InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het bestaan van kobolden, feeën, elfen en kabouters

Het bestaan van kobolden, feeën, elfen en kabouters

Het bestaan van kobolden, feeën, elfen en kabouters Welkom in het magische land, waar kabouters en elfjes leven. Waar feeën rond toveren en heksen en tovenaars met elkaar de strijd aangaan. En de boze kobolds ieder het leven zuur maken. Bestaan deze wezentjes allemaal werkelijk? waarom zien we ze dan niet?

Wie gelooft er in?

Geloven of niet geloven: dat is de vraag. Erin geloven is iets heel anders dan het feit of ze ook bestaan. Kabouters, feeën, elven, kobolden, tovenaars, heksen en andere figuren. Sprookjesfiguren worden ze ook wel eens genoemd. Waar zijn ze uit ontstaan? Uit een echt bestaan of uit een verhaal? Dat is vaak moeilijk te zeggen.

Iemand heeft ooit deze figuren beschreven. Dat ze daarna bekend werden in sprookjes zoals bij de gebroeders Grimm, is duidelijk. De Efteling staat bol van de sprookjesfiguren. Ze maakt gebruik van sprookjesfiguren door mensen aan te trekken in die magische en mysterieuze wereld.

Kabouter gezien?

Wie heeft er ooit echt een kabouter gezien of een elfje? Waarschijnlijk het jonge grut: die van twee en drie jaar. Bij peuters en kleuters is de fantasie nog heel groot. Ze kunnen helemaal opgaan in een sprookjeswereld of in een eigen verzonnen wereld. En hierin kunnen kabouters of boze heksen leven. Maar ook zelfverzonnen vriendjes.

Het ontstaan van alle figuren

Het bestaan van sprookjesfiguren is niet begonnen bij de sprookjes of bij de efteling. Vroeger dacht men dat kabouters ontstaan waren doordat mensen hun kinderen in het bos dumpten. Kabouters waren dus de verstoten kinderen. Een kobold is een boosaardige kabouter, dus de kobold stamde af van de stoute kindertjes.

Een elf is ontstaan uit de mythologie en is een lichtgeest of een natuurgeest. Elfen zijn goedaardig en helpen mensen. De boosaardige elf woont vaak onder stenen en heeft de zwarte elf. Feeën zijn ook een soort elfen maar vaak groter. Feeën bezitten toverkracht en helpen de mensen. Ze zijn ook goedaardig.

De tegenhanger van de fee is de heks. Deze kan goed of slecht zijn, maar vaak wordt de heks als slecht bestempeld. Vroeger dacht men soms dat er heksen bestonden. Mensen die zelf een zalfje maakte of andere mensen probeerden te genezen, werden vaak aangezien voor heks. Een heks kon de brandstapel verwachten. Dit was in de middeleeuwen vaak het geval. De heks werd gezien als iemand die een pact met de duivel had gesloten. Dus de kerk was vooral bezig met het uitroeien van heksen. Veel onschuldige mensen zijn daardoor verbrand op de brandstapel.

Zoals te zien is, zijn veel sprookjesfiguren ontstaan vanuit een volksverhaal, een oud geloof of vanuit een mythe. Maar er zijn altijd mensen die erin blijven geloven.

Het bewijs

Voor alles wat bestaat, wil men een bewijs. maar voor alles wat niet bestaat, wil men ook een bewijs. Dit is vaak onmogelijk. In de wetenschap zijn er een hoop gebeurtenissen die men niet kan verklaren, vastleggen of bewijzen. Maar ze gebeuren wel. In de wetenschap worden vaak dingen voor waar genomen totdat men het tegendeel kan bewijzen. Anderzijds wordt het bestaan van kabouters, elfjes etc. voor onwaar aangenomen totdat het tegendeel bewezen kan worden.

Ga eens een boswandeling maken en ga op een lekker rustig plekje achter een boom zitten. Luister naar de geluiden om je heen. Zie hoe de zonnestralen door het bladerdek heen vallen. Luister naar het fluiten van de vogels. Voel de wind tussen de bomen door jagen. Aanschouw hoe de nacht langzaam invalt. Hoorde je daar iets, was het een konijn? Wat beweegt daar? Iets kleins. Een lichtpuntje doemt op terwijl een zacht windje langs je gezicht strijkt. Was het een insect of een vleermuis? Of was het toch iets heel bijzonders? Iets dat je wellicht nog nooit eerder hebt gezien...
Gerelateerde artikelen
Sprookjesboom: magische boom in de EftelingDe sprookjesboom is een attractie in de Efteling. Hij is te vinden in het Sprookjesbos en vertelt de avonturen van de be…
Wicca: Verschillende begrippen uitgelichtIn de wicca wordt gebruik gemaakt van veel verschillende begrippen die we niet zo kennen in het dagelijkse leven. In dit…
Wat is een heksOp school hebben we allemaal geleerd over de heksenvervolgingen in Europa en met name Nederland. Dit hebben we allemaal…
Wicca: heksen soortenWicca: heksen soortenZo als bij ieder geloof zijn er ook in de wikka veel verschillende stromingen. Hieronder staan de grootste beschreven. D…
De Winter EftelingDe Winter EftelingIn de Efteling waant u zich het hele jaar door in een sprookjeswereld, maar in de winter is de sfeer extra betoverend. D…

