Celebity Designers
Ze zijn beroemd en rijk, maar veel acteurs, zangeressen en muzieken verdienen een extra centje bij als celebrity fashion designer. Van betaalbare mode tot high fashion, veel beroemdheden hebben een modelijn opgezet die hun eigen naam heeft. Lees hier welke beroemdheden er het meest succes heeft in de modewereld.
Van beroemdheid tot designer
Veel beroemdheden denken dat ze alles kunnen, acteren, zingen, dansen en dus ook mode ontwerpen. Ze worden gezien als mode iconen vanwege de outfits die ze dragen en zijn vaak 'gezicht' van grote modemerken die zo hun verkoop willen stimuleren.
Als een beroemdheid zich aan een bepaald merk verbind, neemt die automatisch een grote fanbase met zich mee. De overstap naar een eigen merk onder hun eigen naam is dan ook snel gemaakt. Helaas floppen de meeste van deze mode lijnen. Er zijn echter verschillende uitzonderingen, die zeer succesvol zijn geworden, vaak onder hun eigen naam maar ook velen onder een naam die niet bekend is bij het publiek.
Meest succesvolle beroemdheden met hun eigen label
1. Mary-Kate en Ashley Olsson
Bovenaan de lijst van meest succesvolle beroemheden met een eigen label staan Mary-Kate en Ashley Olson (13-06-1986).
De Olsen Tweeling is sinds hun kinderjaren bezig geweest een zeer succesvol mode imperium op te bouwen. Ze hebben 3 verschillende hoofdlijnen:een Haute Couture lijn onder de naam "The Row" , een eigentijdse lijn voor het midden segment onder de naam "Elizabeth and James"en een betaalbare lijn speciaal voor jongeren met de naam "Olsenboye".
Hun 3 modelijnen hebben in 2010 een omzet behaald van 1 biljoen dollar.
2. Jessica Simpson
Jessica Simpson besloot in 2007 een eigen mode label te introduceren onder de naam "Jessica Simpson Collection" en deed dat door een licentie deal aan te gaan. Ze begon met een schoenen en handtassen lijn en heeft haar mode imperium ondertussen uitgebreid met kleding, brillen, accessoires, badkleding, hoeden, horloges en parfum. Haar lijn is in zeer korte tijd uitgegroeid tot een van de meest succesvolle modelijnen in Amerika met een omzet van 750 miljoen dollar in 2010.
3. Jay Z
In 1999 hebben Jay Z en zijn zakenpartner Damon Dash een mode label opricht van hiphop kleding onder de naam "Rocawear" voor heren, dames en kinderen. Het merk is heel populair bij de urban Hiphop en popmuziek cultuur.
Rocawear verkoopt gymschoenen, jeans, shirts, truien, accessoires en jassen. In 2010 heeft Rocawear een omzet gehaald van 700 miljoen dollar.
4. Justin Timberlake
Justin Timberlake besloot in 2005 om samen met zijn beste vriend Trace Ayala een modelabel op te richten onder de naam "William Rast" . De naam is gebaseerd op de namen van hun grootvaders. Hun kleding lijn is gebaseerd op de roots van Justin en Trace: een beetje een chique country lijn bestaande uit modieuze jeans, jasjes, truien en t-shirts. William Rast richt zich op het midden segment met prijzen vanaf 48 dollar tot 220 dollar. In 2010 heeft William Rast een omzet behaald van 500 miljoen dollar.
4. P. Diddy oftwel Sean Combs
In 1998 besloot Sean Combs, ook bekend als Diddy, een kleding lijn te lanceren voor mannen genaamd "Sean John". Als een van de eerste muzikanten die in de fashion wereld stapte startte Sean John als een urban hiphop label gericht op een jong afrikaans-amerikaans publiek en had kleding in het assortiment zoals hoodies, gymschoenen, t-shirt en hoeden. Ondertussen heeft het label een uitbreiding gemaakt naar luxe maatpakken en exclusieve jassen afgewerkt met veel bont. In 2003 werd er ook een lijn voor vrouwen geïntroduceerd en in 2006 een parfum dat in in het eerste jaar al voor een omzet van meer dan 150 miljoen dollar zorgde. In 2010 heeft Sean John een omzet behaald van 500 miljoen dollar.
5. Gwen Stefani
Gwen Stefani lanceerde haar modelabel "L.A.M.B." (genaamd naar haar eerste solo album: "Love. Angel. Music. Baby" in 2004. LAMB is een fris en innovatief modelabel. Gwen Stefani laat zich bij het ontwerpen duidelijk beïnvloeden door niet alledaagse en revolutionaire aziatische en zuid amerikaanse modetrends. Haar lijn bestaat naast basis kleding uit accessoires, tassen, horloges, chique schoenen (met prijzen variërend van 300 dollar tot 500 dollar) en parfums. In 2010 heeft LAMB een omzet bereikt van 150 miljoen dollar.
6. Victoria Beckham
Gezien als een echte fashion trendsetter was het voor Victoria slechts een kwestie van tijd om de overstap naar het oprichten van een eigen modelabel te maken. In 2007 richtte ze het modelabel "VBD" (Victoria Beckham Denim) op. Ondertussen heeft ze dat uitgebreid met een lijn van chique jurken die zeer populair is bij andere beroemdheden als Sienna Miller, Giselle Bünchen en Eva Longoria en een handtassenlijn onder de naam "Intimitly Beckham". Haar label heeft in 2010 een omzet gehaald van 100 miljoen dollar.