De jacht op het geluk

De jacht op het geluk Iedereen is in zijn leven bezig met één ding, gelukkiger worden. Of we nu die nieuwe auto willen, een betere baan, minder stress, meer vrienden, het komt allemaal neer op het vergaren van geluk. Echter gaat het niet altijd zoals we willen in het leven, we raken een baan kwijt, of moeten vaak overwerken, je auto begeeft het, je raakt iemand kwijt. Het lijkt soms alsof ons leven vol zit met pijn en lijden. Maar ongeacht je situatie is het voor iedereen mogelijk om gelukkig te zijn.

Lijden accepteren

Ik zal beginnen met een verhaal dat stamt uit het boeddhisme. Het verhaal verteld over een vrouw, Kisagotami, die leefde in de tijd van Boeddha. Ze verloor haar enige zoon en was hierdoor ontroostbaar. Wanhopig ging ze op zoek naar iemand die een middel kon maken om haar zoon weer tot leven te wekken en uiteindelijk kwam ze bij Boeddha. Boeddha zei dat hij zo'n middel voor haar kon maken als ze hem een handvol mosterdzaad kon brengen. In die tijd en in die omgeving was mosterdzaad zeer eenvoudig om aan te komen en de vrouw wilde vol blijdschap vertrekken om het mosterdzaad te halen. Boeddha stelde echter één eis, ze moest het zaad krijgen van iemand die nog nooit iemand had verloren. De vrouw vertrok en ging op zoek naar deze persoon, maar overal waar ze aanklopte was wel iemand overleden. Een grootouder, een zoon of dochter, een echtgenoot. Niemand leek gespaard, iedereen die ze vroeg had wel iemand verloren. Kisagotami leerde mededogen en leerde dat niets blijvend is en dat niemand van lijden gespaard wordt. Uiteindelijk moest Kisagotami haar zoektocht staken en ze keerde terug naar Boeddha die haar hielp om haar zoon een waardig afscheid te geven.

Anders aankijken tegen het leven

Kisagotami leerde om anders aan te kijken tegen de wereld, het leven en lijdenschap. Hierdoor wist ze de dood van haar zoon te verwerken en een gelukkig leven te leiden. Voor de persoonlijke ontwikkeling van iedereen is dit één van de belangrijkste stappen om te zetten. Het accepteren dat er dingen buiten je macht liggen en dat het altijd wel eens kan tegenzitten. Als je dit accepteerd kun je leren om je geluk te vinden in alles, ongeacht je situatie.

Je leven in eigen handen nemen

Maar door alleen maar te accepteren dat het kan tegenzitten hoef je nog niet persé gelukkig te zijn. Er zijn veel meer factoren die voor iedereen anders zijn. Zelf kan ik ultiem gelukkig zijn als ik op een regenachtige zondagochtend uit kan slapen en, nog half slapend, naar het gekletter van de regen kan luisteren. Een ander baalt als het regent op zijn vrije zondag. Belangrijk is dat je je moet beseffen dat je zelf bepaalt of je gelukkig bent of niet. Je moet zelf het heft in handen nemen van je eigen leven. Dit betekend onder anderen dat je je prioriteiten moet bijstellen. Is het echt belangrijk dat het regent, of dat je anderhalf maal modaal verdient? Het is belangrijk dat je zo nu en dan je eigen ideeën, principes en prioriteiten uitdaagt. Alleen op deze manier kun je nieuwe dingen leren, nieuwe inzichten krijgen. Ontdek wat echt belangrijk is in je leven en waar je echt gelukkig van wordt.

Samenvatting

Kort samengevat kunnen we stellen dat, hoewel geluk voor iedereen iets anders betekend, het volgende voor een ieder's geluk van belang is:

  • Accepteren dat niemand aan lijden ontkomt
  • Daag je prioriteiten uit en stel ze bij waar nodig, dit zorgt voor de nodige zelfontwikkeling
  • Ontdek waar je echt gelukkig van wordt en wat je echt wilt doen in je leven
© 2008 - 2020 Newton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De jacht op het geluk"

Infoteur: Newton
Gepubliceerd: Augustus 2008
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!