InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Antwoorden op veelgestelde peuter/kleuter vragen

Antwoorden op veelgestelde peuter/kleuter vragen

Antwoorden op veelgestelde peuter/kleuter vragen Kinderen opvoeden is gezien als zo'n beetje het moeilijkste "beroep" dat je kan hebben. Ok, het is ook dankbaar werk en je weet waar je het voor doet, maar er komt veel bij kijken. Weet wel dat je er niet alleen voor staat en je kunt altijd bij andere ouders terecht voor adviezen. Onderstaande adviezen kunnen je dan ook verder helpen.

Waar moet je op letten bij het kopen van schoentjes?

In de leeftijd van 1 tot 12 jaar groeit een kindervoet gemiddeld twee maten per jaar. Het is belangrijk dat de schoentjes goed passen om klachten te voorkomen. Door het dragen van schoenen die niet goed passen kan bijvoorbeeld de grote teen en zelfs de hele voet naar binnen groeien. Op latere leeftijd zouden er zelfs knie-, heup-en rugklachten ontstaan.
Waar moet je dan op letten bij het kopen van schoenen?
De schoen moet goed om de voet passen, de ruimte tussen de grote teen en de voorkant van de schoen minimal 10-15 mm moet zijn. Een beetje ruimte is prima omdat de voet tijdens het lopen altijd een stukje naar voren komt, maar koop de schoenen niet “op de groei”.
Laat in de schoenenwinkel beide voeten opmeten, het kan soms zijn dat de ene voet in lengte verschilt dan de andere.
Meet ook de breedte van de voet, de meeste kinderen passen in een standaardschoen, maar sommigen hebben een smallere voet of een bredere voet.

Is het fout om je kinderen tweedehands schoenen te laten dragen?

Uit onderzoek is gebleken dat voetafwijkingen minder voorkomen bij kinderen die geen schoenen dragen. Schoenen moeten daarom zo soepel mogelijk zijn. Tweedehands schoenen zijn ingelopen en soepel dus wellicht nog beter dan nieuwe. Tweedehands schoenen kunnen prima, mits ze niet te versleten zijn.

Hoe voorkom je zoveel mogelijk driftbuien bij je kind?

  • Vertel je kind steeds wat je doet en wat je gaat doen, dan weet hij/zij wat hij/zij kan verwachten van jou.
  • Geef je kind iets te doen in situaties waarvan je weet dat je kind een driftbui zou kunnen krijgen.
  • Zeg niet meteen ja of nee als je kind je iets vraagt, maar denk er even over na en blijf vervolgens bij je keuze.
  • Vermoeidheid kan driftbuien in de hand werken.

Hoe ga je om met je kind als deze een driftbui heeft?

Een driftbui is een uiting van boosheid, frustratie of onmacht. Je kind heeft dan zichzelf niet meer onder controle. Rond de 2 jaar ontdekt je peuter dat hij/zij een individu is, met een eigen mening, eigen wensen en behoeftes. Hij zoekt dan zijn eigen grenzen en ook die van jou op. Vooral als hij zijn zin niet krijgt of als iets niet lukt, zou er een driftbui kunnen ontstaan.
Het allerbelangrijkste is dat je als ouder in zo’n situatie rustig blijft. Kwaad worden werkt alleen maar averechts. Voel je je op dat moment geirriteerd, tel dan eerst even tot 10. Probeer vervolgens je peuter uit te leggen dat hij eerst rustig moet worden en toon begrip voor zijn kwaadheid. Geef vervolgens niet aan hem toe en laat hem weer weten dat hij rustig moet worden. Eventueel zou je hem op een andere rustige plaats kunnen zetten, soms kalmeert dit ook door hem uit de situatie te halen. Lukt dit nog niet, dring dan nog eens aan om rustig te worden, maar blijf zelf kalm. Probeer hem ook af te leiden of geef hem een knuffel. Is uiteindelijk de driftbui over besteed er dan geen aandacht meer aan en ga over op de orde van de dag.

Wanneer ga je voor het eerst met je kindje naar de tandarts?

Voor het eerst naar de tandarts gaan met je baby kan in principe al vanaf 1 jaar. De tandarts zal dan echter nog niets ondernemen, en je het melkgebitje is dan ook nog niet compleet. Toch adviseren tandartsen vooral om je kindje mee te nemen als je zelf voor controle gaat, zodat je kind kan wennen aan dit soort bezoekjes.
Tussen 2 en 3 jaar is een melkgebit compleet en zal een tandarts wellicht proberen om je kindje in de stoel te zetten en proberen of je kindje zijn/haar mond wil openen zodat de tandarts even kan kijken. Hij zal echter nog niets ondernemen, en als je kindje tegenwerkt dan is het beter ook om je kindje niet in de stoel te zetten maar gewoon te laten kijken.
Vanaf 4 jaar is een (half)jaarlijks bezoekje aan de tandarts verplicht. Probeer het bezoek aan de tandarts voor je kind wat leuker te maken door erna iets leuks te gaan doen of iets lekkers te kopen.

Lees verder

© 2011 - 2019 Esthercita79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Driftbuien van je peuter – Hoe moet je daarmee omgaan?Driftbuien van je peuter – Hoe moet je daarmee omgaan?Kinderen gaan vanaf hun eerste jaar zelf lopen en kunnen steeds meer dingen zelf doen. Maar je kind kan niet altijd zelf…
Lessugesties peuters en kleuters: thema de postbodeLessugesties peuters en kleuters: thema de postbodeBehandel eens het thema post in je klas. Iedere keer weer een leuk lesthema verzinnen voor de lessen in de peuter- en kl…
Ontwikkelingspsychologie van kinderenOntwikkelingspsychologie van kinderenWat is ontwikkelingspsychologie? In welke fases komen kinderen en mensen? Welke aspecten van ontwikkeling leren ze wat h…
Ouders op de proef gesteld: zo pakken we koppige peuters aanOuders op de proef gesteld: zo pakken we koppige peuters aanDe ontwikkeling van onze kinderen verloopt in verschillende fasen. Eén ervan situeert zich tussen twee en vier jaar. Dan…
Hoe herken je de beelddenker op school en laterHoe herken je de beelddenker op school en laterKleuters die in beelden denken missen het taalbesef. Leidsters laten het kind vaak nog een jaartje langer kleuteren. Uit…

Reageer op het artikel "Antwoorden op veelgestelde peuter/kleuter vragen"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 04-11-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Ouderschap
Medische informatie…
Schrijf mee!