InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Voorlezen aan kinderen van 0 tot 2 jaar

Voorlezen aan kinderen van 0 tot 2 jaar

Voorlezen aan kinderen van 0 tot 2 jaar Voorlezen voor het slapen gaan: wat heel veel gebeurt. Gelukkig is dit heel goed voor de taalontwikkeling van uw kind. Bovendien is het een veilig rustpunt voor u en uw kind en er wordt enorm van genoten door zowel ouder als kind. Op welke leeftijd kunt u echter beginnen met het voorlezen? De babies verstaan de taal nog niet en weten immers niet waar u het allemaal over heeft? Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk na de geboorte al te beginnen met voorlezen en u leest nu waarom:

Kan voorlezen aan uw baby al?

Ja. Een baby leert al heel veel taal in de eerste maanden ook al zou je dat niet zeggen.

Wat kan ik al doen?

Samen met uw baby kan u naar plaatjes kijken van b.v. een prentenboek en benoemen wat je daar ziet. Let er wel op dat u de dingen bij naam noemt: een hond is een hond en geen woef, een vogel is een vogel en geen pieppiep. Tijdens het verschonen een liedje, een rijmpje of gewoon vertellen. Zo kunt u met uw kind praten en ontstaan de eerste gesprekjes, waar u kind heel veel van leert.

Neem dagelijks een moment de tijd om samen met een boekje bezig te zijn. Eerst zal de baby met een boek spelen, erop sabbelen, en ermee zwaaien. Dit hoort allemaal bij het ontdekken van wat een boek is. Uw kind ontdekt zo immers de wereld om zich heen en dit zijn de primaire behoeften van een kind van die leeftijd. Later zal uw kind het boekje beter bekijken en proberen een bladzijde om te slaan. Stoffen boekjes, boekjes die geluid maken of fijn aanvoelen zijn speciaal voor babies in de handel en die zijn geschikt vanaf vier maanden.

Tips

Leg boeken binnen handbereik van uw kind: in de wieg, in de box, laag in de kast, op de commode. Vanaf één jaar herkent uw kind al eenvoudige plaatjes in boeken. Het zal proberen de woorden uit te spreken. Vijf minuten is al lang omdat zo'n klein kind nog niet lang de aandacht kan vasthouden. Voorlezen maakt het leuk door uw stem te veranderen en geluiden na te doen: b.v. een dier, het tikken van de klok en het rinkelen van een telefoon. Ga er lekker bij zitten, met uw kind knus op schoot of samen op de grond. Het maakt niet uit hoe een kind zelf een boek "leest": het boek ondersteboven houdt of steeds dezelfde bladzijde etc. dit hoort bij het ontdekken op zijn eigen manier.

Voorlezen voor het slapen gaan is een moment van rust voor U en uw kind. Dit is heel erg goed voor zijn taalontwikkeling. U kunt zelf ook een boekje maken voor uw kind: b.v. een fotoboekje met uw kind in de hoofdrol en met herkenbare dingen of mensen. Voor mijn kinderen had ik een fotoboekje met op de eerste bladzijde een foto van henzelf, dan een foto van papa en mama, dan opa en oma, dan de poes, een auto, een klok, eten, een beker drinken, een pop, een wieg, een bloem etc. Dit breidde steeds verder uit naar gelang de belangstelling naar uitging. Het was bovendien lekker onkreukbaar en afwasbaar.

Soms wil het kind steeds hetzelfde verhaal horen of hetzelfde plaatje zien. Dit is heel herkenbaar en herhaling geeft een veilig gevoel, dus daaraan zoveel mogelijk tegemoet komen. Met het groeien van uw kind groeit ook de voorleestijd.

Bibliotheek

Een abonnement op de bibliotheek is voor kinderen gratis. Uw kind leert spelenderwijs een bibliotheek te bezoeken en het uitzoeken van boekjes en dat daar een hoop te vinden is wat hij of zij leuk vindt. Bij de bibliotheek kunt U goeie hulp en advies krijgen over de boeken voor uw kind. Bij de bibliotheek zijn ook cd's, cdroms en video's met kinderliedjes én boeken of tijdschriften over kinderen en opvoeding.
© 2009 - 2019 Ritepetiet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voorlezen is leukVoorlezen is leukVoorlezen is leuk maar niet alleen dat. Voorlezen vergroot de woordenschat van kinderen, leert ze hoe de taal in elkaar…
Voorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjesVoorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjesVoor kinderen is het zeer belangrijk dat er voorgelezen wordt. Zowel op school als thuis moet veel aandacht worden beste…
Voorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen is goed voor kinderen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel leuk. Voorlezen kan een feestje zijn voor z…
Levende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalLevende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalVoorlezen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Kinderen komen door voorlezen in andere situaties…
Interactief voorlezenHet onderwijs van nu is interactief. Zelf bij het voorlezen is interactiviteit belangrijk. Het blijkt dat kinderen meer…
Bronnen en referenties
  • Verschillende brochures van consultatiebureaus, bibliotheken en een stuk vakkennis vanuit mijn functie als leesspecialist op een grote basisschool.

Reageer op het artikel "Voorlezen aan kinderen van 0 tot 2 jaar"

Reactie

Wilvdvleuten (infoteur), 11-01-2009 16:30 #1
Ja, leuk. Ik herken dat zelfgemaakte geplastificeerde boek. Dat heb ik vroeger voor mijn kleine kinderen ook gemaakt. En ik ben het helemaal eens met je tekst. (Voor)lezen moet!
Groetjes, Wil

Infoteur: Ritepetiet
Gepubliceerd: 09-01-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!