Waarom houden we van eten?

Waarom houden we van eten? Een lekker gebakje, chocolade, boterkoek of een sappige burger. We houden allemaal van wat anders, maar één ding hebben we gemeen: we houden van eten! Vaak is het moeilijk dat lekkere eten te laten staan, helemaal als je probeert gewicht te verliezen of gezonder te eten. Maar waardoor komt dat nu eigenlijk? Het menselijk verlangen naar eten hangt van verschillende dingen af, denk hierbij zowel aan onze lichamelijke functies en hormonen als aan ons mentale verlangen naar eten.

Biologische functie

Om te kunnen leven heeft ons lichaam voedingsstoffen nodig. Deze voedingsstoffen worden verbrand voor energie en worden gebruikt om ons lichaam te laten groeien en herstellen. Voedingsstoffen zoals eiwitten zijn voornamelijk gericht op het opbouwen van weefsel en voor herstel. Koolhydraten en suikers worden voornamelijk omgezet in energie. Ook vetten leveren erg veel energie in het menselijk lichaam. Als ons lichaam geen verlangen zou hebben naar eten zouden we niet weten wanneer ons lichaam energie of bouwstoffen nodig heeft. Zonder het verlangen naar voedsel zouden we minder gaan eten, wat ons leven en welzijn in gevaar zou kunnen brengen.

De hoeveelheid eten die we nu hebben is relatief nieuw vergeleken met de menselijke geschiedenis. Door de industriële revolutie hebben mensen veel meer eten tot hun beschikking. Overgewicht was vóór de 20e eeuw dan ook erg zeldzaam. Voorheen was het dus erg normaal dat mensen naar eten verlangden en dat ze veel aten wanneer dit mogelijk was.

Evolutionair voordeel

Omdat voedsel vroeger schaars was moest er maximaal worden geprofiteerd van voedsel. Als mensen bijvoorbeeld een dier hadden gevangen of gejaagd, dan was er een korte tijd veel eten beschikbaar. Het kostte erg veel moeite om eten te krijgen, en het was niet zeker wanneer er weer eten op tafel zou komen. Daarom was het erg gunstig om zoveel mogelijk eten te consumeren op het moment dat het beschikbaar was. Het lichaam kan daarom ook energie voor lange tijd opslaan (in vet).

Beloningssysteem

Om ons lichaam aan te zetten tot eten, en dus te blijven leven, is er een inwendig beloningssysteem. Dit systeem wordt voornamelijk gereguleerd door hormonen. Wanneer we eten binnenkrijgen krijgen we een kleine dosis 'dopamine' van ons lichaam. Dit hormoon zorgt er voor dat we ons tijdelijk erg goed voelen, en dit hormoon werkt ook verslavend. Omdat we vroeger voortdurend op zoek moesten naar eten was dit een erg goede motivatie. Ook tegenwoordig gebruiken we het nog als een beloning, wanneer we bijvoorbeeld iets moeilijks of iets goeds hebben gedaan. Dit zien we ook terug in hoe we dieren en kinderen belonen nadat ze braaf zijn geweest of iets goed hebben gedaan. Vaak krijgen ze dan iets lekkers als een koekje of een snoepje.

Zoet en vet eten

Het lijkt alsof we zoet en vet eten lekkerder vinden dan 'gezond' eten, hoe komt dit nou? Zowel zoet eten als vet eten bevat erg veel energie. Doordat ons lichaam opeens erg veel energie uit eten krijgt wordt er ook meer dopamine aangemaakt door ons lichaam. Want hoe meer we eten, hoe meer energie we krijgen, en hoe meer we worden beloond door ons lichaam. Omdat vet en zoet eten een erg hoge concentratie calorieën (energie-eenheid) heeft, krijgen we dus ook veel dopamine als beloning. Daarom kan dit eten ook erg verslavend werken, omdat ons lichaam ons elke keer 'beloond' voor eten met veel calorieën (energie).

Daarnaast is onze smaak ook erg veranderd. Doordat er nu veel meer kruiden, specerijen en smaakstoffen in ons eten wordt gebruikt worden we minder gevoelig voor smaak. We hebben meer smaak nodig om iets lekker te vinden. Deze zoete en vette gerechten hebben vaak meer smaak dan een 'gezond' alternatief, daarom vinden we deze producten vaak ook lekkerder. We zijn niet meer gewend om naturel te eten.
© 2015 - 2020 Kerel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom houden we van eten?"

Infoteur: Kerel
Gepubliceerd: Februari 2015
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!