InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoe en waarom moet je je kind laten sporten?

Hoe en waarom moet je je kind laten sporten?

Hoe en waarom moet je je kind laten sporten? Kinderen zijn tegenwoordig vaker binnen dan buiten te vinden. Of het nou slecht weer of juist stralend weer is, het maakt niet uit. Gameconsoles, TV of andere apparaten houden de kinderen weg van de frisse, gezonde buitenlucht. Om je kind te motiveren om alsnog naar buiten te gaan en te sporten bestaat er gelukkig een stappenplan.

Positieve aspecten sport

Allereerst is het natuurlijk duidelijk dat sporten een positieve invloed op je kind kan hebben. Niet alleen zal hij of zij zich fysiek een flink stuk gaan ontwikkelen bij een sport als tennis, voetbal, hockey of zelfs boksen, maar ook mentaal en sociaal gezien kan dit een grote bijdrage leveren voor de rest van zijn of haar leven. Fysiek gezien zal je kind waarschijnlijk 2 á 3 keer per week met de nieuwe sport bezig zijn, wat ervoor zal zorgen dat de spieren zich zullen gaan versterken. Ook betekent dit dat zijn of haar conditie in stapjes zal verbeteren. Uiteraard zal dit de gezondheid en daarmee de fitheid bevorderen, wat weer een positieve invloed kan hebben op bijvoorbeeld schoolprestaties in zijn of haar leven.

Verder is er nog het mentale en sociale vlak dat hier aan te pas gaat komen. Als we als voorbeeld voetbal nemen, dan zal je kind hier wedstrijden in gaan spelen. Hij of zij zal gaan winnen en verliezen. Hierdoor leert hij onder andere met tegenslag omgaan. Wat misschien nog wel belangrijker is, is dat je kind hier samen met teamgenoten mee leert omgaan. Dit is van groot belang voor zijn sociale ontwikkeling voor later wanneer hij of zij een baan krijgt, op zichzelf gaat wonen en zelf alles moet regelen.

Motiveren van je kind

Positieve ervaringen

Om te beginnen start je met praten over je eigen positieve ervaringen met sport of van iemand die jullie allebei kennen indien je zelf niet aan sport hebt gedaan. Een kind vindt de mening van z'n ouders toch altijd erg belangrijk en zal zich hier ook zeker wat van aantrekken. Als je kind al langere tijd op een bepaalde sport zit kan je ook hiervan positieve momenten aanwijzen en vervolgens vragen of hij of zij deze momenten nog kan herinneren en wat die ervan vond.

Doel

Vraag ook wat voor doel hij of zij voor ogen heeft met het sporten en wat hij of zij op een dag hoopt te bereiken. Als het hier bijvoorbeeld over tennis gaat dan kan je namen noemen van spelers als Federer, Nadal en Williams en wat zij allemaal bereikt hebben in hun sportieve leven. Dit kan een gigantische bron van inspiratie zijn en zal er gegarandeerd bij de meeste kinderen voor zorgen dat ze gemotiveerd worden om te trainen en wedstrijden te spelen, zodat ze beter zullen worden.

Sterke eigenschappen

Welke sport je kind ook beoefent, hij of zij heeft hoe dan ook zijn sterke punten binnen deze sport. Laat je kind deze zelf benoemen door ernaar te vragen. Benadruk deze en leg uit waarom het zonde is om deze eigenschappen niet te gebruiken door te vertellen dat dit het onderscheid maakt tussen je kind en andere kinderen en dat die hiermee kan laten zien dat hij kwaliteiten heeft, wat voor een goed gevoel zal zorgen.

Gezondheid

Als laatste blijft er nog één heel sterk argument over om je kind te motiveren. Dit argument wordt door kinderen nog wel eens als onbelangrijk gezien en daarom is het ook van belang dat dit op de juiste manier wordt gebruikt om zo echt goed tot je kind te kunnen doordringen. Gebruik daarom als voorbeeld personen in je leven met een slechte gezondheid en leg uit dat hij of zij de kans hierop kan verkleinen door te sporten, omdat dat je gezond en fit houdt. Ga hier niet te ver in, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat het kind bang wordt gemaakt. Een beetje motivatie is genoeg. Dring goed tot hem of haar door dat de gezondheid die hij of zij nu heeft niet vanzelfsprekend is, maar een voorrecht, en dat je hier zorgvuldig mee moet omgaan.

Keuze

Mocht je kind nou nog geen sport hebben uitgekozen of denk je dat hij of zij misschien niet op de juiste sport zit gezien zijn of haar karakter? Hierbij enkele tips om te helpen bij deze problemen:
  • Als je een energiek kind hebt, dan moet hij of zij al die energie op één of andere manier kwijt kunnen. In dat geval kun je beter kijken naar sporten als voetbal en hockey, waar ze aan één stuk door heen en weer moeten rennen.
  • Mocht je kind nou zo energiek zijn dat het neigt naar hyperactiviteit, dan is er kans dat hij of zij niet echt zijn aandacht erbij kan houden in een teamsport. Dit is dan weer minder handig bij sporten als voetbal en hockey, omdat teamgenoten zich hieraan kunnen irriteren. Een tip is om dan een individuele, intensieve sport als zwemmen of atletiek uit te kiezen.
  • Het komt ook vaak voor dat kinderen onhandig zijn en makkelijk een bal uit hun handen laten vallen of vaak over hun eigen voeten struikelen. In dit geval is een balsport niet aan te raden. Dit is slecht voor hun zelfvertrouwen. Een mogelijkheid is om te beginnen met bijvoorbeeld een zelfverdedigingssport zodat zijn of haar handigheid verbetert en dan later een andere sport op te pakken.
© 2015 - 2019 Jesboe13, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Een goede manier tegen stress is sporten en bewegen. Iedereen die regelmatig met te veel stress in zijn leven te maken k…
Astma en sportenAstma en sportenSporten is voor mensen met astma heel goed mogelijk. Wanneer de astma met medicijnen goed onder controle is te houden ho…
Sporten: waarom het echt moet!Sporten: waarom het echt moet!Natuurlijk weet iedereen dat sporten gezond is, maar dat is niet genoeg om de meeste mensen over te halen. Beginnen met…
Hoe houd je het sporten vol?Hoe houd je het sporten vol?Wil je meer gaan sporten, bijvoorbeeld omdat je wilt afvallen? Dan is de kans aanwezig dat je heel enthousiast begint, m…
Jeugdsportfonds: kinderen laten sporten in moeilijke tijdenJeugdsportfonds: kinderen laten sporten in moeilijke tijdenWanneer je krap bij kas zit en van het minimum moet leven is het heel moeilijk om geld vrij te maken om je kinderen te k…
Bronnen en referenties
  • http://www.jmouders.nl/vrije-tijd/sport-en-beweging/beweging/voor-welke-sport-heeft-jouw-kind-talent

Reageer op het artikel "Hoe en waarom moet je je kind laten sporten?"

Infoteur: Jesboe13
Laatste update: 23-02-2018
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!