InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Kaarsen en kaarslicht brengen warmte, sfeer en rust

Kaarsen en kaarslicht brengen warmte, sfeer en rust

Kaarsen en kaarslicht brengen warmte, sfeer en rust Kaarsen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Het kerstfeest is bijvoorbeeld zonder kaarsen niet voor te stellen. Ze horen erbij.Vooral met Allerheiligen en Allerzielen worden er op onze kerkhoven veel kaarsen aangestoken. Vaak zijn dat speciale grafkaarsen, maar ook waxinelichtjes worden er regelmatig voor gebruikt. Daarnaast branden de meeste mensen ook door het jaar heen graag een kaarsje. Niet alleen als er bezoek is en men het extra gezellig wil maken, maar ook gewoon voor zichzelf. Vooral in de herfst, als de dagen gaan korten en het zonlicht minder wordt, zorgen kaarsjes niet alleen voor een speciaal, flatteus licht, maar tevens voor een intieme, rustige sfeer. Samen met het haardvuur zijn kaarsjes de ultieme sfeermakers in huis.

Een kaarsje aansteken is een oud gebruik

Al eeuwen lang worden er kaarsen gebruikt. Voordat de elektriciteit uitgevonden werd, brandde men kaarsen om ’s avonds licht te hebben. Na de uitvinding van het elektrisch licht werden kaarsen alleen nog in geval van nood gebruikt. Bij uitval van de elektriciteit kon men bij het licht van de kaarsen immers in de donkere uren nog wat zien. Ook nu hebben veel mensen nog altijd kaarsen in huis om tijdens uitval van de elektriciteit een noodvoorziening te hebben.

Kaarsen brengen sfeer, gezelligheid en rust in huis

Kaarsen worden tegenwoordig vooral gebruikt om de gezelligheid te verhogen en een intieme sfeer te scheppen. Een romantisch diner is zonder kaarslicht ineens veel minder aantrekkelijk. Een feestje met vrienden en familieleden zonder kaarsjes is tegenwoordig bijna ondenkbaar.

Een kaarsje als troost of om te herdenken

Wie een dierbare verloren heeft brandt vaak een kaarsje bij zijn of haar foto en wie er in een kerk komt, steekt daar meestal een kaarsje aan om voor het een of ander te bidden. Het opsteken van kaarsen kan immers ook troost bieden.

Er zijn diverse soorten kaarsen

Er zijn enorm veel soorten kaarsen. Er zijn dure kaarsen van bijenwas die bijna geen afvalstoffen achterlaten, de overbekende waxinelichtjes, geurkaarsen, sfeerkaarsen, rustieke kaarsen, verjaardagskaarsen voor op de verjaardagstaart, citroenkaarsen om op warme zomeravonden de muggen te verdrijven, kerstkaarsen, paaskaarsen, en zelfs elektronische kaarsen voor wie de echte kaarsen te brandgevaarlijk zijn. Wie op internet naar kaarsen zoekt, kijkt zijn ogen uit.

Kaarslicht is flatterend licht

Kaarslicht is flatterend voor de huid van vrouwen. Het is minder direct dan elektrisch licht. De schaduwen zijn minder scherp afgetekend. Rimpeltjes worden in het kaarslicht dan ook wat zachter en de huid krijgt een fluwelig tintje. De ogen stralen zachter en het zachtgele, flakkerende licht brengt rust aan tafel.

Bij een romantisch diner horen kaarsen

Het is dan ook geen wonder dat kaarslicht past bij een romantisch diner. Wie de liefde van zijn of haar leven een plezier wil doen, organiseert een diner bij kaarslicht, of dat nu buitenshuis is of heerlijk intiem in de eigen woning. Samen met een uitgelezen diner wordt het dan meestal een onvergetelijke avond voor beiden.

Kerstmis en Pasen worden feestelijker met kaarslicht

Een kerstfeest zonder kaarslicht is bijna niet in te denken. Meestal worden er voor het kerstfeest rode of witte kaarsen gebruikt. Rood, wit en groen zijn de kleuren van het kerstfeest. Rood is binnen de katholieke kerk immers de kleur van de liefde, wit de kleur van het geloof en groen de kleur van de hoop.

