InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De helende werking van de walnotenboom

De helende werking van de walnotenboom

De helende werking van de walnotenboom De walnotenboom is een prachtige boom die al heel wat jaren ook in Nederland voorkomt. In een kleine tuin komt hij niet tot zijn recht, maar als hij tijd en ruimte krijgt zal hij zich ontwikkelen tot een boom die wel vijftien meter hoog kan worden. De bladeren van de boom bezitten bijzondere zuiverende en helende eigenschappen en de noten zijn een geliefd ingrediënt voor gebak en koekjes. Het hout van de boom wordt gebruikt in de meubelindustrie om klassieke meubels van te vervaardigen.

De walnotenboom

De walnotenboom (juglans regia) komt van origine uit Zuidoost-Europa en Midden-Azië en verspreidde zich vervolgens over grote delen van Europa.
De boom bloeit van april tot en met mei. Een boom brengt zowel mannelijke als vrouwelijke katjes voort. De mannelijke bloemen groeien in kokervormige katjes en de vrouwelijke bloemen die aan het uiteinde van de jonge loten zitten ontwikkelen zich tot trosjes.
Als u zelf een walnoot plant kan het heel lang duren voordat de boom gaat bloeien en vruchten produceert, daarom wordt er ook gebruik gemaakt van bomen die zijn geënt. Voordeel is dat ze sneller in bloei komen.
De walnotenboom houdt van ruimte en is niet geschikt om in een kleine tuin te planten, want hij kan zeker vijftien meter hoog worden en wel tien meter breed.

Geneeskrachtige eigenschappen

De bladeren hebben een zuiverende werking, de lotion van de bladeren helpt prima bij kloofjes, oogziektes en bij ontstekingen van de oogleden. Omslagen van deze bladeren kunnen worden aangebracht bij huidaandoeningen.
De knoppen van de walnotenboom worden in het voorjaar verzameld, de noten als ze rijp zijn en de bladeren in de herfst.

De helende werking van de walnotenboom bij andere kwalen

  • Spataderen
  • Rode, opgezette neus
  • Slappe, hangende borsten
  • Jicht
  • Zweetvoeten

Spataderen

Door de zwaartekracht staat er veel druk op de wanden van de aderen in de benen. Spataderen ontstaan doordat de klepjes in de aderen slecht sluiten en het bloed niet goed kan worden afgevoerd. Erfelijkheid speelt een rol bij het ontstaan van spataderen. Mensen die voor hun beroep veel moeten staan krijgen eerder last van spataderen en vrouwen hebben vaker last van spataderen dan mannen.

Wat kunt u zelf doen om spataderen te voorkomen of te bestrijden:
  • vermijd het langdurig staan en zitten met de benen omlaag
  • blijf in beweging en wandel en fiets veel
  • draag bij beginnende spataderen steunkousen
  • leg uw uitgestrekte benen regelmatig hoog
  • laat de benen met olie masseren: van beneden naar boven
  • als u last heeft van pijn of ontstekingen moet u de huisarts raadplegen
  • neem een anti-spataderenbad

ingrediënten anti-spataderenbad

  • 10 gram walnotenbladeren
  • 30 gram kamille
  • 10 gram kalmoeswortels
  • ½ liter kokend water

Vermeng de walnotenbladeren, de kamille en de kalmoeswortels. Neem 2 eetlepels van het mengsel, overgiet dit met de halve liter kokend water en voeg het geheel aan uw badwater toe. Let erop dat u bij spataderen nooit hete baden mag nemen.

Bron: RyanMcGuire, PixabayBron: RyanMcGuire, Pixabay

Rode, opgezette neus

Er kunnen verschillende oorzaken voor een rode neus zijn:
  • alcohol
  • acne
  • couperose
  • allergie
  • een schrale neus door verkoudheid of griep
  • kou
  • hormonen: met als oorzaak puberteit, menstruatie, zwangerschap, menopauze, de pil of andere medicijnen met hormonen

Met onderstaand recept kunt u de symptomen te lijf gaan:

ingrediënten

  • 20 gram walnotenbladeren
  • 20 gram tijmblaadjes
  • kopje kokend water
  • halve theelepel maiskiemen
  • mespuntje natriumcarbonaat

Voeg de bladeren toe aan het kopje water en zeef het mengsel. Voeg er de maiskiemen en de natriumcarbonaat aan toe en roer goed door. Met de vloeistof kunt u uw neus spoelen door voorzichtig een beetje van het mengsel op te snuiven.

Slappe, hangende borsten

Borsten zijn bij uitstek een vrouwelijk symbool, ze zijn er in alle soorten en maten. Om borsten stevig te houden of ze te verstevigen is zwemmen een prima sport maar ook wisseldouches met warm en met koud water. Ter ondersteuning kunt u gebruikmaken van onderstaand recept:

ingrediënten

  • 50 gram eikenboomschors
  • 50 gram vijgenboomschors (de jonge takjes)
  • 50 gram fijngemaakte vruchten van de cipres
  • 50 gram walnotenbladeren
  • 2 ½ liter water

Breng het mengsel aan de kook en zeef het. Zet de helft van de overgebleven vloeistof in de koelkast en verwarm de andere helft.
U heeft nu een koude en een warme vloeistof die u overgiet in twee kommetjes. Met twee doeken of sponsen kunt u vervolgens een wisselmassage toepassen. Voor elke borst om en om met de warme en met de koude vloeistof gedurende zes minuten. Laat u de lotion daarbij steeds een minuut intrekken. Doe dit tweemaal per dag gedurende twee tot drie maanden.

