InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan hak, pijn onder hiel: hielspoor behandeling

Pijn aan hak, pijn onder hiel: hielspoor behandeling

Pijn aan hak, pijn onder hiel: hielspoor behandeling Hielspoorklachten ontstaan als gevolg van irritatie van de aanhechting van de voetzoolpees. De brede pees van de voorvoet naar de hiel wordt 'voetzoolpees' genoemd. Vaak is overbelasting de oorzaak, bijvoorbeeld door overgewicht (in combinatie met een staand beroep), plotseling stevige wandelingen gaan maken of (intensief) hardlopen zonder goede trainingsopbouw. Bij hielspoor krijg je last van pijn bij staan en lopen, vooral bij het opstaan, zowel onder de voet als bij de hiel. Je hebt vaak alleen links of rechts pijn onder de hak van een voet, maar soms zijn beide hakken pijnlijk. Vaak is er dan wel een groot verschil tussen de mate van pijnlijkheid van beide zijden. Links doet bijvoorbeeld meer pijn dan rechts of andersom. Je kunt zelf allerlei oefeningen doen om de voet- en kuitspieren te rekken en te versterken. Rekoefeningen kunnen de klachten verlichten. Je huisarts kan je voor behandeling van hielspoor verwijzen naar de fysiotherapeut.

Hielspoor

Wat is hielspoor?

Van alle voetklachten, komt hielpijn het meeste voor. Uit de literatuur blijkt dat ongeveer 10% van de volwassenen ergens in zijn leven last heeft van pijn onder de hiel. Het betreft meestal hielspoor.

Overbelastingsblessure
Een hielspoor is een overbelastingsblessure, waarbij als gevolg van overbelasting van de hiel de aanhechting van het peesblad aan de hiel onder grote spanning komt te staan. Hierdoor gaat het vlies dat om het bot van de hak zit, ontsteken. Vervolgens ontstaan er zeer kleine scheurtjes in dat vlies, waar zich een kalkachtige afzetting vormt wat aanleiding kan geven tot allerlei klachten als je loopt. Dit kalkspoor (hielspoor) is eigenlijk een reparatiemechanisme van het lichaam om de aanhechting van de pees aan het bot te verstevigen. Overigens moet worden opgemerkt dat ongeveer 30% van de bevolking een dergelijke verkalking heeft, maar lang niet iedereen heeft last van pijn in de hiel.

Hielspoor komt vaak voor bij hardlopers / Bron: Istock.com/logoffHielspoor komt vaak voor bij hardlopers / Bron: Istock.com/logoff

Wie hebben er vooral last van?

Het wordt vooral gezien bij mensen die opeens heel veel gaan wandelen, maar het komt ook veel voor bij sporters zoals hardlopers, voetballers en tennissers. Overgewicht (vooral in combinatie met een staand beroep) is een andere veel voorkomende oorzaak van hielspoor. Ook kan een hielspoor optreden tijdens de zwangerschap. Enerzijds doordat je in lichaamsgewicht toeneemt en anderzijds omdat zwangerschapshormonen het bindweefsel rondom de hiel zwakker maken, waardoor het sneller overbelast raakt. Hielspoor kan ook worden veroorzaakt door een verkeerd looppatroon of verkeerde stand van de voeten en/of het gebruik van schoenen die je onvoldoende steun geven bij het staan of lopen.

Symptomen van hielspoor: pijn aan hak of pijn onder de hiel

In het begin heb je vaak last van een stijf en/of zeurend pijngevoel, vooral 's ochtends na een inspanning op de vorige dag. Als op de aanhechting wordt gedrukt, kan deze pijnlijk aanvoelen. Als je doorloopt met deze klachten, kun je ook pijnklachten krijgen bij het begin van de inspanning. Aanvankelijk verdwijnen deze klachten tijdens de warming-up, maar na afloop van de sportbeoefening keren ze terug. Als je gewoon doorgaat met sporten (of wandelen),dan nemen de pijnklachten toe. Op een gegeven ogenblik zul je het bijltje erbij neer moeten gooien en kun je niet meer (goed) hardlopen of wandelen. In dat stadium zal genezing van de blessure nog maanden gaan duren.

