InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Relatieproblemen: verschillende types

Relatieproblemen: verschillende types

Relatieproblemen: verschillende types Vaak trekken juist tegenpolen elkaar aan, ook in de relationele sfeer. Dit kan heel goed gaan, maar toch kunnen er wat valkuilen ontstaan bij de combinatie tussen twee, soms totaal, verschillende karakters. Al kunnen twee gelijkgestemde partners die ongeveer dezelfde karaktereigenschappen bezitten ook wel een saaie relatie hebben.,

Introvert en extravert

Stille, introverte types zullen vaak kiezen voor een partner die wat drukker en meer extravert is. Het drukke, extraverte type, kan soms wat gejaagd of nerveus zijn en zal daarom rust kunnen vinden bij een rustige partner. De combinatie tussen deze twee verschillende types kan goed samen gaan.

Denker en doener

De wat dromerige denker kan een goede tegenpool vormen voor de drukke doener. Maar er kunnen ook onderlinge verwijten ontstaan. De dromer kan bijvoorbeeld worden verweten (te) weinig actie te ondernemen. De doener kan worden verweten altijd bezig en (te) druk in de weer te zijn met van alles en nog wat, zodat er te weinig tijd en aandacht over blijft voor de partner. Ook kan de doener een workaholic zijn die veel bezig is met werk en loopbaan. Dit kan natuurlijk voor relatieproblemen zorgen. Het is van belang om goede afspraken te maken en voldoende tijd over te houden om aandacht te besteden aan elkaar. In dat geval kunnen deze types goed samen gaan, anders zal het tot conflicten of een breuk in de relatie leiden.

Optimist en pessimist

De optimist zal alles van de zonnige kant bekijken en zich niet zo snel uit het veld laten slaan. De pessimist is negatief en somber van aard. Dit type kan zich enigszins door de optimist op laten beuren. Is er echter sprake van een grote depressiviteit, dan kan zelfs de positieve partner worden meegezogen in de negatieve stroming. Ook dit kan zorgen voor problemen in de relationele sfeer.

Sterke persoonlijkheid en slappe persoonlijkheid

Een zeer sterke persoonlijkheid zal ook in de relatie de leiding nemen. De slappere persoonlijkheid zal er voor moeten waken dat hij/zij niet als sloofje wordt gebruikt. Door het meegaande karakter, alles goed vinden van de ander en het wegcijferen van zichzelf hoeven er niet al te veel fricties te ontstaan. Het wordt natuurlijk anders als er sprake is van een te groot overwicht door de sterke persoonlijkheid en de partner hierdoor wordt uitgebuit en/of mishandeld.

Terugkijker en optimist

Een terugkijker kan nog steeds aan het verleden blijven hangen en telkens terugkijken naar wat is geweest. Of wat er eventueel mis is gegaan in het verleden. Hierdoor wordt er soms te weinig actie ondernomen om iets nieuws te beginnen. Of om de dingen wat zonniger te zien. De optimist kan juist veel energie hebben en zin hebben om dingen te ondernemen. Kan de optimist doordringen tot de terugkijker en deze ervan overtuigen dat het niet veel zin heeft om in het verleden te blijven steken, dan kan deze relatie slagen. Lukt dat echter niet, dan zullen deze partners uit elkaar kunnen groeien, doordat de een veel alleen zit te kniezen en de ander juist van het leven wil genieten.

Behoudend type en losbandig type

Een relatie tussen deze twee types kan zeker leiden tot hevige conflicten. Het behoudende type wil zekerheid en heeft moeite met de levensstijl van de partner. Soms kan een relatiebemiddelaar of relatietherapie nog een oplossing brengen, maar zijn de verschillen tussen deze karakters te groot, dan zal de relatie zeker schipbreuk leiden.
© 2012 - 2017 Ymannee, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Relatieproblemen: verschillende types"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 01-08-2016
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!