InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Liefdesverdriet, de hel van het afkicken

Liefdesverdriet, de hel van het afkicken

Liefdesverdriet, de hel van het afkicken De wetenschap is er eindelijk achter, liefde is een chemisch proces in onze hersenen. Wanneer we verliefd zijn maken onze hersenen stoffen aan waar we gelukkig van worden. Eenmaal weer alleen, moet ons lichaam ‘afkicken’ van al die geweldige stofjes. Liefde en liefdesverdriet het zit in chemie.

Inhoud

Stimulerende stoffen bij verliefdheid

Dat verliefdheid de productie van bepaalde stimulerende stoffen vergroot is een vaststaand feit. De bekendste van deze stofjes is wel phenylethylamine (PEA). Wanneer het nivo van de PEA in je lichaam stijgt, ga je je prettiger voelen, energieker. Daarnaast stuwen je hersenen de aanmaak van dopamine naar grote hoogte. Dopamine geeft je een kort maar zeer euforisch gevoel. De hoeveelheid endorfine stijgt ook, waardoor je rustiger wordt. Wanneer je eenmaal een redelijke relatie met iemand hebt, stijgt het nivo van zowel oxytocine (bij vrouwen) en vasopressine (bij mannen) de knuffel-stofjes.

Verliefdheid is een chemisch proces

Al die stofjes geven een fantastisch verliefd gevoel waar we verslaafd aan raken. Het lichaam vraagt steeds om meer, meer, meer en meer. Verliefdheid lijkt zo een chemisch proces en geen diepe emotioneel gevoel. Er is een grens. Wanneer je verslaafd bent wil je steeds meer, heb je steeds meer stoffen nodig om dat fijne gevoel te krijgen. Je lichaam wil dat niet, na een jaar of 2-3 stopt het lichaam met de aanmaak van grote hoeveelheden PEA en dopamine en alle anderen. Dan gaan we zoeken naar een andere relatie omdat we weer dat geweldige gevoel willen.

Verliefdheid moet overgaan in liefde

Verliefdheid moet naar een tijdje overgaan in liefde en wanneer dat niet gebeurt is de koek naar een paar maanden op. Waarschijnlijk spelen vooral oxytocine en vasopressine daarbij een rol. Maar laten we hopen dat het vooral een psychologische reden heeft.

Sporten of chocolade helpt tegen liefdesverdriet?

Waarom gaan we massaal aan de chocolade en sporten sommigen zich een paar kilo’s lichter? De aanmaak van PEA wordt ook gestimuleerd door stevig sporten, het liefst een beetje een gevaarlijke sport. Chocolade heeft hetzelfde effect maar is iets minder voor je gezondheid. Sporten is ook goed voor de aanmaak van endorfine en geeft daarnaast een rustgevend gevoel. Een bezoek aan de visboer is ook prima maar de minder gezonde oplossing. Je dopamine-nivo verhoog je door het eten van veel graanproducten, rijst en zuivel.

Afkicken van een relatie

We moeten afkicken wanneer een relatie voorbij is. We zijn zo gewend en verslaafd geraakt aan de aanmaak van al die stoffen dat we niet meer zonder kunnen. Het lichaam moet weer een nieuwe balans vinden en dat kost tijd. Troostend is misschien dat je lichaam altijd weer die balans vindt. Ga sporten, ga stappen met anderen, verf je huis, betegel de badkamer en zoek vooral geen contact. Eén avond aan de chocolade mag ook.

Een pilletje voor verliefdheid?

Stoffen die ons verliefd maken zijn geïdentificeerd en dat roept wel de vraag op of we op den duur geen pilletje kunnen slikken om dat gevoel op te roepen. Wetenschappers denken dat het mogelijk zal zijn maar wat maakt dat ons? Wanneer verliefdheid een neurologisch proces wordt opgewekt in een lab is er niets meer aan. Geen echte verliefdheid maar wel de oplossing voor liefdesverdriet?

Liefde is anders dan verliefdheid

Liefde is anders, hoewel aangezet door hormonen, kun je ervoor kiezen bij iemand te blijven ook wanneer het even tegenzit. Waarschijnlijk is juist dat wat ons menselijk maakt. Mensen kunnen jaren bij elkaar blijven zonder dat ze nog gestimuleerd worden door allerlei stoffen. Nee, niet altijd dolgelukkig verliefd waarschijnlijk maar zo werkt het toch, ‘in goede en slecht tijden’. Met alle chemische processen kan niet alles verklaard worden. Waarom blijven we houden van mensen die we soms jaren niet zien. De directe stimulans is daar niet meer aanwezig. Het is een misschien een heel bewuste keuze, de liefde.

Lees verder

© 2009 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Liefdesverdriet, de hel van het afkicken"

Reactie

Lene, 20-08-2013 15:38 #1

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 18-12-2016
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Liefde
Reacties: 1
Schrijf mee!