InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Spelen van baby af aan

Spelen van baby af aan

Veel mensen weten niet dat je al vanaf heel jonge leeftijd kan beginnen met spelen met je kindje. Het is vaak goed voor hun ontwikkeling en motoriek. Dus probeer je kindje op een goede manier te stimuleren, en je zult zien dat je het zelf vaak ook leuk zult vinden.

0 tot 3 maanden

In de eerste maanden gaat je kindje de wereld om zich heen steeds beter zien. Kijken is dan ook 1 van de leukste spelletjes. Laat je kindje regelmatig een tijdje in de box of op een speelkleed liggen. Speelgoed met opvallende vormen en kleuren wekt het beste zijn interesse. Hang bijvoorbeeld een mobile boven zijn bed of box. Hij kan het misschien nog niet vastpakken, maar zal dat zeker proberen. Ook speelgoed dat hij kan horen en voelen, zoals rammelaars en zachte knuffels, helpen zijn zintuigen te stimuleren en verder te ontwikkelen. De momenten waarop je kindje nu speelt zijn nog kort, want hij kan zich nog niet zo lang concentreren.

3 tot 6 maanden

Voelen en horen

Voelen en horen zijn op deze leeftijd heel belangrijk. Het is dan ook spannend voor je kindje om te spelen met voorwerpen van verschillende stofjes of met verschillende geluiden. Denk dan aan knisperboekjes of een speelkleed met rammeltjes

Speelkleed

Tijdens het spelen ontwikkelt je kindje zijn coördinatie en spierkracht. Zo bereidt hij zich voor op het omrollen, hoofdje optillen, zitten, kruipen, staan en lopen. Leg hem eens op een speelkleed. Ook met papa of mama spelen is heerlijk.

6 tot 9 maanden

Dingen benoemen

De interesse van je kindje in de buitenwereld wordt steeds groter. Buiten valt namelijk een heleboel te ontdekken. Dat doe je samen met je kindje. Als je een stukje gaat rijden met de kinderwagen ziet je kindje steeds nieuwe dingen. Benoem de dingen die je ziet ook. Dat is goed voor zijn beeldvorming en zijn taal ontwikkeling. Alle kinderen vinden het nu fijn om met papa of mama bezig te zijn. Zingen, boekjes kijken, plaatjes aanwijzen of benoemen.

Actief spelen

Vanaf 6 maanden geef je hem actief speelgoed. Daaronder verstaan we bouwblokken, duw en trek speelgoed, babyboekjes, badspeelgoed en water en zand. Wat je niet moet geven is te klein speelgoed, zoals kralen of knikkers. Je kan hem beter ook geen speelgoed geven met scherpe randjes want je kindje stopt alles in zijn mond.

9 tot 12 maanden

Leerzame spelletjes

Je kindje maakt nu een motorische ontwikkeling door. Daarom worden in deze periode andere spelletjes interessant. Blokken stapelen bijvoorbeeld, of eindeloos de blokken in en uit een doos gooien. Door het spelen met blokken leer je kindje plannen en problemen oplossen. Het is een leuk bewegingsspelletje om met je kleintje te doen. Kiekeboe is ook heel erg geschikt. Met een zachte bal spelen zal je kindje ook leuk vinden. Rol de bal naar mekaar toe, of rol hem weg zodat je kleine er achteraan kan kruipen.
© 2007 - 2019 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spelen van baby af aan"

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 24-06-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!