InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Meest voorkomende kinderziektes

Meest voorkomende kinderziektes

Alle kinderen worden wel eens ziek, maar hoe weet je nou welke ziekte je kindje precies heeft. Hier kun je de symptomen vinden van de meest voorkomende kinderziektes.

De vijfde ziekte

Het eerste symptoom is een felrode uitslag die begint in het gezicht. Het zijn grote en kleine vlekken die op de huid 'liggen'. Daarnaast is je kindje wat hangerig en kan hij koorts krijgen. De vlekjes verdwijnen na een dag of tien, maar kunnen in de zon of na een heet bad even terug komen.

De zesde ziekte

De sypmtomen zijn hoge koorts, gedurende drie of vier dagen en soms opgezette klieren. Als de koorts is gezakt, komen er roze vlekjes op de huid. Je kindje blijft ongeveer een week ziek, en zal vaak wat hangerig zijn.

Waterpokken

De symptomen zijn verkoudheid, en later koorts en rode huiduitslag. Deze vlekken veranderen na een paar dagen in jeukende blaasjes. Voorkom dat je kindje aan de blaasjes gaat krabben, dat veroorzaakt lelijke littekens. Je kan je kindje
's avonds sokjes om zijn handen doen. Wat je ook kan doen is een washandje vullen met wat zemelen en dichtknopen, en bij het badje doen. Dit helpt ook tegen de jeuk

Pseudo-kroep

De symptomen zijn hoestaanvallen met gierende uithalen, benauwdheid en licht koorts. De aanvallen komen vooral
' s avonds. Waarschuw je huisarts. Ga intussen met je kindje op schoot in een afgesloten badkamer zitten en zet de hete kraan open. Door de vrijkomende stoom gaat je kindje na een minuut of tien weer rustiger ademen.

Roodvonk

De symptomen zjn lichte koorts, keelpijn en roze uitslag, vooral in en rondom de oksels en de liezen. Na een aantal dagen kunnen de amandelen en de tong opzwellen. Dit heet een frambozentong. Roodvonk is een bacteriele ziekte en kan worden bestreden met antibiotica.

Koortslip

Een koortslip is een infectie op of in de buurt van de lippen. Er onstaat een plekje dat jeukt, brandt of pijn doet. Het plekje zwelt op, wordt rood en er onstaan kleine blaasjes. Na een dag of twee drogen de blaasjes op en ontstaan er korstjes. Na ongeveer een week is de lip weer genezen. Een koortslip komt vaak terug, meestal op dezelfde plek. Het kan door zoenen of een aanraking met de vingers worden overgebracht. Baby's jonger dan vier weken kunnen ziek worden na een contact met een koortslip. Als je kindje last krijgt van koorts, sufheid, slecht drinken, overgeven of ademhalingsproblemen, neem dan direct contact op met je huisarts.

Ooronsteking

Ooronsteking in het middenoor komt veel voor bij kinderen omdat ze vaker last hebben van onstekingen aan de keel- en neus amandelen. Baby's en peuters met een ooronsteking trekken of krabben meestal aan hun oor. Ook kunnen ze last hebben van overmatig huilen, prikkelbaarheid, koorts, overgeven of afscheiding uit het oor. Neem contact op met je huisarts voor een goede diagnose en eventueel medicijnen.

Krentenbaard

Krentenbaard is een besmettelijke infectie van de huid. Het word veroorzaakt door een bacterie, meestal de stafylokok. Er ontstaan enkele rode vlekjes en blaasjes met gele pus meestal rond de neus of mond. De vlekjes kunnen samenvloeien en zich uitbreiden. Als een blaasje open knapt droogt het in en onstaat er een korstje. Krentenbaard is besmettelijk totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Zinkzalf helpt tegen de jeuk. Houd de plekjes goed schoon en droog. Krentenbaard gaat binnen drie weken vanzelf over.
© 2007 - 2019 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vaccinatie voor je babyBijna ieder kind in Nederland wordt ingeënt tegen bepaalde, gevaarlijke ziektes. Dit wordt ook wel vaccineren genoemd. D…
Verschillende kinderziektesKinderziektes: zo worden de zeer besmettelijke infectieziektes genoemd, die veel mensen in de eerste jaren van hun leven…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: slaapproblemenKinderziektes genezen zonder apotheker: slaapproblemenEr is een groeiende populariteit aan alternatieve geneeskunde en dit heeft geleid tot een belangrijke verandering in de…
Kinderziektes: oorzaken en gevolgenKinderziektes: oorzaken en gevolgenDe meeste mensen kennen ze wel, de zes kinderziektes: mazelen, rode hond, waterpokken, bof, de vijfde en de zesde ziekte…
Hand-, voet- en mondziekte bij volwassenenHand-, voet- en mondziekte bij volwassenenDe hand-, voet- en mondziekte is een virus die vooral voorkomt bij kinderen. Maar ook bij volwassenen komt deze ziekte s…

Reageer op het artikel "Meest voorkomende kinderziektes"

Reactie

Daan, 11-12-2013 15:11 #1
Ij heeft streptokokkenbacterie opgelopen en ijzer tekort, sinds ongeveer 8/9 weken extreem veel pijn in gewrichten en zeer slap futloos. Nu in de 9de week ziek gevoel daarbij van het kastje naar de muur worden we gestuurd. resultaat: a.s. vrijdag wil de kinderarts haar EVEN tussendoor zien. Ik wil zo graag naar een goede arts voor mijn dochter maar huisarts werkt niet mee, maar ze slikt wel al 2 weken 800 mg ibuprofen en 4 paracetamol daarbij om de dag beetje door te komen.
Wie heeft advies voor mij?

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 23-06-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!