InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hielspoor en sporten

Hielspoor en sporten

Hielpijn is een vervelende pijn aan de onderkant van de voet. Veelal is hielspoor de oorzaak van deze pijn. Meer dan 10% van de mensen heeft ooit wel eens hielpijn ervaren. In dit artikel zullen de oorzaken, symptomen en mogelijke behandelingen van hielspoor uiteen worden gezet. De nadruk zal hierbij worden gelegd op sport.

Over hielspoor

Hielspoor is een andere naam voor een verkalking van de onderkant van de hiel. De pijn is met name waarneembaar bij de pees die de hak van de voet met de voorkant van de voet verbindt. Het is belangrijk om te realiseren dat hielverkalking niet altijd leidt tot pijn. 30% van de mensen heeft hielspoor, maar ervaart niet de pijn ervan. Het omgekeerde is ook mogelijk: er zijn ook mensen die wel pijn hebben op de plaats van bovengenoemde pees, maar die geen hielspoor hebben. Bij hen is er meestal sprake van peesplaatontsteking. Over het algemeen hebben mensen die last hebben van de pees onder voet zowel peesplaatontsteking als hielspoor, waarbij eerstgenoemde de pijn veroorzaakt. Deze twee termen worden dan ook vaak door elkaar gebruikt.

Hielspoor en sporten

Hielspoor is in principe een overbelastingsblessure. Het komt dan ook met name bij sporters voor. Vooral in periodes waarbij sporters plotseling een grote belasting op de voeten uitoefenen is de kans op hielspoor groot. De kans op hielspoor is kleiner als sporters constant een redelijk lichte belasting uitoefenen op de voet.

Oorzaken van hielspoor

Overbelasting van de hiel vindt plaats door een overdosis aan spanning op de pees onder de voet. Gedurende deze spanning trekt de aanhechting van de pees te hard aan de hiel. De aanhechting van de pees aan de hiel wordt wel de peesplaat genoemd. Deze peesplaat wordt door belasting een beetje gebogen en hierdoor ontstaat er onevenwichtige belasting op de pees.
Een hele belangrijke - eerder genoemde - directe oorzaak van hielspoor is overbelasting door sporten. Maar ook wandelen op een helling, slechte schoenen en bepaalde eigenschappen van de voet - zoals een korte kuitspier en platte/holle voeten - zijn oorzaken van een hielspoor. Indirecte oorzaken van hielspoor zijn overgewicht en leeftijd.

Symptomen van hielspoor

De meest gehoorde klacht bij hielspoor is pijn onder de hiel. Sporters kunnen tijdens het sporten last hebben, maar de pijn slaat met name na de inspanning toe. Tijdens het sporten passen de zenuwen zich aan en verlicht de pijn, waar ze na de inspanning het nadeel van ervaren. Als de hielspoor echter zware vormen aanneemt, dan is er weinig verschil meer tussen de pijn tijdens inspanning en in rust. Soms is dan de pijn tijdens inspanning zelfs groter.
Ook tijdens het autorijden en aanspannen van de hiel kan de pijn van hielspoor ervaren worden.

Behandeling van hielspoor

Hielspoor is een zeer vervelende blessure, waarbij het per persoon erg verschilt wanneer men van de blessure af is. Er zijn daarom ook veel behandelmethoden voor hielspoor. Deze behandelingen kunnen per oorzaak verschillen. Als overgewicht de oorzaak is van de hielspoor, dan is afvallen een uitstekende behandelmethode. Om echter directer de hielspoor aan te pakken zijn rekoefeningen en koeling met ijs te adviseren. Deze oefeningen zullen alleen bij beginnende hielspoor erg succesvol zijn. Met rekoefeningen wordt de disbalans van de druk op de pees opgeheven, waardoor de belasting op de peesplaat minder wordt. De rest van de dag kan men steunzolen dragen die de druk op de pees verminderen en pijnstillers nemen om de overige pijn te onderdrukken.
Bij ernstigere vormen van hielspoor wil massage en acupunctuur nog wel eens helpen, al zijn de resultaten hiervan erg wisselend. Operatief ingrijpen wordt nog zelden gedaan vanwege de complicaties die hierbij kunnen optreden. Mijn advies is om vooral goed naar je lichaam te luisteren. Overbelasting kan alleen weggaan als je de belasting verlegt - door rekoefeningen te doen - en door veel rust te nemen. Door na iedere inspanning de hiel te koelen met ijs en pijnstillers te nemen zal de hielspoor in de meeste gevallen verdwijnen. Voor de overige gevallen is een bezoek aan de huisarts zeer aan te raden.
© 2014 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hielspoor; van oorzaak tot behandelingHielspoor; van oorzaak tot behandelingAls je weleens last gehad hebt van je hiel, kan het best zo zijn dat het hielspoor geweest was. Meer dan 10 procent van…
Hielspoor oorzaken, symptomen en behandelingPijn aan de hak is de meest voorkomende klacht aan de voet. Bij een hielspoor (spina calcaneï) is er een stukje bot gevo…
Pijn aan de hak of hielPijn aan de hak of hielPijn aan de hak of de hiel is meestal het gevolg van een peesplaatontsteking of hielspoor. De behandeling voor beiden is…
Pijn aan hak, pijn onder hiel: hielspoor behandelingPijn aan hak, pijn onder hiel: hielspoor behandelingHielspoorklachten ontstaan als gevolg van irritatie van de aanhechting van de voetzoolpees. De brede pees van de voorvoe…
Hielspoor, behandeling en oorzaakHielspoor, behandeling en oorzaakHielspoor is een pijnlijke aangelegenheid van de voet. Het begint met een wat stekend gevoel in de hiel. De hiel kan war…

Reageer op het artikel "Hielspoor en sporten"

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 10-08-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!