InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Fitflops: verlichting bij peesplaatontsteking en hielspoor

Fitflops: verlichting bij peesplaatontsteking en hielspoor

Fitflops: verlichting bij peesplaatontsteking en hielspoor Je ziet ze steeds vaker: de slippers en schoenen van Fitflop, ofwel Fitflops. Alle schoenen van dit merk hebben een speciaal ontwikkelde zool, die ervoor kan zorgen dat pijnklachten in de voeten afnemen. Mensen met hielspoor of peesplaatontsteking ervaren vaak verlichting van hun klachten wanneer ze Fitflops gaan dragen.

Schoeisel van Fitflop

Wie ze eenmaal heeft geprobeerd wil vaak niet meer anders: schoeisel van het merk Fitflop. Dit merk is sinds enkele jaren aan een opmars begonnen en is niet meer te stuiten. Dat is niet voor niets natuurlijk. Blijkbaar zijn er veel mensen die de slippers, schoenen en laarzen van dit merk graag dragen. De getuigenissen over het verminderen van klachten zijn legio. Hoe is de populariteit van dit merk te verklaren, wat is het geheim van Fitflop? Hoe kan het dat zoveel mensen verlichting van allerlei klachten ervaren?

Fitflops aan je voeten: een workout terwijl je loopt

Het geheim van het schoeisel van Fitflop - Fitflops - zit 'm in de opbouw van de zool. Deze zool loopt van achter naar voor iets naar beneden. Het achterstuk van de zool heeft een hoge dichtheid, het middenstuk een lage dichtheid en het teenstuk een medium dichtheid. Deze samenstelling van verschillende delen werd speciaal ontwikkeld om schokken beter op te vangen en de spieren aan het werk te zetten en is als handelsmerk geregistreerd: de Microwobbleboard Technologie. Die werd ontwikkeld door twee experts van de Londense Southbank University. De voordelen hiervan zijn:

  • de lichaamshouding wordt verbeterd
  • de spieren van kuiten, dijen en de billen worden bij elke stap meer aangespannen, meer gebruikt
  • de natuurlijk manier van lopen - op blote voeten - wordt geïmiteerd, maar dan zo dat de spieren meer worden gebruikt

Verlichting van klachten door Fitflops

Door de speciale zool van Fitflops wordt de druk op de voet over een groter gebied verspreid in vergelijking met een andere schoen. Daardoor kunnen pijnklachten in bijvoorbeeld de voetzolen worden verlicht. Klachten die ontstaan door bijvoorbeeld hielspoor en peesplaatontsteking (plantaire fasciitis, fasciitis plantaris) kunnen hierdoor sterk verminderd worden. Ook pijnklachten in knieën en onderrug verbeteren vaak, net als pijn in de heupen en enkelgewrichten, zwelling in de onderbenen.

Het ontstaan van de schoenen van Fitflop

Het ontwikkelen van het schoeisel van Fitflop is op initiatief van Marcia Kilgore, een Amerikaanse ondernemer die wegens tijdgebrek een schoen wilde die tegelijk voor een workout kon zorgen. In 2007 werden de eerste slippers op de markt gebracht, die meteen enthousiast werden ontvangen door dragers van het eerste uur. Ook door de pers werden Fitflops geprezen. Daarnaast kreeg het merk ook de goedkeuring van medische experts, door de toekenning van de onderscheiding door de American Podiatric Medical Association. Hiermee werd - na een strenge procedure - erkend dat de schoenen van Fitflop de gezondheid van de voeten bevorderen.

Fitflop: de collectie

Naast de oorspronkelijke slippers zijn ook dichte schoenen, klompen en laarzen verkrijgbaar voor vrouwen, mannen en kinderen. Voor elk seizoen is schoeisel van dit merk te koop, in allerlei modellen en kleuren. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak of je Fitflops mooi vindt. Maar voor wie met pijnklachten van de voeten te maken heeft zoals veroorzaakt door hielspoor of peesplaatontsteking is het zeker aan te bevelen een paar aan te schaffen om te proberen of de klachten erdoor verminderen. Fitflops zijn onder andere bij webwinkels verkrijgbaar en niet goedkoop, maar wie er eenmaal op gelopen heeft wil vaak niet meer anders en schaft niet zelden een tweede paar aan.
Gerelateerde artikelen
Fitflop en Mukluk voor een ongemerkte work-outFitflop en Mukluk voor een ongemerkte work-outWe belasten onze voeten dagelijks. Goed schoeisel is daarom erg belangrijk. De Fitflop is een nieuwe uitvinding, die ver…
Hielspoor en sportenHielpijn is een vervelende pijn aan de onderkant van de voet. Veelal is hielspoor de oorzaak van deze pijn. Meer dan 10%…
Hielspoor; van oorzaak tot behandelingHielspoor; van oorzaak tot behandelingAls je weleens last gehad hebt van je hiel, kan het best zo zijn dat het hielspoor geweest was. Meer dan 10 procent van…
Hielspoor, behandeling en oorzaakHielspoor, behandeling en oorzaakHielspoor is een pijnlijke aangelegenheid van de voet. Het begint met een wat stekend gevoel in de hiel. De hiel kan war…
Fitflop schoenen en slippers voor mooie billen en rechte rugDe Fitflop is een schoen, sandaal c.q. slipper die een spierversterkende werking zou uitoefenen, omdat je traint terwijl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Netalloy, Openclipart
  • http://www.fitflop.nl
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Fitflops: verlichting bij peesplaatontsteking en hielspoor"

Infoteur: Lexia
Laatste update: 22-10-2017
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!