InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Flitsscheiding: snel scheiden

Flitsscheiding: snel scheiden

Toen je elkaar het ja-woord gaf tijdens de huwelijksvoltrekking had je nooit verwacht dat je ooit weer wilde scheiden. Helaas komen best wat stellen er op een gegeven moment achter dat het huwelijk niet voor hen samen bestemd is: je wilt scheiden. Scheiden is vaak een langdurend proces, erg vervelend wanneer je alles zo snel mogelijk geregeld wilt hebben. Dit kan tegenwoordig via de flitsscheiding, waarbij snel scheiden mogelijk is. De flitsscheiding is een procedure waarbij het huwelijk omgezet wordt in een geregistreerd partnterschap, waarna dit geregistreerd partnerschap op zijn plaats weer beëindigd kan worden bij de Burgelijke Stand. Men hoeft hiervoor geen rechter in te schakelen, het ontbinden van het geregistreerd partnerschap kan zonder tussenkomst van de rechter bij een advocaat of notaris.

Deze gehele procedure kan in slechts enkele dagen doorlopen worden, voornamelijk wanneer beide partners het geheel eens zijn over de te regelen afspraken. De afspraken die de partners over onder meer de financiën maken worden vastgelegd in een zogenaamd convenant, welke vervolgens door beide partijen ondertekend wordt in het bijzijn van een notaris of advocaat.

De flitsscheiding is voornamelijk een uitkomst voor huwelijken waar geen (minderjarige) kinderen in het spel zijn. De flitsscheiding is alleen een optie wanneer de partners een goede verstandshouding met elkaar hebben omdat er diverse afspraken vastgelegd moeten worden.

Wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding

Minister Donner heeft in januari 2005 een wetsvoorstel aangekondigd waarmee voorkomen wordt dat een huwelijk gemakkelijk omgezet kan worden in een geregistreerd partnerschap. De Tweede Kamer heeft dit voorstel reeds aangenomen, de Eerste Kamer echter nog niet, waardoor de flitsscheiding nog mogelijk is.

Tevens is overeengekomen dat de echtscheidingsprocedure voor stellen zonder kinderen vereenvoudigd moet worden. Echtparen kunnen nu ook een notaris in de hand nemen bij de begeleiding van de echtscheidingsprocedure en hoeven niet persé meer met een advocaat in zee te gaan.

Flitsscheiding en het buitenland

Wanneer je tot een flitsscheiding over besluit te gaan moet je je realiseren dat een dergelijke flitsscheiding in het buitenland vaak niet erkend wordt en je dus volgens de maatstaven van dit land nog gewoon getrouwd bent met elkaar. Dit kan problemen opleveren wanneer je met een persoon uit een ander land een huwelijk aan wilt gaan.

Flitsscheiding en afspraken rondom alimentatie

Wanneer er kinderen in het spel zijn dient men afspraken te maken rondom alimentatie, zoals de hoogte en de duur. Er wordt hierbij aanspraak gemaakt op de eerlijkheid en betrouwbaarheid van elkaar, want een flits scheiding kent geen zogenaamde executoriale titel, wat inhoudt dat men bij betalingsproblemen alsnog de hulp van een rechter in moet schakelen omdat de betaling niet afgedwongen kan worden op basis van het echtscheidingsconvenant.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Flitsscheiding: snel scheiden"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 16-11-2008
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!