negenentachtig jaarTotdat een aantal categorieën correct gesorteerd zijn of de kaarten op zijnDe test is gestandaardiseerd en valide, maar weinig betrouwbaar (hertest)

Stroop-test

Het doel van de Stroop-test is om de gerichte aandacht te meten.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Kinderen tussen acht en elf jaarVijf tot tien minutenDe test is valide en weinig betrouwbaar (hertesting)
Het kind krijgt een aantal kaarten waar woorden geschreven zijn in verschillende kleuren. Zo heb je bijvoorbeeld het woord 'rood', dat in het groen gedrukt is. Het is dan aan het kind om steeds te zeggen in welke kleur het woord gedrukt is. De leerling moet de reeks van gekleurde woorden vlot opsommen.

ATAG-K

De Amsterdamse Training voor Aandacht en Geheugen van Kinderen is gericht op het trainen van aandacht en geheugen bij jonge mensen. Dit assessment is gemaakt voor kinderen met aandachts- en/of geheugenproblemen.
DoelgroepDuurBetrouwbaarheid
Acht tot achttien jarigenOngeveer een half uur per dagDe training is valide en betrouwbaar
Bij deze training moet het kind elke dag opnieuw een aantal startvelden invullen.

Conclusie

Uit bovenstaande informatie valt er dus af te leiden dat er enorm veel assessments bestaan voor kinderen en jongeren om hun ontwikkeling in kaart te brengen. De meeste testen zijn betrouwbaar en valide, alleen de tijdsduur van afnamen kan enorm verschillen. Deze testbatterijen worden vaak gebruikt bij therapeuten of taakleerkrachten als er bij de leerling zwaktes ondervonden worden. Aan de hand van de uitslag van de testen kan men ervoor zorgen dat ieder individu een aanpassing om maat kan krijgen, waardoor hij/zij zich beter kan ontwikkelen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Maikske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Assessment, wat is het en wat kan je er mee?Werd het assessment in het verleden zo nu en dan toegepast en bij zwaardere functies, tegenwoordig is het algemeen gebru…
Een assessment: hoe bereid je je voor op een assessment?Wie een nieuwe baan krijgt of wie in een hogere positie kan komen, moet vaak een assessment doen om te kijken of hij of…
Het assessment: Wat is de sleutel tot succes?Het assessment: Wat is de sleutel tot succes?Het assessment is een steeds vaker voorkomend onderdeel in sollicitatieprocedures. Ze bestaan in verschillende soorten e…
Wat houd e-hrm in?Wat houd e-hrm in?Dit artikel gaat over e-HRM. Wat zijn de belangrijkste kenmerken ervan en de ontwikkelingen op bepaalde gebieden. Ook zu…
Differentiëren met de TI grafische rekenmachinesDifferentiëren met de TI grafische rekenmachinesDe grafische rekenmachines van Texas Instruments worden anno 2014 veel gebruikt in het voortgezet en hoger onderwijs, bi…

Reageer op het artikel "De verschillende assessments in de ontwikkeling van kinderen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Maikske
Gepubliceerd: 03-11-2014
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Kinderen
Special: Ontwikkeling kinderen
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!