InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Midlifecrisis: Wat houdt het precies in?

Midlifecrisis: Wat houdt het precies in?

Midlifecrisis: Wat houdt het precies in? Een midlifecrisis begint meestal als je veertiger bent en kan behoorlijke problemen in je relatie en op het werk betekenen. Hoe ontstaat een midlifecrisis? Hoe kun je het beste omgaan met een midlifecrisis? Wat zijn de symptomen van een midlifecrisis? Allemaal vragen waar velen het antwoord niet op weten.

Wanneer begint een midlifecrisis?

Een midlifecrisis is een indringende fase in je leven, verschillend voor de man dan voor de vrouw. Iedereen reageert er weer anders op. Een midlifecrisis begint vaak zo op de helft van je leven en kenmerkt zich vaak met een groeiend besef dat het leven eindigen zal gaan en je nog niet al je doelen hebt bereikt. Er zijn een aantal vragen, waardoor een midlifecrisis kan ontstaan, zijn:
  • Heb ik alles gedaan wat ik had willen doen?
  • Heb ik het leven wat ik altijd al gewild had?
  • Heb ik in mijn leven bereikt wat ik wil?
  • Ben ik wel in staat om iets te gaan bereiken in mijn leven?

De midlifecrisis is een identiteitscrisis

Een veertiger kan een bepaalde onbeheersbare drang ontketenen die ervoor zorgt dat je levenspatroon drastisch wordt omgegooid. Hierdoor kan je levensstijl, maar ook je werk en relatie behoorlijk onder gaan lijden. Er heerst een bepaalde onvrede in je leven en een totaal leeg gevoel. De bovenstaande vragen zouden in dit geval allemaal met ‘nee’ beantwoord kunnen worden. Je wilt veranderen en liever vandaag dan morgen. Het is nu of nooit! Het is normaal dat mensen zo halverwege hun leven de balans opmaken. Waar staan we? Wat hebben we bereikt? Wat gaan we heen? De kunst is om er niet in te blijven hangen. Zolang dat goed gaat kan dit dan ook niet leiden naar een midlifecrisis. Dus niet blijven piekeren, vervelen en depressiever gaan voelen, maar ontdek snel je eigen identiteit en ga ermee aan de slag.

Wat zijn de signalen van een midlifecrisis?

De signalen van een veertiger (man of vrouw) in een midlifecrisis zijn niet altijd herkenbaar. De stereotype man met een midlifecrisis is toch vaak de man die ineens een motor gaat kopen of een veel jongere vriendin heeft of een andere ‘look’ probeert aan te brengen. Vrouwen hebben dat ook wel, alleen vaak minder drastisch dan de eerder genoemde voorbeelden. Bij vrouwen kun je toch merken dat daar vaker een verantwoordelijkheidsgevoel overheerst. Vrouwen gaan zich vaak meer verdiepen in bepaalde zaken. Een diepgaande cursus volgen en bijvoorbeeld in spirituele zaken verdiepen is meer hun ding.

Waaraan herken je een midlifecrisis?

  • Heimwee aan vroeger toen je nog jong was
  • Vaker van huis willen zijn
  • Het idee krijgen om te gaan emigreren
  • Verre reizen willen maken
  • Meer spirituele dingen gaan opzoeken
  • Je meer afzonderen van iedereen
  • Het kopen van kostbare zaken, zoals bijvoorbeeld een dure auto
  • Enorme behoefte om een langgekoesterde droom te gaan verwezenlijken
  • Riskante investeringen ondernemen
  • Een soort van toevlucht zoeken in alcohol en drugs om het nutteloze gevoel te verdringen
  • Andere nieuwe vrienden meer opzoeken

Hoe ga je om met een midlifecrisis?

Je zit in een midlifecrisis. Hoe ga je hiermee om? Zorg allereerst dat je een bepaalde balans in je leven terugkrijgt. Het is goed om te weten wat je wilt en wat je wil gaan bereiken. Zet een doel in je leven, dat haalbaar is en realistisch. Vraag jezelf af wat je gelukkig maakt en streef dit na om gelukkig te worden. Geef zoveel mogelijk prioriteit aan dit doel. Als je niet weet hoe je dit moet realiseren, zul je diep moeten gaan graven in je verleden. Probeer de momenten eruit te pakken, waaraan je mooie herinneringen hebt overgehouden en probeer deze mooie tijd te herleven. Belangrijkste is om te leven! Leef je leven als nooit te voren en probeer er van te genieten op je eigen manier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.zelfvertrouwen.nl
  • www.midlife-info.nl
  • www.anothermidlifecrisis.nl

Reageer op het artikel "Midlifecrisis: Wat houdt het precies in?"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 11-04-2012
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!