Sportschool op jonge leeftijd, verstandig?

Sportschool op jonge leeftijd, verstandig? Tegenwoordig worden jongeren steeds vaker geconfronteerd met geïdealiseerde lichamen van anderen. Of dat nu topsporters zijn of modellen van bepaalde kledingmerken, de jongeren zien het succes wat het oplevert en besluiten initiatief te nemen om ook zo'n dergelijke vorming te krijgen. Vaak vereist het vormen van een geïdealiseerde lichaam erg veel inspanning en een streng dieet. Is dit wel verantwoordelijk voor de jongeren? Zou dit mogelijke negatieve gevolgen met betrekking tot de groei kunnen hebben?

Krachttraining

Vaak wordt het sporters aangeraden om krachttraining te verrichten om de spieren te laten groeien in omvang. Tijdens de training ontstaan er namelijk minuscule scheurtjes in de spieren. Deze scheurtjes moeten vervolgens opgevuld worden na de training, anders zou de spier blijvend beschadigd blijven. Eiwitten vullen deze scheurtjes op. Zodra dit gebeurt groeit de spier in omvang.
Toch blijft het maar de vraag of krachttraining nut heeft bij kinderen op jonge leeftijd en of het wel veilig is. Het probleem heeft verschillende aspecten:

Dieet

Het eerste aspect van het probleem heeft vooral betrekking op de confrontatie van jonge kinderen met tips afgestemd op volwassenen. Om een geïdealiseerd lichaam te kunnen krijgen moet er vaak worden afgevallen, aangezien de spieren pas volledig zichtbaar worden bij een lag vetpercentage. Er wordt aan volgroeide volwassenen die willen afvallen dan ook aangeraden om onder hun caloriebehoefte te gaan eten. Er worden dan allerlei producten zoals bijvoorbeeld melk, kaas en brood verboden. Het probleem is echter dat kinderen deze producten nodig hebben om te kunnen groeien. Als deze kinderen hun voedingspatroon dan afstemmen op dat van een volwassene, remt dat mogelijk de ontwikkeling en groei van het kind.

Een omgekeerd scenario zou ook mogelijk zijn. Namelijk dat het kind eet wat hij of zij wil. Bij zware krachttraining is dat vaak niet de bedoeling. Tijdens de training ontstaan er namelijk minuscule spiertjes in de spieren, die opgevuld moeten worden door eiwitten. Gebeurt dit niet, dan zal de spier zichzelf afbreken om het scheurtje op te kunnen gevolg met als gevolg dat er spierverlies optreedt. Zo zou je kunnen stellen dat het kind achter zal lopen op (spier)ontwikkeling.

Groeischijven

Het tweede aspect van het probleem zijn de groeischijven. Groeischijven bevinden zich tussen het midden en de uiteinden van botten. Doordat de kraakbeencellen zich kunnen vermenigvuldigen groeit het bot. De groeispurt (bij jongens rond hun veertiende en bij de meisjes rond hun twaalfde) is een periode waarin de kraakbeencellen zich veelvuldig achter elkaar vermenigvuldigen. Het gevolg is dat het bot zal groeien. Deze groeischijven zijn echter kwetsbaar. Uiteraard kunnen ze wel enige vorm van belasting verduren, maar niet al te grote zoals plaatsvindt bij de krachttraining. Het gevolg van een zware krachttraining is dan ook dat de groeischijven langzaamaan afslijten en zo de delingen van kraakbeencellen worden verhinderd, waardoor de groei uitblijft.

Blessures

Het derde en tevens het meest verontrustende aspect van het probleem is dat een onverantwoorde krachttraining de kansen op verschillende blessures aanzienlijk vergroot. Bepaalde krachtoefeningen, zoals bijvoorbeeld de squat of deadlift, vereisen een strikte houding waar absoluut niet van afgeweken mag worden. Is dit wel het geval, dan zal niet de spier worden belast, maar het gewricht. In het geval van de squat of deadlift zou dat het kraakbeen tussen de rugwervels zijn. Het kraakbeen tussen deze rugwervels zorgen voor een vering en fungeren daarnaast als opvulling. Slijten deze weg door een verkeerde houding, dan is het gevolg dat de zenuwen tussen de wervels vast zouden kunnen komen te zitten of dat het kraakbeen tegen de zenuwen aandrukt. Dit noemt men een hernia.

Conclusie

Vroegtijdig beginnen met krachttraining kan bij een verkeerde of afwezige begeleiding funest zijn voor de groei en ontwikkeling van het lichaam. Niet alleen de groei van spieren, maar ook dat van het bot en kraakbeen worden verstoord door onjuiste onderhoud. Dit heeft alles te maken met een verkeerd dieet en/of verkeerde houdingen. Mocht er ondanks dit artikel toch behoefte zijn aan krachttraining op jonge leeftijd, dan is het aan te raden ten alle tijden een personal-coach te hebben en daarnaast een diëtist. Het artikel het basisrecept voor spiermassa zou mogelijk kunnen helpen bij het samenstellen van een dieet. Let op: De voedingsstof behoeftes in het artikel zijn afgestemd op die voor volwassenen en niet voor kinderen, hiermee geldt het artikel niet voor jongeren/kinderen.
© 2014 - 2020 Dokterwill, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.fitland.nl/files/fitlandXL_Geus/Is%20krachttraining%20geschikt%20voor%20kinderen%20en%20tieners.pdf
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Krachttraining

Reageer op het artikel "Sportschool op jonge leeftijd, verstandig?"

Infoteur: Dokterwill
Gepubliceerd: November 2014
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!