InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Vanaf welke leeftijd een spelcomputer?

Vanaf welke leeftijd een spelcomputer?

Vanaf welke leeftijd een spelcomputer? De meeste gezinnen met kinderen bezitten één of meerdere spelcomputers. Het is een leuk tijdverdrijf, maar het bevat ook gevaren. Vanaf welke leeftijd kunt u uw kinderen met een spelcomputer laten spelen? Kinderen brengen tegenwoordig veel te veel tijd door achter de computer of met een spelcomputer. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen nog steeds liever buiten spelen met mooi weer, maar de computer en spelcomputer wint steeds meer terrein. De meest populaire spelcomputers onder de kinderen zijn de Nintendo ds en de Playstation (PSP). Deze gaan voor zover mogelijk zelfs mee op vakantie en zijn ideaal voor op de achterbank tijdens lange ritten. Vaak wordt er geklaagd over de gewelddadigheid van de computerspellen. Gelukkig zijn de leerzame spellen populair, mede door toedoen van de ouders. Zij houden namelijk controle over de spellen die hun kinderen onder ogen krijgen.

Spelcomputers en gezondheid

De spelcomputers worden vaak gezien als een gevaar voor de gezondheid van kinderen. Nintendo heeft hier verandering in gebracht door de introductie van de Nintendo Wii. Dit is een spelcomputer waarbij er enige lichamelijke inspanning noodzakelijk is. De consoles werken niet met joysticks of een controller met een paar toetsen, maar met een controller die middels zwaaibewegingen werkt. Door spelletjes als Wii Sports en Wii Fit lijkt het meer op sporten, maar het blijft een spelcomputer. De spelers moeten over het algemeen steeds dezelfde bewegingen maken en het is niet echt te vergelijken met sport.

Vanaf welke leeftijd

De leeftijd waarop een kind een spelcomputer kan hanteren is afhankelijk van het kind en de soort computer. Er zijn tegenwoordig kinderlaptops te koop van bijvoorbeeld Dora. Deze computers zijn gericht op kinderen van 4 tot ongeveer 6 jaar. Met deze computer leren ze om tot tien te tellen en leren ze letters toe te passen. Ook het herkennen van symbolen is een onderdeel van de spelletjes. Deze computers zijn erg leerzaam en leuk voor de kleinste kinderen. Ook de Nintendo ds heeft enkele spelletjes die gericht zijn op kinderen tot zes jaar. Over het algemeen moeten kinderen minimaal zes jaar oud zijn om de spelletjes te kunnen begrijpen. Dit wil echter nog niet zeggen dat het ook verstandig is om ze al te laten beschikken over spelcomputers op jonge leeftijd. Als ouder is het belangrijk om er in ieder geval op toe te zien dat ze niet enkele uren per dag met de spelcomputer bezig zijn. Een leerzame computer voor de kleinsten is de V-tech.

V-tech spelcomputer

V-tech heeft spelcomputers op de markt gebracht die volledig gericht zijn op de kleinste kinderen. Het materiaal waar ze mee spelen is eenvoudig hanteerbaar en stevig. Ze hebben zelfs een spelcomputer gericht op kinderen tot 4 jaar. Hierop staan spelletjes waar ze kennis kunnen maken met de eerste oefeningen die ze op school zullen tegen komen. Zoals bijvoorbeeld een sprekende klok die de kinderen gaat leren om klok te kijken. Al hun speelgoed is kindgericht en duidelijk afgestemd op de leeftijdsdoelgroep.
Gerelateerde artikelen
Spelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteSpelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteAls je spelconsoles gaat vergelijken is het belangrijkste dat je kijkt naar het soort spellen dat je wilt gaan spelen. D…
Top 5 Wii games: Wii Sports, Wii Play, Mario Kart Wii, FitTop 5 Wii games: Wii Sports, Wii Play, Mario Kart Wii, FitWii Sports, Wii Play, Mario Kart Wii, Wii Fit, Super Smash Bros. Brawl... De top 5 Nintendo Wii games, zoals eind 2008 g…
Nintendo spellen downloaden en de wetNintendo spellen downloaden en de wetNintendo spel downloaden en de wet hierop: Nintendo is een populaire spelcomputer. We onderscheiden de DS, de DSI en de…
Een spelcomputer ombouwenVeel mensen denken dat je spelcomputer ombouwen illegaal is en verboden. Maar het is pas illegaal als je gekopieerde spe…

Reageer op het artikel "Vanaf welke leeftijd een spelcomputer?"

Reacties

Tim, 09-08-2017 07:10 #5
Wat een enorm subjectief artikel. Ik was 6 toen ik mijn eerste spelcomputer kreeg en ben er helemaal niet slechter van geworden.

Frank, 07-03-2015 21:58 #4
Uit steeds meer wetenschappelijk onderzoek wordt geconcludeerd dat omgang met computers vanaf jonge leeftijd een positieve uitwerking heeft op allerlei (cognitieve) functies. Denk aan de hand-oog-coordinatie, reactievermogen etc. Zelfs IQ op termijn, is de aanname. Maar dit onderzoeksveld is erg jong. Alles heeft invloed op het groeiende kind en kinderbrein. Ik zou denken dat vanaf 3 jaar al prima kan. D.w.z indien ouders verantwoordelijk toezichthouder zijn. Niets mis met iPad of Nintendo of V-Tech of wat het ook is. Altijd nog beter dan em voor de televisie zetten he. Of weer dat prutsding in zijn hand te drukken waar ie al een jaar te oud voor is en uit verveling probeert te slopen.

Patrick, 07-09-2012 15:36 #3
Toch wordt het leven van kinderen steeds meer en steeds jonger beïnvloedt door eendimensionaal TV kijken en video gamen (ook ipad etc.). Als je dan een spelconsole wil die sociale activiteit stimuleert kies dan voor Swinxs.

Juul (infoteur), 13-07-2009 09:48 #2
Michael, zie begin alinea 2 "De spelcomputers worden vaak gezien als een gevaar voor de gezondheid van kinderen."
In hoeverre jij het daar mee eens bent is iets anders, maar ik kom er wel op terug in het artikel

Michael, 13-07-2009 09:19 #1
Ik moet ik zeggen dat ik dit een erg slecht artikel vind. Als men begint met de inleiding "… maar het bevat ook gevaren", en vervolgens komt men er niet meer op terug om deze te duiden, kan ik niets anders concluderen dan dat dit punt geheel ongefundeerd is gemaakt.

Spelcomputers kennen geen gevaren. Onoplettende ouders daarentegen wel. Tevens is de opmerking dat gamen een gevaar voor de gezondheid is niet gestaafd. Terwijl er wel onderzoeken zijn die uitwijzen dat gamers vaak ook net zo fanatiek sporten. Er is geen sprake van een slechtere lichamelijke gezondheid bij gamers.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-07-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!