Reageer op het artikel "Het bestaan van kobolden, feeën, elfen en kabouters"

Reacties

Fairies, 20-05-2015 17:31 #2
Feeën, dat zijn mijn goede vrienden en dat zijn ook de enige vrienden die ik heb, want de meeste mensen buiten familie om geven niets om mij en het zal hen worst wezen of ik in diepe shit zit of niet.
Feeën zorgen bij mij voor een heerlijke "onverklaarbare" bloemengeur overal waar ik heen ga en de bloemengeur lijkt werkelijk nergens vandaan te komen. Ook kan ik de wereld om mij heen zo waarnemen die veruit de meeste mensen niet kunnen waarnemen. Alles ziet eruit alsof het bedekt is met feeënstof of mist, zo'n sprookjesachtige mooie tint en ook zie ik vaak feeën. Ze zien eruit als kleine vuurvliegjes die soms fel flikkerende licht geven en zigzaggend door de lucht bewegen of vliegen. Ik zie ze ook wel eens als het erg donker is en ook als mijn ogen gesloten zijn, maar vooral als ik in de groene natuuromgevingen bevind, ziet het er wel eens uit alsof ik in het sprookje ben beland.

Er zijn maar heel weinig mensen die feeën kunnen waarnemen, want feeën vertrouwen meeste mensen niet, maar ze bestaan echt. In alle oude culturen kwamen feeën voor, dus kennelijk is de mensheid zijn weg kwijt geraakt waardoor de meeste hedendaagse mensen geen feeën kunnen waarnemen. Ook dat de meeste mensen niet in die mooie prachtwezentjes geloven, helpt hen ook niet om ze te waarnemen, maar feeën zijn ook mensenschuw, omdat de mensheid tot nu toe wel heel veel ellende en schade heeft aangericht. Ik kan nu al zeggen dat onze Aarde nu voor ongeveer 1/4 deel al compleet vergaan is, want door de nucleaire ramp in Japan is er zo helemaal geen leven meer in de Grote Oceaan tussen Japan en westkust Amerika. Denk maar niet dat feeën blij zijn met de hedendaagse mensheid. Ook dat de farmaceutische industrie zieke mensen nodig heeft om geld te kunnen verdienen, dat kinderen plat gevaccineerd worden met gif maar ook dat er heel veel bomen gekapt worden, ook het dierenleed die door de toedoen van de mens wordt aangericht, maakt dat feeën zelfs vijandig tegenover sommige mensen kunnen staan en inderdaad, zo was er wel een landeigenaar die een speciale maar een mooie grote boom in zijn land had staan waar feeën graag vertoefden, maar zijn grootvader had die boom helaas omgekapt. Dit had als gevolg dat de kinderen van die familie kwamen te overlijden, de feeën hadden de zielen van hun kinderen meegenomen. De landeigenaar eens vroeg aan een therapeute om zielshealing, toen kreeg hij te horen dat zijn grootvader een grote boom in zijn land omver had gekapt en de boze fee gaf zijn boodschap door aan de therapeute dat als haar cliënt van zijn "vloek" af wil komen, hij een nieuwe boom in zijn land moest planten. Daarna besloot de landeigenaar maar gauw een nieuwe boom in te planten en zorgde hij ervoor dat niemand die nieuwe boom zal beschadigen, zelfs niet om de boom maar aan te raken.
En of de barbaarse daden van de mensheid door de natuurgeesten zwaar verafschuwd wordt!

Feeën hebben mij toch lief, maar qua mensenwereld ben ik wel een buitenbeentje, misschien is het wel daarom dat feeën meer vertrouwen in mij hebben, maar ze weten dat ik vanuit het hart van de natuur hou en dat ik alles verafschuw wat al het leven op Aarde in gevaar zou kunnen brengen.

Adema, 18-11-2012 14:48 #1
Geachte,
Ik geloof niet in elfen ik weet dat ze bestaan. Pak weg twee jaar geleden heb ik een foto gemaakt van elfen. Ik moet zeggen dat er geen let wel geen trucage of iets dergelijks is. Geen popen in vorm van elfen of geknipte figuren. Waarom sommigen ze wel zien of niet zien is gewoon dat men er al of niet voor open staat. Of bang is om voor gek te worden gehouden. Er zijn werelden in een wereld waar men geen weet van hebt.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-04-2013
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!