Afvallen bij overgewicht / Bron: Eelnosiva/Shutterstock.comAfvallen bij overgewicht / Bron: Eelnosiva/Shutterstock.com

Hielspoor behandeling

Preventie

Neem de volgende preventie-adviezen in acht:
  • Begin voordat je gaat sporten met een warming-up en zorg voor een goede trainingsopbouw.
  • Na een blessure of ziekte moet je de training weer geleidelijk tot het oude niveau opvoeren.
  • Spierversterkende oefeningen voor de voet- en kuitspieren zijn van belang.
  • Loop als het mogelijk is op een zachte ondergrond (bos, gras).
  • Draag goed passende loopschoenen. Schoenen met een schokdempende zool en een stevige hielsteun zijn geen overbodige luxe.
  • De training moet je afsluiten met een cooling-down.
  • Bij een te hoge BMI, kan 'afvallen' ertoe bijdragen dat je minder snel last krijgt van deze overbelastingsblessure.
  • Luister altijd naar de signalen van je lichaam en zorg ervoor dat beginnende klachten niet verergeren.

Rust

Hielspoor is een overbelastingsklacht. In je belasting zul je dus tijdelijk pas op de plaats moeten maken. Voldoende rust is daarbij belangrijk.

Koelen

Koelen met ijs gedurende 8 minuten kan ook verlichting van de klachten geven. (Breng daarbij het ijs niet direct aan op de huid!) Een andere mogelijkheid is masseren met bijvoorbeeld een tennisbal onder de voet.

Goede schoenen

Kijk verder kritisch naar je schoenen en vervang ze desnoods door goede (hardloop)schoenen. Steunzolen (alleen hak of totaal) kunnen ook uitkomst bieden. Visco-elastische inleghieltjes in de zool kunnen vrijwel direct vermindering van de klachten geven. Intapen is ook mogelijk. Let ook op je houding en bij overgewicht, kun je het beste afvallen. Je kunt zelf allerlei oefeningen doen om de voet- en kuitspieren te rekken en te versterken. Rekken van de kuitspieren kan de klachten verlichten.

Fysiotherapie

De huisarts kan je zo nodig verwijzen naar een fysiotherapeut of podotherapeut. De laatste jaren is in de fysiotherapiepraktijk shockwave therapie meer en meer een standaardbehandeling geworden om hielspoor te behandelen. Shockwave wordt ook wel Extracorporeal ShockWave Therapie (ESWT) genoemd.

Injecties

Injecties met corticosteroïden kunnen ook worden toegepast. De resultaten zijn wisselend. Soms wordt een operatie geadviseerd, maar vanwege de mogelijke complicaties komt dit niet (meer) vaak voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hielspoor en sportenHielpijn is een vervelende pijn aan de onderkant van de voet. Veelal is hielspoor de oorzaak van deze pijn. Meer dan 10%…
Hielspoor; van oorzaak tot behandelingHielspoor; van oorzaak tot behandelingAls je weleens last gehad hebt van je hiel, kan het best zo zijn dat het hielspoor geweest was. Meer dan 10 procent van…
Hielspoor oorzaken, symptomen en behandelingPijn aan de hak is de meest voorkomende klacht aan de voet. Bij een hielspoor (spina calcaneï) is er een stukje bot gevo…
Pijn aan de hak of hielPijn aan de hak of hielPijn aan de hak of de hiel is meestal het gevolg van een peesplaatontsteking of hielspoor. De behandeling voor beiden is…
Fitflop schoenen en slippers voor mooie billen en rechte rugDe Fitflop is een schoen, sandaal c.q. slipper die een spierversterkende werking zou uitoefenen, omdat je traint terwijl…
Bronnen en referenties
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijzer - 200 aandoeningen - Symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, Arnhem, 2009.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/logoff
  • Afbeelding bron 2: Eelnosiva/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Pijn aan hak, pijn onder hiel: hielspoor behandeling"

Reactie

Mike, 30-12-2017 08:48 #1
Ik kon niet slapen dus ik ging wat drinken, maar toen ik in bed lag deed het stukje boven mijn hiel pijn op allebei de voeten. En nu is het nog steeds bij 1 voet. Wat moet ik doen nu?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!