InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Jaloezie in een relatie

Jaloezie in een relatie

Jaloezie in een relatie Jaloezie is een normale menselijke emotie. Maar we hebben altijd geleerd dat jaloezie vooral een negatieve emotie is. De Bijbel noemt het één van de 7 hoofdzonden, ‘Invidia’ is de jaloezie en de afgunst en de Griekse godin Hera achtervolgt alle ‘vermeende’ minnaressen van de ontrouwe Zeus. Jaloezie en een relatie gaan niet samen? Extreme jaloezie kan een relatie inderdaad beschadigen maar een beetje jaloezie kan een band ook sterker maken.

Inhoud

Afgunst of jaloezie?

Afgunst en jaloezie liggen dicht bij elkaar en worden vaak in één adem genoemd, toch is er een verschil. Bij afgunst wil iemand bezitten wat een ander bezit of wat een ander heeft bereikt. Jaloezie is vooral de angst voor het verliezen van bijvoorbeeld een relatie. Jaloezie en afgunst komen wel samen voor en dat maakt het verschil soms onduidelijk. Het grote verschil is dat jaloezie veel meer met persoonlijke relaties heeft te maken. Afgunst is het benijden van de kwaliteiten van een ander. In een relatie: wanneer een partner op een feestje veel aandacht geeft aan een uitgesproken aantrekkelijke collega kan iemand jaloers zijn om die aandacht en afgunstig op het knappe uiterlijk van die collega. Omdat jaloezie veel persoonlijker is, lijkt het vaak veel ingrijpender dan afgunst.

Vrouwen zijn veel jaloerser dan mannen

Nee, vrouwen tonen het waarschijnlijk eerder. Iedere leeftijd kent zijn jaloeziemomenten en zowel mannen als vrouwen zijn jaloers. Er zijn wel onderzoeken naar gedaan maar niets bleek zo moeilijk te onderzoeken als dit. Vrouwen lijken jaloerser omdat ze makkelijker hun gevoelens uiten en soms emotioneler zijn dan mannen. De reden voor jaloezie zijn voor zowel mannen als vrouwen gelijk. Het is altijd de angst om iemand te verliezen aan een ander. Mannen richten hun pijlen alleen op de partner, vrouwen op de rivale. Waarschijnlijk was Hera een vertegenwoordigster van een universele waarheid. Zowel mannen als vrouwen zijn minder jaloers wanneer ze zichzelf aantrekkelijk en succesvol vinden.

Kinderen en jaloezie

Het gevecht om de aandacht maar vooral de angst om de onvoorwaardelijke liefde van een ouder te verliezen begint al jong. Kinderen in een gezin willen aandacht en het liefst altijd, zonder de tussenkomst van een broertje of zusje. Veel ouders denken dat ze alleen nog functioneren als scheidsrechter. Helaas is het volstrekt normaal. Kinderen moeten leren om met jaloezie om te gaan en dat kunnen ze beter leren zonder de tussenkomst van ouders. Ouders zouden alleen in moeten ingrijpen wanneer er een echt gevecht uitbreekt. Die afwachtende houding van ouders heeft nog een voordeel, je raakt niet betrokken in de ruzie. Het is vrij gemakkelijk om in het heetst van de strijd toch partij te kiezen.

Bron: Xusenru / PixabayBron: Xusenru / Pixabay

Jaloezie en een relatie gaan niet samen

Jaloezie kan zeker een relatie beschadigen maar kan deze ook sterker maken. Bij jaloezie gaat het om de angst om iemand te verliezen. Wanneer die jaloezie zo af en toe de kop op steekt kan het een relatie versterken. Partners leren dat een relatie belangrijk is, ook voor de ander. Wanneer een partner jaloers is betekent dit ook dat hij of zij de relatie belangrijk vindt. Overigens is het vooral de vermeende ‘emotionele’ ontrouw waar de heftigste emoties rond losbarsten. Maar jaloezie kan zeker een relatie beschadigen. Wanneer de jaloezie enorm wordt opgeblazen en deze voortdurend ongegrond is. Jaloezie die onredelijk is en uitmondt in openbare beschuldigingen en soms lichamelijk geweld, die gaat niet samen met een relatie.

Leven met jaloezie

Jaloezie zet je niet zomaar aan de kant. Deels omdat jaloezie voortkomt uit onzekerheid, onzekerheid over een relatie of over een band. Een beetje jaloezie is soms wel leuk. Wanneer jij je jaloezie niet in de hand hebt? Blijf realistisch en onderzoek eerst of er daadwerkelijk reden is voor jaloezie en wat is er mis met een goed gesprek? Daarnaast heeft jaloezie vaak te maken met een gebrek aan zelfrespect en daaraan moet je zelf werken.

Wanneer je partner jaloers is? Is er reden voor jaloezie? Wanneer je er zeker van bent dat er absoluut geen grond is voor jaloezie kan een gesprek veel ophelderen. Daarnaast kun je proberen het zelfvertrouwen van je partner te verbeteren. In een relatie is de één nu eenmaal meer zelfverzekerder dan de ander.

Lees verder

© 2010 - 2017 Caro-lina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Jaloezie in een relatie"

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 17-09-2016
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Liefde
Schrijf mee!