InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Wat is zouttherapie

Wat is zouttherapie

Zouttherapie wordt al eeuwenlang gebruikt, voornamelijk in Oost-Europa was het vroeger (maar nu nog steeds) erg populair. De laatste jaren wint het ook in West-Europa en Amerika enorm aan populariteit, vanwege de heilzame werking die zout heeft op ons lichaam. Maar wat is zouttherapie precies? En welke positieve effecten heeft zouttherapie eigenlijk op ons lichaam?

Wat is zouttherapie en waarvoor is het goed?

Zouttherapieën zijn therapieën waarin zout op verschillende manieren gebruikt wordt, omdat deze een heilzame werking op ons lichaam heeft. Zouttherapieën verlichten allerlei klachten van ons lichaam, van luchtwegen tot spieren, van allergieën tot reumatische aandoeningen. Maar een zouttherapie is ook des-stressing en verlicht vele klachten bij bronchitis, astma en COPD. Zouttherapieën kunnen in verschillende vormen plaatsvinden, zo kun je bijvoorbeeld inhaleren met zout, maar heb je ook de mogelijkheid om een zoutbad te nemen.

Halotherapie

Halotherapie is een vorm van inhaleringstherapie, welke een helende werking heeft op zowel lichaam als geest. Bij halotherapie wordt micro zeeklimaat nagebootst, door een hoge concentratie van essentiële mineralen die in de lucht ontstaan. Je kan bijvoorbeeld een halotherapie in een zoutgrot volgen, wanneer je 45 minuten in deze grot verblijft, heeft dit hetzelfde effect op je lichaam als drie uur frisse lucht bij de kust inademen. Er zijn verschillende welnesscentra die deze therapie reeds aanbieden, maar ook aanbieders die enkel gericht zijn op zouttherapieën zijn in opkomst.

Dry salt therapy

De dry salt therapy is ook een 100% natuurlijke therapie, welke helpt om slijmen in keel, luchtwegen en longen te verwijderen en los te laten komen. Taai slijm in de luchtwegen zijn vaak de boosdoeners van allerlei ziektebeelden. Wanneer ook nog eens de elasticiteit van je longen zijn vermindert (bijvoorbeeld bij COPD, chronische bronchitis of astma), kan het lastig zijn dit taaie slijm op te hoesten. In de dry salt inhaler zitten zoutkristallen, die ervoor zorgen wanneer de ingeademde luchtstroom hierlangs komt, kleine zoutdeeltjes ontstaan. Zoutdeeltjes die terecht komen in je lichaam (en voornamelijk de longen), zullen zorgen dat het taaie slijm een stuk minder taai wordt.

Je longen worden door het gebruik van de dry salt therapie een stuk sterker, ze zijn na gebruik ook een stuk minder vatbaar voor bijvoorbeeld polallergieën, ontstekingen en verkoudheden. Na gebruik van de dry salt therapy wordt je longfunctie niet versterkt, enkel klachten kunnen worden verminderd, het heeft een preventieve werking en misschien wel het belangrijkste: je krijgt het gevoel weer voldoende lucht binnen te krijgen (met name bij luchtwegziektes als COPD en bronchitis kan dit erg bevrijdend en verlichtend zijn).

Dode zee

De dode zee ligt op de grens van Jordanië en Israël en is het diepst gelegen meer ter wereld. In de dode zee bevindt zich een enorm hoge concentratie van mineralen, de concentratie van zout is maar liefst 33%. Dit is dan ook de reden waarom je kan blijven drijven in dit water. Veel mensen met huidaandoeningen volgen een kuur bij de Dode zee, omdat deze door de hoge zoutconcentratie, een erg heilzame werking op ons lichaam heeft. Allergieën, uitslag, psoriasis en kleine ontstekingen zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Maak je eigen zoutspa thuis

Natuurlijk is het niet voor iedereen weggelegd om een kuurtje bij de Dode zee te nemen, maar gelukkig is er een erg eenvoudige manier om dit na te bootsen. Laat je bad vol lopen met warm water en doe er voldoende zout (er zijn bruistabletten verkrijgbaar die naast het mineraal zout nog andere heilzame mineralen bevatten) bij. Om je huid zacht en geolied aan te laten voelen, zowel tijdens het bad als wanneer je eruit stapt, giet je er het best een half kopje havermout bij in. Roer de havermout goed door het bad, zodat het grotendeels oplost. Naast een soepele huid, helpt havermout ook met het bestrijden van vele huidaandoeningen en ziekten als bijvoorbeeld waterpokken.
© 2014 - 2019 Lica, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.medisalt.nl/

Reageer op het artikel "Wat is zouttherapie"

Reactie

Vera Brooijmans, 20-03-2019 11:48 #1
Waar zijn de middelen(zouttherapie) te koop voor eigen gebruik in jacuzzi?

Infoteur: Lica
Laatste update: 21-08-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!