InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Houden van meerdere personen, wat is eigenlijk polyamorie?

Houden van meerdere personen, wat is eigenlijk polyamorie?

Houden van meerdere personen, wat is eigenlijk polyamorie? Bij polyamorie houdt een persoon van meerdere personen tegelijkertijd. Dit kan op het gebied van liefde, seks of vriendschap zijn. Over het algemeen heerst er een behoorlijke taboe op polyamorie en mensen komen er ook niet graag vooruit. Er zijn meerdere vormen van polyamorie mogelijk maar allemaal draaien ze om respect, eerlijkheid, openheid en liefde.

Polyamorie

  • Poly = veel of meer
  • Amor = liefde

Polyamorie wordt vaak op Engelse wijze geschreven: Polyamory. Bij polyamorie heeft één persoon meerdere relaties tegelijkertijd. Deze relaties kunnen gebaseerd zijn op liefde, vriendschap, intimiteit, spiritualiteit of seks. Personen die van deze levenswijze houden worden polyamorisch of polyamoreus genoemd. Dit wordt meestal afgekort tot "poly".

Poly's genieten van de vrijheid om naast hun "basis" relatie, een ander relatie te kunnen beginnen of te behouden. Dit is echter geen vreemdgaan omdat beide partners met deze levensstijl instemmen. Het is belangrijk dat de partners flexibel met elkaar omgaan en elkaar vrijheid gunnen om samen, met z'n allen een goede relatie op te kunnen bouwen. Een persoon die meerdere partners heeft, houdt even veel van al zijn of haar geliefden. Het kan worden gezien als in een gezin met meerdere kinderen, de ouders houden van al hun kinderen evenveel. Vaak wordt gedacht dat poly's van de ene naar de andere partner overgaan voor hun avontuurtjes. Dit is absoluut niet waar, ze kunnen net als monogame stellen, een langdurige relatie met elkaar hebben en zijn elkaar trouw. Dit noemt men polyfideliteit.

Veel verschillende vormen

Het hebben van meerdere relaties kan op verschillende manieren. Er zijn veel varianten mogelijk binnen polyamorie. Dit is het makkelijkst weer te geven door middel van lijnen en boogjes.
Een paar voorbeelden:

  • Δ : Een driehoeksverhouding. Alle drie personen kennen elkaar en hebben ook een (intieme) relatie met elkaar (alle lijnen zijn verbonden). In sommige gevallen leven deze mensen samen met elkaar in één huis.
  • V : Eén persoon heeft een relatie met twee verschillende partners. Deze twee partners hebben geen relatie met elkaar maar weten wel van elkaars bestaan af.
  • ⁄ : Vier personen hebben een relatie met elkaar (alle lijnen zijn verbonden). En kunnen eventueel ook met elkaar samen wonen.
  • U : Twee koppels (de zijlijnen) die met elkaar verbonden worden door een ander stel (het onderste boogje).
  • O : Vier koppels die met elkaar zijn verbonden.

Het hoeft niet te betekenen dat alle relaties binnen, bijvoorbeeld een ⁄ verhouding, hetzelfde zijn. Het is heel goed mogelijk dat twee personen een seksuele relatie met elkaar hebben, een derde een intieme relatie en de vierde persoon allen een sterk vriendschappelijk relatie onderhoudt met de betrokken personen.

Er zijn nog vele andere relaties mogelijk in alle denkbare vormen en verbindingen. De letters en symbolen zijn gebruikt om uit te leggen hoe een relatie opgebouwd kan zijn. Het is niet zo dat een stel een 'U" relatie heeft. Echter een driehoeksverhouding is wel een bekend begrip.

Communicatie

Mensen die houden van polyamorie zijn binnen hun relatie zeer open en hebben geen geheimen voor elkaar. De basis is dan ook liefde, openheid, eerlijkheid en respect. Communicatie is in elke relatie belangrijk maar bij polyamorie is dit nog belangrijker.

Jaliefgevoel

Voor veel mensen is het misschien onbegrijpelijk maar poly's kunnen er enorm van genieten als ze hun partner (of één van hun partners) samen zien met een ander geliefde. Het doet hun goed om hun eigen partner gelukkig te zien. Eigenlijk is jaliefgevoel het beste te omschrijven als het tegenovergestelde van jaloezie.

Bi-sexueel

Vaak wordt gedacht dat mensen die van polyamorie houden ook automatisch bi-sexueel zijn. Dit is niet waar, er zijn veel poly's die alleen op mannen of alleen op vrouwen vallen. Alle vormen zijn mogelijk, heteroseksueel, homoseksueel en bi-seksueel.

Niet zonder gevaar voor een goede relatie

Een relatie kan ook lijden onder polyamorie door bijvoorbeeld jaloezie of angst. Als iemand denkt dat de derde persoon meer aandacht krijgt, kan er in sommige gevallen (een ziekelijk) jaloezie optreden. Er kan ook verlatingsangst optreden als iemand denkt dat de "derde" een betere partner is. Hierdoor kan een relatie, ook al is deze nog zo goed, een behoorlijke deuk op lopen. Ook kan het verkeerd gaan als iemand eigenlijk monogaam is, maar zich voordoet als polyamoreus, om op deze manier meerdere partners in bed te krijgen.

