InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Genezende bomen

Genezende bomen

Genezende bomen Het klinkt een beetje zweverig als we het hebben over “genezende bomen”. Toch beseffen we ons lang niet altijd wat voor functie bomen in ons leven (kunnen) hebben. Al was het maar dat een stad zonder bomen niet leeft. Maar we weten ook dat bomen ons van zuurstof voorzien, ze nemen kooldioxide weg en ze bieden ons de soms zo gewenste schaduw. We weten dat bomen bij de mens horen, maar wat is de rol exact en wat kunnen ze nog meer bieden?

De rol van bomen naar de mens

We kunnen ons een leven zonder bomen haast niet voorstellen. Ze zijn groot en stoer, bieden ons zuurstof en zuiveren de lucht. Op zonnige dagen kan de boom de mens schaduw bieden, maar vooral de kleur geeft ons een positief gevoel. Soms in de zin van een prettige stemming, soms is het voor de geest verhelderend en soms geeft een boom troost.

De boom heeft heel lang een belangrijke rol gespeeld bij de acties van de mens. Veilig wonen was heel vroeger omhoog bouwen en daar werden bomen voor gebruikt. Onder grote oude bomen werd er ook recht gesproken, er vonden belangrijke vergaderingen plaats en de boom had soms zelfs een religieuze rol.

Eten en drinken van de boom

Er zijn ook delen van de boom te gebruiken om drankjes van te maken, ze werden in het verleden ook wel “godendrankjes” genoemd en tijdens religieuze rituelen gedronken. Maar ook zieke dieren genazen door het eten van speciale kruiden en schors. Dit resulteerde in het toepassen voor de mens. De lijst is eindeloos, maar enkele van de meer bekende toepassingen hierbij opgesomd:

Wilg

Wilgentakken worden gebruikt om manden te vlechten, maar zowel de bast als het hout helpt tegen pijn en is koortsverdrijvend. Hippocrates en Dioskurides schreven er al over. In 1828 werd salicine ontdekt. Salicinezuur werd er van gemaakt en het werkte goed tegen pijn, alleen bleken de bijwerkingen (braken en maagbloeding) aanzienlijk. Het duurde tot 1897 tot het medicament in een andere vorm acceptabel gemaakt werd, het werd azetylsalizylzuur (ASS) … wat aspirine werd.

Taxus

De taxusnaalden zijn in principe giftig, maar ze worden verwerkt in een stof die goed te verdragen is, namelijk taxotere. Het middel wordt ingezet om zieke cellen (bijvoorbeeld prostaatkanker) te vernietigen. Het is in staat gebleken om de tumorpijn duidelijk af te laten nemen en hoewel je er niet door kunt genezen, kan het wel enigszins levensverlengend werken en zeker met minder pijn.

Eik

Een grote oude eik kan wel 1000 jaar worden en zeker 40 meter hoog worden. Het kan in een omgeving echt een monument zijn. Al enkele eeuwen zijn bepaalde gedeelten van de eik belangrijk door de looistof tannine. Het is een huismiddel tegen kwalen als eczeem, angina, witte vloed, diarree aambeien en spataderen. Maar is ook goed tegen een droge huid.

Berk

De berk kent een stof die in de bast zit en invloed heeft op de waterhuishouding van de mens. Het kan gebruikt worden aan voorjaarskuur voor het reinigen. Het laat gifstoffen afvloeien. Berkensap kan weer helpen als je roos hebt (wrijf het sap over de hoofdhuid) en theemengsels worden ook ingezet tegen reuma en artritis.

Geestelijk welzijn

De verschillende bomen kunnen ook een rol spelen voor ons geestelijk welzijn. Het bos opzoeken kan heel verhelderend werken en stress doen afnemen. Je krijgt geestelijk (en lichamelijk) weer lucht en het helpt je focussen. Een stevige boswandeling kan je helemaal oppeppen en helpen de stress achter je te laten.

Het gegeven dat we hout mee in huis nemen, en niet alleen het eindproduct, komt door de rust die het uitstraalt. Inmiddels zijn er van boomstronken (bijzet)tafeltjes, krukjes, stoelen en bankjes.

Conclusie

De boom is niet meer weg te denken uit onze natuur. Het is een robuust onderdeel in het beeld wat we hebben van het bos, de heide of meren midden in een natuurgebied. Maar ook langs de bedding van onze rivieren zijn het rustpunten. Behalve het geven van zuurstof, kunnen ze nog meer rollen vervullen … de genezende bomen dus.
Gerelateerde artikelen
Bostochten: stilstaan bij bomenBostochten: stilstaan bij bomenWie kent niet dat gevoel: je zit onder een boom, drukt je rug tegen de stam en er komt een weldadig gevoel van rust over…
Gezondheidsbepaling van bomen via VTA-analyseGezondheidsbepaling van bomen via VTA-analyseIs een boom gezond of niet? Een zeer goede en terechte vraag, want een boom kan er wel gezond uitzien van buiten, maar i…
Stabiliteit van bomen bepalenStabiliteit van bomen bepalenIn een eerder verschenen artikel werd besproken hoe je via een visuele controle de gezondheid van een boom kan bepalen.…
Het planten van bomen of heesters met kale wortels of kluitHet planten van bomen of heesters met kale wortels of kluitHeb je een beperkt budget? Kies dan voor bomen of haagplanten met kale wortels. Ze zijn verkrijgbaar van november tot ap…
Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbennieuws uitgelichtIsraëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbenIsraëlische wetenschappers hebben een nieuw elektronisch apparaat ontwikkeld dat in de stam van een boom geplaatst wordt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hansbenn, Pixabay
  • http://stemderbomen.nl/pages/mainpages/genezende-bomen.htm – mei 2015
  • http://allardvangent.com/2014/06/04/de-genezende-kracht-van-bomen – juni 2014
  • http://www.tuinadvies.be/artikels/genezende_bomen_deel_1.htm - mei 2015
  • http://www.tuinadvies.be/artikels/genezende_bomen_deel_2.htm – mei 2015

Reageer op het artikel "Genezende bomen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!