De schoonheid van de glimmende kerstballen door de weerkaatsing van het kaarslicht

Met kerstmis wordt het kaarslicht teruggekaatst door de zilveren kerstballen en rode kerstversieringen. Kerstmis en kaarslicht horen bij elkaar, zoals ook de paaskaars bij het paasfeest hoort. Vooral met kerstmis zorgen de kaarsjes samen met de lichtjes van de kerstboom voor een heel aparte sfeer. Niet alleen in huis, maar ook in de kerk.

Kaarslicht verdrijft het donker

Het kaarslicht verdrijft de donkerte en de triestheid van de donkere winterdagen. Beter zelfs dan het lamplicht. Kaarsen geven wel minder licht dan lamplicht, maar het schept meer sfeer en intimiteit dan lamplicht. Er ontstaat hoop en een verlangen naar de lente, die er nog niet is, maar vast zal komen.

Allerzielen

Met Allerzielen worden in de katholieke kerk de doden herdacht. Het is de dag dat mensen vooral hun overleden familieleden en vrienden herdenken. Vlak voor Allerzielen is het dan ook druk op het kerkhof. De graven worden goed gepoetst en er worden bloemen op gezet. Op Allerheiligen en Allerzielen komen veel mensen de graven bezoeken en zetten er dan een kaarsje op. Het kerkhof ziet er op die dag dan ook feestelijk uit.

's Avonds op het kerkhof
Wie op Allerzielen tegen de schemering een kerkhof bezoekt, voelt zich er meteen thuis. Al die rode, warme lichtjes op de graven geven de indruk dat de overledenen “thuis” zijn. Het geeft een heel aparte sfeer. Het is niets om bang voor te zijn, maar juist het tegenovergestelde: een sfeer van rust en vrede. Precies de sfeer die past bij een dag van gedenken.

Kaarsen zijn brandgevaarlijk

Ondanks alle voorzorgen kunnen kaarsen nog steeds brandgevaar opleveren. Het is immers open vuur! Laat daarom nooit kaarsen aan in een kamer, waar niemand meer is die er toezicht op houdt. Laat ook kinderen nooit alleen met brandende kaarsjes. Evenals open haardvuur is een kaars niet te vertrouwen.

Voorzorgsmaatregelen nemen

U kunt er echter altijd wel wat aan doen om ervoor te zorgen dat de kaars niet bij de eerste de beste onvoorzichtigheid brand veroorzaakt. Het scheelt natuurlijk als de kaars in een bedje van zand in een windlicht staat, of als het theelichtje in een dieper, onbrandbaar bakje staat. Dan kan er zo gauw niets gebeuren, maar toch: het is open vuur en daarmee moet men altijd voorzichtig zijn.

Kaarsjes met ledlicht

Wie helemaal geen kaarsje durft aan te steken vanwege het brandgevaar, kan altijd nog kiezen voor kaarsjes met ledlicht. Die branden op batterijen en veroorzaken geen gevaar. Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar op die manier kunt u er wel zeker van zijn dat er niets gebeurt. Vooral gezinnen met kleine kinderen kiezen daar vaker voor.

Steek eens een kaarsje aan

Had u vandaag een drukke dag, veel stress of “nergens meer zin in”, steek dan eens een kaarsje aan. Het kaarslicht werkt rustgevend. Het is zachter dan het licht van een schemerlamp. Het kleine, flakkerende lichtje geeft gezelligheid en rust.
© 2012 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kaarsen zelf maken met katoenen pit is een leuke bezigheidKaarsen zelf maken met katoenen pit is een leuke bezigheidZelf kaarsen maken is een leuke bezigheid want een kaars is een lichtbron die sfeer geeft. Als je een persoonlijke accen…
Voortekens & Voorspellen - Kaarsen VlammenVoortekens & Voorspellen - Kaarsen VlammenVoorspellen en Voortekens via kaarsen, kaarslicht en vlammen. Officieel heet het lezen van een voorteken en het voorspel…
Pasen in GriekenlandPasen in GriekenlandHet Pasen in Griekenland is nog steeds een traditionele aangelegenheid, waarin het lijden en de kruisiging van Christus…
Het ambacht van hand gegoten kaarsen makenDe kaars geeft licht af, en was voordat de gloeilamp uitgevonden werd, de belangrijkste lichtbron. Toch is de kaars niet…
Wonen: Warmte in de woning brengenWonen: Warmte in de woning brengenAls het weer wat minder wordt en we weer wat meer binnenshuis vertoeven, is het logisch dat we meer aandacht schenken aa…

Reageer op het artikel "Kaarsen en kaarslicht brengen warmte, sfeer en rust"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 26-01-2019
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!