InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Ontwikkelingspsychologie van kinderen

Ontwikkelingspsychologie van kinderen

Ontwikkelingspsychologie van kinderen Wat is ontwikkelingspsychologie? In welke fases komen kinderen en mensen? Welke aspecten van ontwikkeling leren ze wat houden ze in? In welke fase ontwikkel je welk aspect?

Wat is ontwikkelingspsychologie?

In het begrip ontwikkelingspsychologie liggen twee woorden besloten, namelijk: ontwikkelen en psychologie. Psychologie is de wetenschap die het menselijk gedrag bestudeert. Ontwikkelingspsychologie is dus het ontwikkelen van de wetenschap die het menselijk gedrag bestudeert.

In welke fases komen kinderen en mensen?

Kinderen en mensen komen in hun leven in verschillende fasen terecht, namelijk:
  • ongeboren kind (prenatale fase: 40 weken)
  • zuigeling (0-18 maanden)
  • peuter (18 maanden - 4 jaar)
  • kleuter ( 4 - 6 jaar)
  • schoolkind (6 - 12 jaar)
  • puber (12 - 17 jaar)
  • adolescent (17 - 22 jaar)
  • volwassene (22 - 65 jaar)
  • oudere mens (65 jaar en ouder)

Welke aspecten van ontwikkeling leren ze en wat houden ze in?

  • Lichamelijk aspect - lichamelijk groei of achteruitgang, motorische ontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling.
  • Cognitief aspect - verstandelijke ontwikkeling, taalontwikkeling, ontwikkeling van denken en geheugen.
  • Sociaal aspect - ontwikkeling van de omgang met anderen, ontwikkeling van acceptatie van anderen en ontwikkeling van sociaal gedrag.
  • Persoonlijkheidsaspect - Vorming van eigen identiteit, ontwikkeling van eigen wil, de eigen opvattingen en de ontwikkeling van meisjes- en jongensgedrag.
  • Emotioneel aspect - ontwikkeling van gevoelens van (basis)vertrouwen en veiligheid
  • Seksueel aspect - ontwikkeling van seksueel gedrag, ontwikkeling van lichaams- en lustbeleving, ontwikkeling van waarde van eigen lichaam.

In welke fase ontwikkel je welk aspect?

Ongeboren kind

Als ongeboren kind ontwikkel je voornamelijk de lichamelijk groei. Van een klompje cellen verander je in een embryo en je wordt als klein mensje geboren. Ook ontwikkel je in deze fase het emotionele aspect, je raakt vertrouwd met je moeder en bouwt een band met haar op.

Zuigeling

In de zuigelingen fase ontwikkel je ook zowel je lichamelijk groei als je emotionele band met je moeder en je vader. Maar je ontwikkelt ook je taal. Je doet de geluiden na die je om je heen hoort.

Peuter

Als peuter ontwikkel je heel je je persoonsontwikkeling, je hebt door dat je een eigen lichaam hebt en een eigen wil. Verder ontwikkel je je taal door hele zinnen te maken en je woordenschat te vergroten. Ook ontwikkelt een peuter zijn seksueelaspect, een peuter heeft door dat het een jongetje of een meisje is en ik erg gericht op het plassen en poepen.

Kleuter

Wanneer je als kleuter voor het eerst naar school gaat leer je met andere kinderen spelen, als peuter speel je nog voornamelijk 'naast elkaar' en nu kun je ook met elkaar spelen. Verder leer je als kleuter steeds meer woorden te gebruiken en dingen goed te benoemen. Ook leer je in de kleuter fase veel in de motorische ontwikkeling, als peuter kun je wel een potlood vasthouden, maar als kleuter leer je de 'pincetgreep'.

Schoolkind

Wanneer je een schoolkind bent ontwikkel je je gedrag op alle aspecten. Je leert erg veel, speelt samen met andere kinderen en ontwikkelt je seksuele gedrag in de vorm van een eerste vriendje of vriendinnetje.

Puber

Wanneer je puber bent ontwikkelt dat seksuele gedrag zich nog verder doordat je je eerste 'echte' vriend of vriendin hebt, waarmee je niet alleen elkaars handje vasthoud. Verder zijn je vrienden erg belangrijk en qua lichamelijke groei krijgen meisjes borsten en bredere heupen en jongens een bredere borstkas en hun penis groeit.

Adolescent

Als adolescent heb je meer controle over jezelf dan toen je een puber was. Er is plaats in je hoofd voor meer mensen en je relatie met je ouders veranderd meestal. Ook je seksuele gedrag en lustbeleving komt nu op een punt dat je veel dingen wilt proberen en ontdekken. Je zoekt je plaats in het leven en volgt (meestal) een opleiding die je zelf gekozen hebt en die bij je past.

Volwassene

Als volwassene heb je rechten en plichten. Je weet je plaats in de maatschappij en wie je graag om je heen hebt. Je probeert gezond te leven en anderen te helpen. Je wilt iemand naast je die samen met je leeft en daar wil je (vaak) kinderen mee.

Oudere mens

Wanneer je een oudere mens wordt, oftewel een bejaarde weet je hoe het leven in elkaar steekt en je lichamelijke aspect gaat vaak achteruit. Je krijgt ongemakken en bent in sommige gevallen afhankelijk van anderen die jou helpen.
© 2008 - 2019 Rianka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, UniversiteitVeel studenten kiezen ervoor om psychologie te gaan studeren. Meer kennis over de beweegredenen van mensen is vaak de re…
Werk, scholing, info en geschiedenis in en van psychologieWerk, scholing, info en geschiedenis in en van psychologiePsychologie is een academische opleiding die veel eist van de persoon die hierin een beroep wilt uitoefenen. Het doel is…
Fasen van de vastgoedontwikkelingFasen van de vastgoedontwikkelingAan de daadwerkelijke ontwikkeling van vastgoed gaat heel wat voorbereiding vooraf. Er moet een 'idee' zijn, een locatie…
Psychologie: de universitaire opleidingIedereen vindt psychologie wel interessant. Iedereen is wel eens benieuwd waarom mensen doen wat ze doen, hoe ze dat ged…

Reageer op het artikel "Ontwikkelingspsychologie van kinderen"

Reacties

Oeke Bonthuis, 12-09-2012 14:50 #2
Onder het kopje "Wat is ontwikkelingspsychologie" staat als omschrijving: "Ontwikkelingspsychologie is dus het ontwikkelen van de wetenschap die het menselijk gedrag bestudeert". Zou dat niet moeten zijn: De wetenschap die de ontwikkeling van het menselijk gedrag bestudeert?
Groet, Oeke Bonthuis

Herma de Wilde, 23-01-2011 15:27 #1
Heldere site met veel informatie

Infoteur: Rianka
Gepubliceerd: 18-08-2008
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!