De verschillende assessments in de ontwikkeling van kinderen
Een testbatterij voor kinderen is een test waarin de ontwikkeling van het kind vergeleken kan worden met andere leeftijdsgenoten. Van deze assessments bestaan er talloze vormen en modellen om kinderen in te schalen. De uitslag van een testbatterij zorgt ervoor dat een ouder of therapeut de ontwikkeling van een kind kan plaatsen binnen bepaalde normen. Niet alle testen zijn betrouwbaar, maar de meeste geven wel een mogelijke vergelijking ten opzichte van andere individuen.
Movement ABC
Het movement assessement battery for children is een testbatterij dat als doel heeft om een eventuele motorische achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten op te sporen. De test wordt gebruikt als screening en niveaubepaling.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Kinderen van vier tot 12 jaar, die geen neurologische aandoening hebben | Twintig tot dertig minuten | De test is gestandaardiseerd, betrouwbaar en valide |
De test bestaat uit tweeëndertig items (waarvan acht per leeftijdscategorie). Deze items zijn onderverdeeld in drie functiegroepen, namelijk: balvaardigheid, evenwicht en handvaardigheid. Het meest nodige materiaal zit in de testkoffer van het assessment.
De testbatterij wordt individueel afgenomen.
TEA-Ch
De Test of Everyday Attention for Children is een testbatterij voor het meten van aandachtsproblemen bij kinderen.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Kinderen tussen zes en zestien jaar | Ongeveer één uur | De test is valide |
De voornaamste domeinen die getest worden zijn de volgehouden aandacht, de selectieve aandacht en de aandachtscontrole.
Het assessment bestaat uit negen subtesten. Een voorbeeld bij het testen van de selectieve aandacht is dat het kind binnen één minuut zoveel mogelijk targets moet vinden op een kaart. Een testvoorbeeld van de volgehouden aandacht is de volgende: het kind moet zeggen als hij twee 'vijven' achter elkaar hoort in een rij van cijfers. Als dit het geval is moet hij het getal opnoemen dat voor de vijven kwam.
TEDI-MATH
De TEDI-MATH is een handelingsgerichte diagnostische test om rekenproblemen en dyscalculie in kaart te brengen. De testbatterij zorgt ervoor dat de therapeut de sterktes en zwaktes van de rekenkundige vaardigheden van het kind in kaart kan brengen.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Kinderen van de tweede kleuterklas tot het derde leerjaar | Ongeveer één uur | De test is betrouwbaar, gestandaardiseerd en valide |
Het assessment bestaat uit zes subtests:
- Kennis van de telrij: zo ver mogelijk tellen, per 2 tellen, …
- Het tellen
- Inzicht in getalstructuur: Arabische cijfers, met blokjes tellen, …
- Logisch denken: seriatie, classificatie, …
- Rekenvaardigheden
- Schattend rekenen
Beery VMI
De developmental test of visual-motor integration heeft als doel dat men kinderen die speciale hulp nodig hebben kan identificeren. Via deze test kunnen deze kinderen de nodige zorg op maat verkrijgen.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
twee- tot zevenjarigen (verkorte versie) & zeven- tot achtienjarigen (volledige versie) | Tien tot vijftien minuten | De test is gestandaardiseerd, valide en betrouwbaar |
De testbatterij bestaat uit een aantal onderverdelingen. Ze kan men de test onderverdelen in de visuomotorische integratie, de visuele perceptie en de motorische coördinatie.
15-woorden test
De vijftien-woorden test heeft als doel om de leerhouding, concentratie en nauwkeurigheid van een leerling in kaart te brengen.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Kinderen van zes tot twaalf jaar | Vijftien tot twintig minuten | De test is betrouwbaar en valide |
Deze test bestaat uit twee reeksen:
- Eerst reeks A lezen en laten reproduceren. Dit wordt vijf keren uitgevoerd.
