InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Crisissituaties in een relatie

Crisissituaties in een relatie

Iedere relatie kent wel eens crisissituaties. Als dit goed aangepakt wordt, kan je er sterker uitkomen. We overlopen hier de meest voorkomende crises. Ook de beste relaties belanden wel eens in een ruzie. Het hoort min of meer bij een relatie en hoeft zeker niet het einde te betekenen. Je leert er mekaar beter door kennen en het kan dus als je het goed aanpakt je relatie versterken. Natuurlijk is het wel zo dat als een welbepaalde crisis vaak voorkomt, het interessant kan zijn om in therapie te gaan of een einde maken aan de relatie, want dan is er blijkbaar wel iets structureel fout. Volgens het boek van Sybille Labrijn kan je de crisissituaties opdelen in zeven verschillende soorten.

De verliefdheid voorbij

De onvolmaaktheid van je partner valt je op en de minder prettige eigenschappen beginnen je danig te storen en te irriteren. Dit kan leiden tot twijfels en er ontstaat sneller ruzie. Je gaat wat meer naast mekaar leven. Elkaar accepteren en in zijn waarde laten is de oplossing. De juiste balans zoeken en op mekaar afstemmen is de boodschap. Je kan dit ook doortrekken op seksueel vlak. Leg het probleem niet altijd bij je partner, maar kijk ook eens naar je eigen perceptie.

De sleur van het samenleven

Als je een tijdje bij mekaar woont, kan de relatie wat gezapig worden. Je aandacht verslapt en je krijgt een onvoldaan gevoel. Het is belangrijk dat je hier niet alleen de fout bij je partner legt, maar ook eens over jezelf nadenkt. Nieuwsgierig blijven en meeleven met je partner is van groot belang en probeer je eigen passies te delen.

Knellende familiebanden

In je relatie krijg je ook te maken met schoonouders en kinderen. Er komt dus meer bij kijken dan jezelf alleen. Dit brengt verplichtingen met zich meer. Het is belangrijk om te zorgen voor een goede taakverdeling thuis en in de opvoeding. Accepteer je schoonfamilie en waak er voor dat je genoeg tijd aan mekaar blijft besteden, ook al zijn er kinderen.

De verleiding

Het kan gebeuren dat een partner zich aangetrokken voelt tot een ander. Dit is een heel moeilijke situatie en je weet niet goed hoe te reageren. Probeer jezelf te blijven en laat je niet verteren door wraak en jaloezie. Praat erover, en toom je woede en frustratie in. Als je zelf vreemdgaat, is het belangrijk om te bekijken of alles nu wel zoveel beter is. Is het gras wel groener aan de overkant of is dit ook maar een tijdelijke opflakkering?

Onheil

Problemen en verdriet komt iedereen tegen. Je hebt je partner op dat moment meer dan ooit nodig. Sommige dingen moeten we echter alleen verwerken. Je moet beseffen dat je partner niet alles voor je kan doen. Je voelt je eenzaam en op jezelf gericht. Je moet echter sterk zijn en de situatie onder controle proberen te krijgen.

Midlifecrisis

Op dit moment ga je weer aan alles twijfelen. Heb ik de goede keuze gemaakt? Ben ik wel gelukkig? Je voelt een diep verlangen om je leven een andere wending te geven, je voelt jezelf ouder worden en je seksleven begint er ook onder te lijden. Belangrijk is om te beseffen waar het probleem zit, wat je nog wil bereiken in het leven en bekijk hoe je dat samen met je partner kunt doen.

Ouderdom

Je denkt vaak aan het verleden en vraagt je af of alles goed is verlopen. Je wil je verzoenen met de situatie, vrede en tevredenheid vinden. Geniet van wat goed is gegaan en accepteer de dingen die je misschien gemist hebt. Leg de verantwoordelijkheid ook bij jezelf. Ga op zoek naar de gelukkige momenten.
Gerelateerde artikelen
De midlifecrisisDe midlifecrisisHet wordt zo gemakkelijk in de mond genomen als iemand even niet goed in het vel zit en de vraag is of het de midlifecri…
Midlifecrisis: Wat houdt het precies in?Midlifecrisis: Wat houdt het precies in?Een midlifecrisis begint meestal als je veertiger bent en kan behoorlijke problemen in je relatie en op het werk beteken…
Geen midlifecrisis meer?Geen midlifecrisis meer?Soms wordt er lacherig gedaan over de man of vrouw die ergens tussen pakweg 38 en 48 jaar (even) een andere koers in sla…
De Penopauze, wat beweegt mannen?De Penopauze, wat beweegt mannen?Iedereen kent ze wel, de stereotype vijftiger met een jonge vrouw aan zijn arm die wegrijdt in zijn nieuwe sportwagen. W…
Echte liefde: meer dan aantrekkingskracht en verliefdheidEchte liefde: meer dan aantrekkingskracht en verliefdheidIs trouwen ouderwets? Iets voor romantische zielen waar ze naar een paar jaar vanzelf wel van terugkomen? Voor die 'mooi…
Bronnen en referenties
  • De groeistuipen van de liefde. Overwin de zeven crises in je relatie - Sybille Labrijn, Uitgeverij Aramith - aug 2005

Reageer op het artikel "Crisissituaties in een relatie"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 31-10-2007
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!