InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Een trouwring kopen

Een trouwring kopen

Een trouwring kopen Eén van de belangrijkste gebeurtenissen op een bruiloft is het uitwisselen van de trouwringen. De trouwringen blijven voor de rest van het leven speciaal. Maar hoe kom je er aan? En waar moet je op letten? De trouwring staat voor eeuwig durende liefde en trouw. De ring is rond en daardoor komt er geen einde aan. Daarnaast hebben beide partners er een en kunnen daarom zien dat ze bij elkaar horen. Vroeger was het eenvoudig. De ring was van goud en de vrouw had er eventueel een kleine diamant erin. Tegenwoordig is er er veel meer mogelijk en kan het goud ook uit andere materialen worden gemaakt. De meeste trouwringen zijn ook vandaag de dag nog van wel van goud, maar tegenwoordig zijn er ook trouwringen op de markt die van een ander materiaal zijn gemaakt. U kunt hierbij denken aan titanium of platina.De keuze is dus veel groter. Dat betekent dat er ook meer tijd gaat zitten in het zoeken.

Gewoontes

In het algemeen wordt de trouwring meestal om de ringvinger van de rechterhand gedragen. Rooms-katholieken dragen hem echter om de linkerhand. In het geval dat een partner overlijdt zal in sommige gevallen de weduwe of n weduwnaar de ring van de overleden echtgeno(o)t(e) achter de eigen trouwring dragen. De reden dat de ring om de ringvinger gaat is volgens een oud volksgeloof omdat de ringvinger in contact staat met het hart en dus de beste vinger om de ring aan te dragen. In Vlaanderen draagt men de trouwring in West- en Oost-Vlaanderen links, in Antwerpen en Brabant rechts, terwijl het in Limburg verschilt per gebied.

Gift?

In het verleden konden vrouwen nee zeggen tegen het huwelijk door de ring te weigeren. Daarmee gaven ze aan dat ze man in kwestie niet hoefden. In sommige staten in Amerika geldt dat de ring een tijdelijke gift is, en dus mag ook wettelijk gezien mag worden teruggeëist wanneer het huwelijk geen doorgang vindt. Dit in tegenstelling tot andere giften die wel onvoorwaardelijk zijn. In het Verenigd Koninkrijk geldt het bijvoorbeeld ook als een gift die nooit kan worden teruggevraagd.

Voorbereiding

Een goed idee zou zijn om van te voren een juwelier te bezoeken. Deze kan meer concrete informatie geven en weet ook wat mogelijk is tegen een bepaalde prijs. Vaak kan het slim zijn om na het bezoek even een week afstand te nemen en rustig een beslissing te overdenken. Een trouwring is immers een keuze voor het leven. Tenminste, als het goed is. Wanneer er geen vastomlijnd plan is het ook aan te bevelen op het internet rond te kijken voor het opdoen van ideeën.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een trouwring kopen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-10-2015
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Bruiloft
Schrijf mee!