- Daarna reeks B laten lezen en dan direct hierna reeks A weer opzeggen.
De test gaat steeds over zelfstandige naamwoorden zoals lichaamsdelen, dieren, werktuigen, gebruiksvoorwerpen of vervoermiddelen.
TVPS
De Test of visual-perceptual skills brengt de sterktes en zwaktes in de visuele perceptie van het kind in kaart.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Kinderen van vier tot twaalf jaar | Zeven tot vijftienminuten | De test is gestandaardiseerd, betrouwbaar en valide |
Het assessment bestaat uit kleine testen die samen worden bekeken tot één geheel. Deze kleine testen bestaan uit vormherkenning, visuele sluiting, figuur-achtergrond oefeningen, testing van visueel sequentieel geheugen, visueel-ruimtelijke relaties, visueel geheugen en visuele discriminatie.
PEDI.NL
De Pedriatric Evaluation of Disability Inventory scoort de mate van zelfstandigheid in het uitvoeren van dagelijkse activiteiten van het kind binnen zijn omgeving.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Kinderen van zes maanden tot zevenenhalf jaar | Vijfenveertig tot zestig minuten | De test is betrouwbaar en valide |
In de test wordt er naar drie specifieke domeinen gekeken. Zo wordt de zelfstandigheid in de zelfverzorging, ambulantie en het sociaal functioneren onderzocht.
DENVER-II
De DENVER-II is een assessment waar er gekeken wordt of de ontwikkeling van het kind overeenkomt met andere kinderen volgens bepaalde gestandaardiseerde taken.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Kinderen tussen nul en zes jaar | Twintig minuten | De test is gestandaardiseerd, betrouwbaar en valide |
In deze testbatterij worden vier grote groepen van domeinen onder de loep genomen.
- Persoonlijk-sociaal
- Fijne adaptieve motoriek
- Taal
- Grove motoriek
WCST
De winsconsin card sorting test heeft als doel om de cognitieve flexibiliteit en cognitieve processen van mensen in kaart te brengen.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Personen van vijf tot negenentachtig jaar | Totdat een aantal categorieën correct gesorteerd zijn of de kaarten op zijn | De test is gestandaardiseerd en valide, maar weinig betrouwbaar (hertest) |
Stroop-test
Het doel van de Stroop-test is om de gerichte aandacht te meten.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Kinderen tussen acht en elf jaar | Vijf tot tien minuten | De test is valide en weinig betrouwbaar (hertesting) |
Het kind krijgt een aantal kaarten waar woorden geschreven zijn in verschillende kleuren. Zo heb je bijvoorbeeld het woord 'rood', dat in het groen gedrukt is. Het is dan aan het kind om steeds te zeggen in welke kleur het woord gedrukt is. De leerling moet de reeks van gekleurde woorden vlot opsommen.
ATAG-K
De Amsterdamse Training voor Aandacht en Geheugen van Kinderen is gericht op het trainen van aandacht en geheugen bij jonge mensen. Dit assessment is gemaakt voor kinderen met aandachts- en/of geheugenproblemen.
Doelgroep | Duur | Betrouwbaarheid |
Acht tot achttien jarigen | Ongeveer een half uur per dag | De training is valide en betrouwbaar |
Bij deze training moet het kind elke dag opnieuw een aantal startvelden invullen.
Conclusie
Uit bovenstaande informatie valt er dus af te leiden dat er enorm veel assessments bestaan voor kinderen en jongeren om hun ontwikkeling in kaart te brengen. De meeste testen zijn betrouwbaar en valide, alleen de tijdsduur van afnamen kan enorm verschillen. Deze testbatterijen worden vaak gebruikt bij therapeuten of taakleerkrachten als er bij de leerling zwaktes ondervonden worden. Aan de hand van de uitslag van de testen kan men ervoor zorgen dat ieder individu een aanpassing om maat kan krijgen, waardoor hij/zij zich beter kan ontwikkelen.