InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slijmbeursontsteking als oorzaak van schouderpijn

Slijmbeursontsteking als oorzaak van schouderpijn

Een van de hoofdoorzaken van schouderpijn is een slijmbeursontsteking. Een slijmbeursontsteking wordt ook bursitis genoemd.Wie er ooit mee te maken heeft gehad weet hoe pijnlijk een dergelijke ontsteking kan zijn. Sommigen hebben geluk en zijn er vrij snel weer van verlost maar de ontsteking kan ook zeer hardnekkig zijn. Door de pijn ontstaat de neiging zo min mogelijk te bewegen. Maar dat is juist een verkeerde reactie omdat daardoor een zogenaamde bevroren schouder (frozen shoulder) kan ontstaan.

Weinig bewegen met slijmbeursontsteking

De pijn is bij een slijmbeursontsteking vrijwel de gehele dag aanwezig en zelfs in rustsituaties ontkomt een lijder aan de kwaal er niet aan. Bij het bewegen van de schouder neemt de pijn vaak zodanig toe dat op den duur vrijwel elke beweging achterwegen gelaten wordt en er verstijving optreedt. De kans op het krijgen van een slijmbeursontsteking is bij mannen en vrouwen gelijk en verhoogt vanaf het dertigste levensjaar.

Holtes met stroperige vloeistof

Het bottenstelsel, ook skelet genoemd, zorgt voor stevigheid van het lichaam. Om een lichaam beweeglijk te maken beschikt het over gewrichten waartoe ook de schouder behoort. In een gewricht komen botten samen en zijn de uiteinden van die botten met een laagje kraakbeen bedekt. De botten worden bijeen gehouden door stevige banden. In de directe nabijheid van de botten zitten kleine holtes, gevuld met een stroperige vloeistof, de zogenaamde slijmbeurzen. De functie van die slijmbeurzen is om wrijfproblemen bij het bewegen en belasten tegen te gaan.

Bij verkalking extra veel pijn

Een slijmbeursontsteking is een irritatie en ontsteking van een slijmbeurs. Na de ontsteking wordt vanzelf extra vocht aangemaakt waardoor de slijmbeurs opzet en bij sommige bewegingen klem komt te zitten. Hoe verder bijvoorbeeld de arm in de lucht wordt geheven hoe heviger de beklemming wordt en zo ontstaan de pijnklachten. Op de plek waar de ontsteking zit kan de huid ook rood worden. Als er verkalking heeft plaatsgevonden in het kapsel is een slijmbeursontsteking extra hardnekkig. Maar sowieso kan een slijmbeursontsteking zeer veel pijn veroorzaken.

Kans op frozen shoulder

Bij een slijmbeursontsteking wordt de beweeglijkheid van de schouder erg beperkt. Maar door steeds minder te bewegen kan het gewricht stram worden en is er op den duur sprake van een zogenaamde frozen shoulder. Een frozen shoulder kan echter met een goede behandeling volledig verholpen worden.

Oorzaak schouderpijn overbelasting en herhaalde bewegingen

Oorzaken van een slijmbeursontsteking kunnen een val of een klap zijn bijvoorbeeld door een ongeluk. Maar bij een ontsteking in de schouder is de oorzaak meestal overbelasting door bijvoorbeeld boven het hoofd te werken of zware andere handelingen te verrichten zoals tillen. Een andere oorzaak kan overbelasting zijn door het te vaak herhalen van eenzelfde beweging. Om die reden komt een slijmbeursontsteking dikwijls in bepaalde beroepen of bij sommige sporten voor. Ook kan de klacht ontstaan zonder dat er een duidelijke reden is aan te wijzen of doordat de ontsteking is overgegaan van een gewricht naar de slijmbeurs.

Soms vanzelf over en soms injectie corticosteroiden

Het behandelen van een slijmbeursontsteking kan met ontstekingsremmers en fysiotherapie of manuele therapie. Soms wordt een injectie gegeven met corticosteroïden. Als de ontsteking met het werk te maken heeft is het verstandig om bijvoorbeeld via de bedrijfsarts de werkzaamheden aan te passen. Maar hoewel slijmbeursontstekingen zeer hardnekkig kunnen zijn hebben ze de eigenschap op den duur toch vanzelf over te gaan.

Bij aanhoudende klachten naar huisarts

Na het ontstaan van een slijmbeursontsteking is het aan te raden eerst rust te houden wat niet wil zeggen dat de schouder helemaal niet mag bewegen omdat dan verstijving optreedt. Maar bovenhandse activiteiten moeten wel vermeden worden. Als de klachten aanhouden is het raadzaam hulp te zoeken en naar de huisarts te gaan. Die zal verder oordelen of er een fysiotherapeut moet worden ingeschakeld die door middel van mobilisatietechnieken probeert de ruimte in het schoudergewricht te vergroten waardoor de slijmbeurs meer ruimte krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?De schouder bestaat uit een kop en een kom en draaien dagelijks tijdens het bewegen soepel rond. Om die beweging van de…
Slijmbeursontsteking schouder, heup, knie, elleboogSlijmbeursontsteking schouder, heup, knie, elleboogSlijmbeurzen kun je vinden in de schouders, ellebogen, knieën en heupen. Een slijmbeurs, ook wel bursa of bindweefselzak…
Bronnen en referenties
  • Professioneleosteopaten.be
  • Pijn.com
  • Gezondheidsplein.nl
  • Patient1.nl

Reageer op het artikel "Slijmbeursontsteking als oorzaak van schouderpijn"

Reacties

Trudy, 01-05-2017 12:45 #2
Is het af te raden vanwege de hitte om met een slijmbeursontsteking in je schouder in de sauna te gaan? Vergeet de ontsteking dan?

M. N. Madhai, 26-08-2014 05:22 #1
Ik heb 3 weken last van pijn. De huisarts heeft constateerd peesontsteking die te maken heeft met nek schouder en bovenarm. Snachts is het ergste bovenarm wordt stijf en doet ontzettend veel pijn. Paracetamol met codeïne en masage hebben tot nu toe niet geholpen. Heb een nieuwe baan 26 juni begonnen bij Primark, kassa werkzaamheden. Dus eenzijdige bewegen. Graag uw advies voor herstel zonder ziekmelding.?
Alvast bedankt!
Mvg. N M Madhai

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 17-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijnoorzaken
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!