Tegenstanders

In de westerse maatschappij is besloten dat monogaam (trouw aan één vaste partner) normaal is. Polyamorie wordt hierdoor niet tot slecht geaccepteerd, ook staat de kerk deze levensstijl niet toe. Mensen zien het als abnormaal en ontrouw waardoor veel poly's niet durven uit te komen voor hun levensstijl. Ze zijn bang om door familie en vrienden in de steek te worden gelaten.

Geen polygamie

Poly = veel of meer. Gamos = huwelijk
Polyamorie mag niet worden verward met polygamie of bigamie, dit is iets anders. Bij polygamie trouwt één persoon met meerdere partners. Bijvoorbeeld één man met meerdere vrouwen, dit noemt men polygynie. Een zeldzame vorm van polygamie is polyandrie, dan is één vrouw getrouwd met meerdere mannen. Indien er alleen sprake is van een tweede huwelijkspartner dan spreekt men van bigamie.

In veel landen is polygamie een recht en zullen niet alle partners het even goed met elkaar kunnen vinden. Men moet het "gewoon" accepteren omdat het bij de wet is toegestaan. Daarentegen zal er voor sommige poly's een wens uitkomen als ze wel met elkaar mochten trouwen omdat ze oprecht van elkaar houden. In Nederland is zowel polygamie als bigamie niet toegestaan en kan zelfs bestraft worden met een gevangenis straf van meerdere jaren.

Bron: Own work, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Own work, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Symbool

Polyamorie heeft een eigen symbool: Een hart met een oneindigheidsteken.

Sommige mensen komen er juist graag voor uit dat ze van deze levensstijl houden. Ze dragen dit teken bij zich door middel van een sieraad of tatoeage om op deze manier herkend te worden door andere voorstanders.
© 2010 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Polygamie?Wat is polygamie? Men spreekt van polygamie als iemand, meestal een man, met meerdere partners tegelijk getrouwd is. Doo…
Polygamie: niet bevorderlijk voor de gelijkheid man-vrouwWanneer een persoon getrouwd is met meerdere partners geeft dit al snel verontwaardigde reacties. Polygamie is een leven…
Hoe natuurlijk is monogamie?Hoe natuurlijk is monogamie?En hoe gaan we er mee omů Zijn we monogaam van nature of niet? De een zegt dat een stof dit in het lichaam veroorzaakt e…
Hoe monogaam zijn mensen?Hoe monogaam zijn mensen?Het percentage mensen die een gouden of zilveren huwelijksfeest kunnen vieren is de laatste decennia fors afgenomen. Een…
Monogamie. Is de mens monogaam?Over het algemeen mogen we stellen dat de mens monogaam is. Wereldwijd in de meeste culturen leven man of vrouw samen me…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Houden van meerdere personen, wat is eigenlijk polyamorie?"

Reacties

Carolien, 26-05-2014 21:35 #2
Mijn man houdt ook van X. Hij heeft het me aan het begin van onze nu 27 jaar durende relatie, verteld. Ik dacht van alles, van: dat gaat wel over, en: dat kan ik wel aan. Er is veel gebeurd al die jaren. Ik gun hem zijn contact met X. Zo vaak is het niet. Als hij er maar niets over vertelt. Dat heb ik geleerd. Met mijn stomme kop stel ik toch vragen. We zijn eerlijk tegen elkaar. Ja, hij zegt ook:"Ik hou van je" tegen haar. Het went nooit. Is dat jaloezie?

Peter, 23-06-2013 18:17 #1
Mooi, als je je liefdesgevoelens voor een ander vrij kunt uiten, terwijl je getrouwd bent of een vaste relatie hebt. Alleen de jaloezie gooit vaak roet in het eten. Maar ik denk dat jaloezie in de relatie zijn functie heeft verloren en daarom in de loop van de evolutie zal verdwijnen. Vroeger was vrijen gekoppeld aan het maken van kinderen en het stichten van een gezin. Om er zeker van je zijn dat je je eigen kinderen aan het opvoeden was en dat de ander niet wegliep, was het functioneel om jaloers te zijn. Maar als je voorbehoedmiddelen gebruikt en goede afspraken maakt, hoeft dat helemaal niet. Jaloezie is ook geen teken van liefde zoals vaak gedacht wordt, maar van angst en bezitsdrang. Liefde is juist dat je de ander iets fijns of moois gunt, ook al moet je daarvoor zelf iets overwinnen. Ik denk daarom dat polyamorie wel de toekomst is, maar dat het nog wel enige tijd zal duren voordat het ingeburgerd is en mensen niet meer geremd worden door de jaloezie van hun partner om hun liefde met anderen te delen.

Infoteur: El-ja
Laatste update: 13-08-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!