InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Annimal Assisted Therapy

Annimal Assisted Therapy

Annimal Assisted Therapy Tegenwoordig is therapie met dieren in Nederland erg in opkomst. Bij deze therapie worden dieren als hulpverlener gebruik bij het helpen van een cliënt. Er wordt onder andere gewerkt met honden, katten, paarden en dolfijnen. Annimal assisted therapy is voor mensen met fysieke beperkingen maar ook voor mensen met geestelijke beperkingen. In dit artikel wordt de nadruk gelegd op dolfijn therapie.

Dolfijntherapie

Dolfijntherapie is een combinatie van drie verschillende soorten therapie; Animal Assisted Therapy, Aquatherapy en Family Therapy. Heeft de therapie eigenlijk succes en wat is het doel van de therapie?

Animal assisted therapy

Bij deze therapie zijn de dieren een erg belangrijke factor. Het werkt niet genezend maar het verandert kinderen voor een groot deel wel. De therapie wordt door een therapeut uitgevoerd die hulp krijgt van een dier. Voor deze therapie worden verschillende dieren gebruikt: katten, honden, paarden, vogels, konijnen en nog allerlei andere dieren.

Aquatherapy

Aquatherapy gebeurt geheel in het water. De therapie is vooral gericht op het psychische deel van de beperking. Het lichamelijke deel is echter ook erg belangrijk. Dit deel van de therapie ligt voornamelijk in de oefeningen zelf, (het lichamelijke, dus). Het psychische voordeel is daar ít vervolg van.

Family therapy

Aan deze therapie werkt de hele familie mee. De therapie is in deze vorm wel gericht op het beperkte kind, maar door de familie erbij te betrekken zorgt het voor een langer resultaat en een effectievere werking ook ná de therapie. Doordat de familie erbij betrokken is, is er ook een extra stimulans. Family therapie kan ook inhouden dat de therapie is om de gehele familie te behandelen. Dit is alleen niet de therapie die word gebruikt bij dolfijntherapie dus daar wordt verder niet op ingegaan.

Dolfijntherapie

Dolfijntherapie is een combinatie van annimal assisted therapy, aqua therapy en family therapie. Door een combinatie van deze therapieën te gebruiken is er de grootste kans op een optimaal resultaat. Het verloop van de therapie en de onderdelen worden in de volgende delen van dit hoofdstuk behandeld.

De therapie

Wanneer de cliënten dolfijntherapie ondergaan, komen ze in aanraking met tuimelaars. Deze dolfijnsoort is erg vriendelijk, nieuwsgierig en niet bang om mensen te benaderen; dit vinden ze juist erg interessant. Tuimelaars zijn intelligente dieren en leergierig. Hierdoor leren ze makkelijk bepaalde dingen aan tijdens trainingen. Dit allemaal maakt de dolfijnen geschikt voor de therapie.

Tijdens de therapie leren de cliënten een aantal gebaren die er voor zorgen dat de tuimelaar een bepaalde handeling vertoont. Dit vindt de cliënt leuk om te zien, de handeling van de dolfijn is als het ware een soort beloning voor de cliënt, doordat de cliënt bijvoorbeeld een bepaalde vraag stelde aan de tuimelaar of een bepaald gebaar maakte.

Door deze interactie tussen dolfijn en de cliënt en de controle die de cliënt krijgt over het dier, kunnen bepaalde vaardigheden van de cliënt langzaam verbeterd worden. Zo kan de cliënt aan het eind van de therapie bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen hebben, beter kunnen communiceren en meer emoties tonen.

Uit veel ervaringen van ouders met kinderen die de therapie hebben ondergaan blijkt dat het ook daadwerkelijk geholpen heeft in het verbeteren in bepaalde vaardigheden van het kind. Er is echter geen garantie dat de therapie altijd zal aanslaan, dit verschilt per kind doordat ieder kind verschillende doelen heeft en het ene kind er meer voor open staat dan het andere kind.
© 2011 - 2019 Landvrouw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapHet verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapIn de maatschappij wordt veel gesproken over mensen met stoornissen, beperkingen en handicaps. Vaak wordt de definitie v…
Ezeltherapie niet alleen voor mensen met een beperkingEzeltherapie niet alleen voor mensen met een beperkingAsinotherapie of ezeltherapie? Beide hebben dezelfde betekenis, namelijk het inzetten van ezels als een vorm van therapi…
Solliciteren met een handicapMensen met een handicap kunnen het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. In het geval de beperking ook een beperking in he…
Werk zoeken met een lichamelijke handicapWerk zoeken met een lichamelijke handicapMensen met een vorm van lichamelijke handicap hebben meer moeite om een baan te vinden. Ze moeten compensatiepunten hebb…
Verstandelijke beperkingVoor heel veel mensen is het verschil tussen een lichamelijke en een verstandelijke beperking niet altijd duidelijk. Ze…
Bronnen en referenties
  • Fine, A.H., 2006,Animal-assisted therapy, 2e druk, Elsevier, united states of Amerika

Reageer op het artikel "Annimal Assisted Therapy"

Reactie

Marleen van Hilten, 27-08-2015 15:36 #1
Ik werk als verpleegkundige zowel in de wijk als regelmatig in verpleegtehuizen. Ik werk - naar Amerikaans model - met een 'zorg' hondje. Dit is een hondje met een hoge aaibaarheidsfactor die naast de patiënt gezet wordt op het moment dat ik nare handelingen moet verrichten. Ook wordt ze wel op een handdoekje naast iemand in bed gelegd zodat er geknuffeld kan worden. Vooral mensen met ziekte van Alzheimer reageren heel goed op mijn 'schoot'hondje. Ze ontspannen, praten met het dier, strelen en knuffelen en nemen medicatie dan dikwijls zonder sputteren in. Ook het verbinden van beenwonden gaat makkelijker. De patiënt is gefocused op het (anti allergische, want een kleine labradoodle) hondje en niet op de vaak pijnlijke handelingen. Het hondje, Juultje genaamd, is getraind om rustig tegen iemand aan te liggen. Ik heb talloze foto bewijzen van het unieke van deze zorgassistent. Patiënten zijn meestal dolblij als ze me zien komen, omdat Juultje er bij is. Uiteraard is zij schoon, ontvlooid, ontwormd en goed geborsteld dwz vrij van takjes en zaden.
Het is jammer dat 90% van de mensen in de gezondheidszorg (artsen uitgezonderd) met argwaan en weerstand deze voor Nederland nieuwe manier van verplegen bekijkt. In de VS is de 'nurse with dog' inmiddels in veel ziekenhuizen, revalidatie klinieken en verpleegtehuizen gemeengoed. Daar zijn zelfs honden die geheel zelfstandig hun 'rondes' door het huis uitvoeren en langs gaan bij mensen voor het knuffelen van de hond een helende en therapeutische werking heeft.
Ik zou graag eens op 'congressen demonstreren wat de toegevoegde waarde kan zijn van een zorghond.
Zoek contact via twitter @sjustermleen

Infoteur: Landvrouw
Gepubliceerd: 19-05-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!