InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het kind bij de ouders in bed: een slaapprobleem

Het kind bij de ouders in bed: een slaapprobleem

Waarom wil het kind bij de ouders in bed?

Pasgeboren baby's kunnen nogal wat moeite hebben met de overgang van de beschermende baarmoeder naar een eigen ledikantje. Baby's van ongeveer 9 maanden willen het liefst de hele dag bij moeder zijn, de hechting tussen ouders en kind is in deze fase nog volop in ontwikkeling. Het kind vindt het heerlijk om bij papa en mama in bed te slapen. Het is er immers lekker warm, gezellig en het voelt veilig. De extra aandacht die het kind krijgt speelt uiteraard ook een grote rol.

Sommige kinderen maken er echter een gewoonte van om dagelijks bij de ouders in bed te willen slapen. Sommigen klimmen zelfs op eigen houtje het bed van de ouders in en kruipen er 'gezellig' bij. In het begin ben je dan als ouder geneigd je kind terug naar de eigen kamer te brengen en weer verder te slapen. Alleen, veel kinderen zijn het hier uiteraard niet mee eens en huilen en dreinen net zo lang tot de ouders het kind tóch bij hen in bed laat, voor de laatste keer, zodat zij in elk geval hun nachtrust mee kunnen pakken.

De intimiteit van de ouders

Terug naar het eigen bed

Zolang beide ouders er geen probleem mee hebben dat het kind bij hen in bed slaapt is er niets aan de hand. In vele niet-westerse culturen is het zelfs de orde van de dag dat het kind bij de moeder in bed slaapt. Maar wanneer de ouders zelf minder lekker slapen of niet goed uit kunnen rusten is het belangrijk dat het kind weer in het eigen bedje gaat slapen. Veel kinderen zijn echter niet zo geneigd hun lekkere slaapplekje zomaar op te geven.

Stappenplan voor het slapen in het eigen bed

Wanneer je kind erg protesteert kan je een stappenplan volgen waarbij het kind uiteindelijk zelfstandig in het eigen bed ligt. Begin door het kinderbed of matras de eerste week bij de ouders in de kamer te zetten. Vervolgens slaapt het kind in het eigen bed op de eigen kamer, maar slaapt een van de ouders bij het kind op de kamer. Zo voelt het voor het kind toch vertrouwd en zal het gemakkelijker in slaap vallen in het eigen bed. Na weer een week slaapt het kind met een beetje geluk weer prima in het eigen bedje.

Kiekeboe

Een andere optie is om het kind naar het eigen bed te brengen en te beloven iedere 10 minuten langs te komen. Dit stelt het kind gerust en doet het kind sneller in slaap vallen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het kind bij de ouders in bed: een slaapprobleem"

Reacties

Jasper, 24-11-2015 01:58 #4
Ik heb 2 zoontjes van 7 en 8 jaar. Mijn zoontje van 8 heeft autisme, een extreme vorm van angstaanvallen en is allergisch aan de gepaste medicatie. Na alle mogelijke opties en eventuele oplossingen bij kinderartsen, experts slaapt hij nog steeds bij ons in bed.
Hij slaapt nu vast bij ons in bed omdat alleen slapen ondanks zijn aanvallen nog ver weg is. Hij kan ook niet zonder zijn knuffeldieren en als ik 1 nacht er niet ben kan hij al in paniek ook al ligt hij naast mama (mijn vrouw).

Lekker Samen, 20-05-2014 10:39 #3
Wij slapen al twee jaar heerlijk samen! Het eerste half jaar hadden we als ouders helemaal geen zin in fysieke intimiteit. Daarna sliep onze kleine het eerste deel van de nacht (tot zijn eerste borstvoeding van de nacht) in zijn eigen bedje, waarna hij door mijn partner bij mij gebracht werd om de rest van de nacht voedend en slapend bij mij door te brengen. Tijd voor intimiteit tussen de ouders: van 7 uur 's avonds tot 11 uur 's avonds. Lijkt mij meer dan genoeg. Aantal keer dat we een krijsend kind hadden midden in de nacht: 0. Nu is hij 2 en slaapt hij soms door en soms roept hij om 11 uur dat hij bij ons wil slapen. Allebei prima. Het is natuurlijk voor kinderen tot een jaar of zes om niet alleen te willen slapen. En als je ze echt niet in je bed wilt, wat is er dan mis met een extra kinderbedje op jouw kamer? Of hebben alle andere ouders minstens drie keer per nacht luidruchtige seks waar een kind wakker van wordt? (En daar moet je best luid voor zijn.)

M. van Dijk, 31-10-2013 14:04 #2
Ik heb een vraag.

Mijn dochter van 19 mnd word 's nachts steeds wakker. Elke nacht rond half 1, ze is overstuur en ik pak haar dan even. Als ze weer rustig is dan probeer ik haar weer in haar eigen bedje te leggen. Helaas ze wil niet meer dan slaapt ze bij ons. Het gebeurt bijna elke nacht en we raken wel op zo! Wie weet er een tip? Laten huilen hebben we al gedaan maar helpt niet.

Groetjes

Maaike, 20-01-2012 20:26 #1
Mijn kind is zes jaar en slaapt steeds twee nachten bij mij en dan een nacht in zijn eigen bed. Hij slaapt in een 1 persoonsbed naast mijn 1 persoonsbed en dat gaat uitstekend. Kinderen die bij hun ouders mogen slapen zijn veel socialer, hebben meer eigenwaarde en groeien rustiger op. Omdat ze krijgen wat ze nodig hebben. Ze zullen dan ook alleen vragen wat ze nodig hebben. Laten we werken aan een sociale wereld en de kinderen bij ons houden. Het gaat vanzelf over. Een achttienjarige die het bed van zijn ouders verkiest boven… dat maak je niet mee. Ruim voor de puberteit slaapt elk kind vrijwillig in zijn eigen bed op zijn eigen kamer. Dan willen ze een plekje voor zichzelf en dan willen ze zelf afstand van jou als ouder.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 16-12-2008
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!