InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Het kiezen van de juiste oorbellen en sieraden

Het kiezen van de juiste oorbellen en sieraden

Het kiezen van de juiste oorbellen en sieraden Het kiezen van de juiste sieraden valt niet altijd mee. Persoonlijkheid, stijl, haarlente en lichaamsbouw spelen een rol bij het creeêren van een totaalbeeld met behulp van sieraden. Hier volgt een leidraad voor een goede keuze...

Het model van de oorbellen:

Een vuistregel hierbij is om bijv. geen ronde oorbellen te kiezen bij een ronde gezichtsvorm, geen lange oorbellen bij een langwerpige gezichtsvorm en geen vierkante oorbellen bij een vierkante gezichtsvorm. Verkeerde keuzes benadrukken deze gezichtsvormen nog eens extra.

Oorbellen die het best passen bij de gezichtsvorm:

  • Vierkant gezicht: kies ronde oorbellen of omgekeerde driehoeken.
  • Lang gezicht: draag geen lange oorbellen, maar kies oorbellen die het gezicht meer breedte geven, zoals ronde of vierkante oorbellen.
  • Rond gezicht: driehoekige oorbellen, lange oorbellen of wat smallere oorbellen.
  • Hartvormig gezicht: kies voor oorbellen die naar beneden toe breed uitlopen om de wat puntige kin en smalle kaak meer breedte te geven.
  • Ovaal gezicht: alle soorten oorbellen staan bij deze gezichtsvorm.

Oorbellen die het best passen bij de haarlengte:

Lang haar:

Bij lang haar zijn de oorbellen minder zichtbaar, draag daarom het haar uit het gezicht. Ronde oorbellen zijn geschikt, maar ook creolen. Opvallende, dominante oorbellen kunnen ook gedragen worden bij los haar. Omdat het haar er overheen valt, is er soms slechts een glimp zichtbaar van de oorbel. Dit zorgt voor een geraffineerd effect. Bij opgestoken haar staan lange, glinsterende oorbellen heel mooi en sjiek. Maar ook fijne glinsterende oorknoppen met zirkonia of diamant en creolen met of zonder steentjes. Dit hangt af van de gelegenheid en kleding.

Middellang haar

Bij middellang haar kunnen bijna alle soorten en vormen oorbellen gedragen worden. Ook het dragen van oorbellen die langer zijn dan de haarcoupe, kan zorgen voor een speciaal effect.

Kort haar

Het beste staan creolen of ronde oorbellen, evenals oorknopjes of oorbellen met parels. Kijk wel naar de stijl van het kapsel. Bij een klassiek kapsel staan kleinere oorknopjes of oorbellen met parels. Bij moderne kapsels zijn meer varianten geoorloofd. Bij trendy kapsels kunnen meerdere vormen en soorten oorbellen gedragen worden. Ook het dragen van meerdere oorbellen in een oor staat leuk. Bij asymmetrische kapsels kan ook een lange en een korte oorbel gedragen worden, dit geeft een heel speciaal effect en benadrukt de coupe.

Let ook op persoonlijkheid

Introverte types kunnen beter niet kiezen voor uitbundige oorbellen met schreeuwerige kleuren. Extraverte types kunnen naar hartelust experimenteren met vormen en kleuren.

De stijl

  • Klassiek: oorbellen met parels of knopjes met zirkonia of diamant. Ook zwarte sieraden geven een gedistingeerde indruk.
  • Modern: kleurige oorbellen, soms met geometrische vormen en lijnen.
  • Trendy: Alle kleuren, vormen en materialen zijn geoorloofd.

De trend in sieraden voor 2012:

De trendkleur voor sieraden dit jaar is zwart en wit. Maar ook groen, turkoois, blauw, geel, lavendel en roze. De stijlen variëren van romantisch of stoer tot vintage of Afrikaans.

De materialen:

Metaal, hout, leer, zilver, glas, parels en natuursteen.

Armbandjes of vriendschapsbandjes van gevlochten leer met bedels eraan zijn dit jaar ook populair. Ze zijn te koop in diverse kleuren en varianten. De onderwerpen van de bedels zijn o.a.: vlinders, bloemen, hartjes, sleutels, doodskopjes, munten en camee.

Kijk bij de aanschaf van kettingen ook naar gezicht en hals:

Gebruik nauwsluitende, korte kettingen alleen bij een slanke hals. Een korte, dikke hals ziet er erg opgekropt uit met krappe, korte kettingen. Bij een dikke hals en een rond gezicht staan lange kettingen beter. Het richt de blik naar beneden en suggereert meer lengte van gezicht en hals.

Ringen

Handen met slanke vingers kunnen zowel bredere als fijne ringen dragen. Mensen met dikke, korte vingers kunnen beter kiezen voor fijne ringen of vormen in de lente zodat de vingers langer en smaller lijken.

Armbanden

Vrouwen met smalle polsen kunnen zowel fijne als wat bredere armbanden dragen. Ook het dragen van meerdere armbanden tegelijk staat ook leuk. Bij vrouwen met een brede pols is het dragen van armbanden met bijvoorbeeld grove kralen af te raden omdat dit de pols er breder uit laat zien. De beste keuze is een armband dat niet te ielig is, maar zeker niet te grof.

Natuurlijk speelt ook de gelegenheid en kleding een rol bij de keuze van sieraden. Op een party is nu eenmaal meer glitter en glamour geoorloofd dan tijdens een dag op kantoor...

© Y. Mannee

Informatie in de praktijk geleerd tijdens workshop over mode en sieraden.
Gerelateerde artikelen
Sieraden: PandoraSieraden: PandoraHet Deense sieraden merk Pandora is al jaren lang immens populair in Nederland. Vooral de bedelarmbanden van het merk zi…
Pandora sieraden: armbanden, kettingen, bedels en kralenPandora sieraden: armbanden, kettingen, bedels en kralenPandora sieraden: armbanden, kettingen, bedelarmbanden, bedels en kralen. Pandora is een inmiddels wereldbekend sieraden…
Mi Moneda: sieraden met een munt erin als nieuwe trendMi Moneda: sieraden met een munt erin als nieuwe trendHet merk Mi Moneda is de nieuwste trend op het gebied van sieraden. In de verschillende sieraden kan de drager een eigen…
Vieze smaak in de mond (en slechte adem): oorzakenVieze smaak in de mond (en slechte adem): oorzakenEen bittere of vieze smaak in je mond terwijl je iets bitters consumeert, zoals cichorei (gebruikt als koffievervanger)…
Juwelen van je ex vriend verkopen via ExboyfriendjewelryJuwelen van je ex vriend verkopen via ExboyfriendjewelryEx boy friend jewelry als genoegdoening voor een verbroken relatie? Dat je relatie op de klippen is gelopen is natuurlij…

Reageer op het artikel "Het kiezen van de juiste oorbellen en sieraden"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 25-05-2012
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!