InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Scheiden via Internet

Scheiden via Internet

Scheiden via Internet Met één klik op de knop je echtscheiding online regelen, klinkt als een onvoorstelbaar sprookje, is het niet? Toch is het sinds kort mogelijk om je scheiding snel en discreet via het Internet te regelen. Scheiden via Internet is sinds enkele jaren mogelijk bij een aantal advocatenkantoren. Helemaal online is de echtscheiding online echter niet: er is altijd minstens één lijfelijk gesprek nodig om te controleren of mensen inderdaad zijn wie zij zeggen te zijn.

De procedure voor online scheiden

Om in aanmerking te komen voor online scheiden dienen de partners aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo moeten beide partners de Nederlandse nationaliteit hebben, moet men een goede verstandshouding hebben om overeenstemming te bereiken over de gevolgen en vereisten van de online echtscheiding en tenslotte moet men in alle redelijkheid samen de inboedel kunnen verdelen.

Vragenformulier

Wanneer men denkt aan bovenstaande voorwaarden voor de online echtscheiding te voldoen kan men overgaan naar het invullen van het vragenformulier. Met dit formulier worden afspraken over onder meer alimentatie en verdelen van de inboedel uitgediept.

Verzoekschrift voor de rechtbank

Aan de hand van het ingevulde vragenformulier kan de echtscheidingsbemiddelaar een verzoekschrift voor de rechtbank opstellen en een concept hiervan toezenden naar de partners. Wanneer deze het volledig eens zijn over de inhoud kunnen zij het concept definitief maken, dit zal op kantoor gebeuren. Hiervoor moet je dan ook een identificatiebewijs mee nemen zodat je je kunt identificeren en er geen misverstanden over de identiteit kunnen ontstaan.

Echtscheidingsbeschikking

Na deze mondelinge afspraak zal de echtscheidingsbemiddelaar het verzoekschrift tot echscheiding naar de rechtbank opsturen. Omdat men in goed overleg en met een goede verstandshouding tot deze beslissing gekomen is, is er geen mondelinge behandeling van de zaak in de rechtbank vereist.

Wanneer de rechtbank de aanvragen bekeken heeft en akkoord gaat, krijgen de partners een kopie van de beschikking van de rechtbank toegestuurd, welke men moet ondertekenen en weer terug moet sturen. Wanneer beide partners deze akte van berusting ondertekend hebben kan de echtscheidingsbemiddelaar de echtscheidingsbeschikking inschrijven bij de Burgelijke Stand van de gemeente waar de partners ooit getrouwd zijn.

Na deze stappen is men volgens de wet officieel van elkaar gescheiden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Scheiden via Internet"

Reactie

Moony, 16-11-2011 21:12 #1
Graag wil ik meer weten over deze manier van scheiden. Mijn man en ik gaan in zeer goed overleg scheiden en willen daar geen extra kosten aan uitgeven, maar gewoon een simpele flitsscheiding… We zijn nog aan het overleggen hoe we dat doen, maar wat zijn de kosten aan deze manier van scheiden?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 16-11-2008
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!