Welke matras kiezen?

Wie goed wil slapen om ‘s morgens de nieuwe dag monter en fris weer aan te vatten heeft er alle belang bij een goede matras te kiezen. Er zijn een aantal mogelijkheden. De keuze die je maakt is heel persoonlijk en gebeurt gevoelsmatig daar het welbehagen voor elkeen anders is.

Vooraf enkele termen verklaard

  • Conisch: de veren in de matrassen zijn kegelvormig. Sommige veren zijn dubbelconisch zodat je de vorm van een zandloper verkrijgt.
  • Puntelasticiteit: een bepaald deel van de matras wordt ingedrukt zonder dat een grote oppervlakte van de matras naar beneden veert.
  • Polyurethaan: een materiaal uit kunststof dat sterk isoleert en gebruikt wordt voor de schuimmatras.
  • Polyether: de goedkoopste soort polyurethaan die uit de werking van ether geproduceerd wordt. Het wordt gebruik voor de aanmaak van schuimmatrassen en is flexibel en veerkrachtig.

Binnenveringsmatrassen

Dit zijn de meest verkochte matrassen: ze palmen 55% van de markt in. Er zijn verschillende soorten:
  • met Bonnellveren: deze veren zijn in diabolovorm of dubbel conisch (zie foto). Ze zijn onverpakt en individueel in de matras verwerkt. Deze matras zorgt voor een degelijke stabiliteit. Ze biedt een goede lichaamsondersteuning en ventilatie. Minpuntje is dat ze nogal stijf en zwaar aanvoelt.
  • met LFK-veren: dit zijn cilindrische veren, gelijkend op de Bonellveren, maar kleiner en met een betere puntelasticiteit. Ze hebben een hoge souplesse en duurzaamheid. Met de Bonnellveren en de LFK-veren worden comfortzones gecreëerd waarbij bepaalde lichaamsdelen speciaal ondersteund worden.
  • met enkeldradige binnenveren, het zogenaamde ‘endless spring’-systeem. Hierbij heb je geen afzonderlijke veren, maar wordt de verende structuur mogelijk gemaakt door gebruikmaking van één enkele, doorlopende draad. Op die manier wordt de druk verdeeld over de volledige matras.
  • met pocketveren: het woord ‘pocket‘ verklaart al veel: de veren zitten elk apart in een stoffen zakje, maar zijn toch met elkaar losjes verbonden. Het voordeel hiervan is dat ze na verloop van tijd geen lawaai maken zoals soms het geval is met onverpakte veren die tegen elkaar schuren. Er worden veren met verschillende hardheid gebruikt ter ondersteuning van de ergonomische zones, met andere woorden die lichaamsdelen die het meest gevoelig zijn bij het slapen.

Schuimmatrassen

Deze hebben een aandeel van zowat 45% op de markt. Ook hier zijn er enkele soorten:
  • met polyurethaan en polyetherschuim: dit zijn de hardste soort van matrassen. Ze passen zich het minst goed aan aan de vorm van je lichaam en na een zekere tijd ontstaat er kuilvorming.
  • met latex geproduceerd van natuurlijke -zoals rubber- of synthetische stoffen. De matras is soepel maar daardoor ook moeilijker te hanteren.
  • met traagschuim of geheugenschuim: deze soort van matras behoudt even de vorm van je lichaam om nadien weer in zijn oorspronkelijke vorm terug te keren. Bij koude temperaturen is ze hard maar als ze opwarmt door de warmte van je lichaam wordt ze zachter en past ze zich aan het lichaam aan. Deze matras verlicht de druk van het lichaam.

Combineren

Een matras kiezen is altijd heel persoonlijk. Wat voor de een een prima matras is, voelt ongemakkelijk aan voor de ander. Ga vooral af op je eigen gevoel en probeer ze rustig uit door in verschillende houding op de matras te gaan liggen. Eén vijfde van het slaapcomfort wordt bepaald door de bedbodem. Vermits ook hier verschillende mogelijkheden zijn ga je best evenmin over één nacht ijs bij het kiezen van de geschikte soort.
© 2013 - 2020 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is nu een goed matras voor kinderen?Voor een kind, maar ook voor volwassenen is een goede nachtrust erg belangrijk. Een goede nachtrust zorgt ook voor een g…
De bedbodem speelt een rol bij je slaapcomfortDrie vierde van je slaapcomfort is afhankelijk van de matras die je kiest. Ze zorgt ervoor dat je lekker ligt, dat je ma…
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Matrassen voor rugklachtenMatrassen voor rugklachtenPijnklachten, zoals rugklachten, kunnen een flink negatieve invloed uitoefenen op de nachtrust. Een verstoorde nachtrust…

Herfstdip, najaarsdip, winterdip, winterdepressie: en nu?Herfstdip, najaarsdip, winterdip, winterdepressie: en nu?Ben jij ook zo iemand die als een berg opziet tegen de tijd dat de blaadjes gaan vallen en de donkere tijd weer aanbreek…
Het belang van een goede matrasEr zijn 24 uur in een dag en gemiddeld slapen we er daar acht van. Sommige ‘kortslapers’ hebben voldoende aan 5- 6 uur,…

Reageer op het artikel "Welke matras kiezen?"

Infoteur: Vosje
Laatste update: Februari 2013
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!