Jicht

Jicht is een gewrichtsontsteking die wordt veroorzaakt door urinezuurkristallen. Hierbij wordt de concentratie van urinezuur in het lichaam te hoog waardoor het urinezuur zich vastzet in de huid (ellebogen, oorschelp) en de gewrichten. Dit levert pijnlijke knobbeltjes en ontstekingen op. Naast de behandeling van de arts kunt u het volgende doen:
  • overstappen op vegetarisch eten
  • weinig alcohol en vermijd bier
  • vermijd het gebruik van voedsel en drank waar suiker en zout aan is toegevoegd
  • drink veel water
  • zet thee van walnotendoppen, een paar keer per dag
  • druk een zo heet mogelijk kersenpittenkussen tegen de pijnlijke plek; even opwarmen in de magnetron

Zweetvoeten

Omdat voeten meestal de hele dag opgesloten zitten in sokken en schoenen transpireren ze. Opgedroogd zweet ruikt niet alleen onaangenaam, het is ook een voedingsbodem voor infecties.
Als u last heeft van overmatig transpirerende voeten kunt u het volgende doen:
  • veel op blote voeten lopen
  • na het douchen de voeten goed afdrogen en bestrooien met talkpoeder
  • regelmatig thee drinken van salie, vlier en gewoon duizendblad
  • elke dag schone sokken aantrekken (geen synthetische vezels)
  • zoveel mogelijk het gebruik van bier, wijn, koffie, azijn en kaas vermijden
  • een voetbad nemen

ingrediënten voetbad

  • 80 gram eikenschors
  • 30 gram loten van de pijnboom
  • 30 gram wilgenschors
  • 40 gram walnotenbladeren
  • 20 gram eucalyptusbladeren
  • 50 gram tijm
  • 3 liter water

Voeg alle ingrediënten toe aan het water, breng het mengsel aan de kook en laat het een kwartiertje doorkoken. Giet het afgekoelde mengsel in een teiltje en neem gedurende drie dagen elke morgen en avond een voetbad. Na de drie dagen neemt u een kilo gekookte spinazie die als brij op de voeten moet worden gelegd. Laat dit een half uur intrekken en spoel de voeten af met lauwwarm water.

Bron: Mupfel80, PixabayBron: Mupfel80, Pixabay

Andere toepassingen walnotenboom

We kennen de boom vooral van de noten, walnoten worden los gegeten of verwerkt in gebak en koekjes. Ook wordt er olie van geperst en de bekende Waldorfsalade is niet compleet zonder walnoten. Onrijpe walnoten worden gebruikt om likeur van te maken en van de groene bolsters werd vroeger inkt gemaakt om mee te schrijven.
Het notenhout wordt gebruikt om te verwerken tot klassieke meubels en de dashboards van dure auto´s zijn vaak gemaakt van notenhout.
© 2015 - 2019 Molleke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom onder walnotenbomen maar weinig groeitWaarom onder walnotenbomen maar weinig groeitWalnotenbomen zijn erg populair bij bezitters van een eigen tuin of huisweide. Maar als de bladeren beginnen te vallen,…
Topaas, een edelsteen die helpt bij een slecht humeurTopaas is een van de edelstenen in de Thaise Orde van de Negen Edelstenen. Topaas wordt in de geslepen vorm gebruikt om…
Guldenroede: Solidago tegen plasproblemen, zuur en metalenGuldenroede: Solidago tegen plasproblemen, zuur en metalenDe Guldenroede – vroeger ook wel toepasselijk de “gouden staf” genoemd – bevat speciale helende kenmerken. Het werd inge…
Manuka honing voor uw gezondheidManuka honing oftewel honing afkomstig van de Leptospermum scoparium, heeft een unieke eigenschap het is een van de ster…
Geneeskrachtige werking van mineralen en edelstenenGeneeskrachtige werking van mineralen en edelstenenIk draag al jaren ringen met amethist, gewoon omdat ik ze mooi vind, en pas toen iemand me zei dat die steen een bepaald…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Walnoot_(vrucht)
  • http://www.neerlandstuin.nl/bomen/walnoot.html
  • Hademar Bankhofer: Hexenschuss und Heiserkeit
  • Alexandre Bourdin: La santé par les plantes
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Jicht
  • http://www.bergmanclinics.nl/divisies/uiterlijk-en-huid/behandelingen/spatader-behandelingen/het-ontstaan-van-spataderen
  • Medische kennis voor hulpverleners: Martha van Endt-Meijling
  • Afbeelding bron 1: RyanMcGuire, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Mupfel80, Pixabay

Reageer op het artikel "De helende werking van de walnotenboom"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 22-04-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!