Ontwikkelingsdomeinen zeven- en acht jarigen
Kinderen ontwikkelen zich voortdurend in een groot aantal ontwikkelingspunten. Het is voornamelijk bij kinderen dat je deze veranderingen merkbaar vooruit kunt zien gaan. De ontwikkeling vindt plaats op verschillende domeinen: de taal, de emotionele & sociale ontwikkeling, de fijnmotorische- & grofmotorische ontwikkeling, de morele- en creatieve ontwikkeling en de verstandelijke ontwikkeling.
De verschillende ontwikkelingsdomeinen
Ieder individu ontwikkelt zich op zijn eigen manier en op zijn tempo. Het is niet mogelijk om de mijlpalen in de ontwikkeling bij ieder kind vast te zette op een specifieke leeftijd.
Taal ontwikkeling
Om te leren schrijven is oog-handcoördinatie van belang en moet deze al een gedeeltelijk ontwikkeld zijn. Het is een motorische activiteit, aangestuurd door een verstandelijke activiteit, onbewust en vanuit het geheugen. De kinderen beheersen de basis van de grammatica als ze naar de lagere school gaan, ze zijn verstaanbaar, zetten woorden op de juiste plaats in de zin en gebruiken de juiste vervoegingen.
Als kinderen iets willen uitdrukken, gebruiken ze vaak symbolen en tekeningen waar ze hun verhaal insteken. Kinderen lezen zelf niet graag verhalen, maar het voorlezen van een verhaal door de ouders vinden ze wel leuk. Ook is het leerrijk omdat ze de taal meer en meer gaan beheersen, bijkomend nemen ze ook de intonatie en de emotie van de ouders over die in het verhaal worden gelegd.
Emotionele en sociale ontwikkeling
Als kinderen weten dat ze goed bezig zijn en hiervoor ook beloond worden, zullen ze dat gedrag blijven vertonen. Het gedrag wordt verlangd door de ouders, hiervoor worden de kinderen dan beloond met bijvoorbeeld een snoepje.
In groepsverband gaan de kinderen sociale rollen leren, dit doen ze onder andere door winkeltje of doktertje te spelen.
Als je een spelletje speelt, moet je het kind ook eens laten verliezen. Dat is iets wat hij in het leven sowieso tegen zal komen en wat hij moet leren. In een groep gaan de kinderen ook vriendschappen sluiten met de personen die hun liggen, meestal gaan ze dan ook het gedrag van deze personen overnemen. Deze vriendschappen zijn trouwens altijd nodig in het leven, het is een grote, maar vaak onbewuste steun.
Fijn- & grofmotorische ontwikkeling
De kinderen krijgen steeds meer controle over de motoriek in hun handen, ze gaan veters leren strikken, potloden vasthouden en ook legpuzzels beginnen te maken. Vanaf deze leeftijd beginnen de kinderen ook te rennen, bijvoorbeeld achter dieren die ze willen vangen. Ook met het fietsen kan je vooruitgang merken in de ontwikkeling, bij de meeste kinderfietsen mogen de twee extra wieltjes eraf.
Morele- & creatieve ontwikkeling, alsook ook verstandelijke ontwikkeling
De kinderen krijgen rond deze leeftijd ook meer oog voor het gedrag van anderen, ze zijn steeds vaker beleefd uit zichzelf en snel op de tenen getrapt (bijvoorbeeld als er iemand eten krijgt en zij niet). Op het creatieve vlak starten de kinderen met het tekenen van mensenfiguren, dit doet hij met steeds meer details (oren, voeten, mond, haren). Tenslotte heb je de verstandelijke ontwikkeling die ook vooruitgang blijft maken, rond de leeftijd van zeven à acht jaar gaan de kinderen bepaalde zaken steeds beter begrijpen, ze starten met het stellen van 'waaromvragen'. Hierin heb je twee verschillende fases. In de preoperationele fase gaan kinderen taal en symbolen gebruiken om hun gedrag te uiten naar de buitenwereld. In de concreet operationele fase gaat het kind leren rekenen en zijn schrift gaan ontwikkelen.
Stimuleren
Het is in ieder geval steeds mogelijk om de verstandelijke ontwikkeling van het kind te stimuleren. Ouders die tijd willen vrijmaken om reken- en denkspelletjes met het kind te spelen, kunnen hem op deze manier stimuleren in zijn verstandelijke ontwikkeling. Ook heeft het voorlezen van verhaaltjes heeft een positief effect. Het kind zelfstandig met zijn speelgoed laten spelen, zorgt ervoor dat hij zich zelfstandig ook verder kan ontwikkelen. Speelgoed is tenslotte ook een grote bron van stimulatie in de ontwikkeling van verschillende domeinen. Met driewielers, een skippybal of rolschaatsen kan je het kind verder stimuleren in zijn lichamelijke ontwikkeling. Terwijl de sociaal-emotionele ontwikkeling ondersteund kan worden met treinen, poppen, kleuren, winkeltje spelen, …
© 2014 - 2024 Maikske, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Autisme en andere stoornissenSoms komen stoornissen naast autisme ook een rol spelen, die lijken op de kenmerken van autisme (differentiaaldiagnose)…
Bronnen en referenties
- Boek: Kijk, vergelijk en verrijk (de ontwikkeling van je kind van: 0-12 jaar)