InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Partneralimentatie succesvol verlagen!

Partneralimentatie succesvol verlagen!

Partneralimentatie succesvol verlagen! Geen alimentatie meer betalen als je ex-partner samenwoont of beter betaald werk heeft? Samenwonen is lastig te bewijzen. Als je minder alimentatie wilt betalen, of zelfs helemaal niet meer dan moet je met harde bewijzen komen om dit voor elkaar te krijgen. Om dit voor elkaar te krijgen kun je een gespecialiseerd bureau, vaak privé detective, inschakelen om een partneralimentatie onderzoek te laten doen. Met de resultaten stap je naar de rechter om de alimentatie te verlagen of stop te zetten!

Geen alimentatie meer betalen

Als je ex-partner weer een nieuwe relatie heeft en samenwoont hoef je in de meeste gevallen geen alimentatie meer betalen. De plicht om partneralimentatie te betalen komt te vervallen als je ex-partner met een nieuwe partner trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. In artikel 1:160 van het Burgerlijk Wetboek staan eisen genoemd waaraan moet worden voldaan om de betalingsplicht te beëindigen. Als aan deze eisen wordt voldaan kan, zonder tussenkomst van de rechter, de betaling worden stopgezet.

Samenwonen bewijzen is lastig...

Als je bent getrouwd ontstaat er een wettelijke onderhoudsplicht tussen beide partners. Bij samenwonen is het een stuk lastiger om deze onderhoudsplicht te bewijzen. Als je alimentatie betaald dan zul je moeten aantonen dat bij je ex-partner sprake is van een hechte onderhoudssituatie. Pas als je genoeg bewijzen hebt verzameld kun je naar de rechter stappen om de alimentatie stop te zetten.

Bewijs verzamelen om alimentatie te stoppen

Het is erg lastig om voor voldoende bewijzen te zorgen als je alleen bent. Je kunt hiervoor de hulp inroepen van een detective bureau. Dit kost geld, maar als je kunt aantonen dat de je ten onrechte alimentatie betaald dan scheelt je dit een hoop geld in de toekomst. Voor de rechter is een rapport van een detective bureau over het algemeen een wettig bewijsmateriaal.

Partneralimentatie onderzoek

Een partneralimentatie onderzoek doe je om te bewijzen te verzamelen jegens je ex-partner. Met de resultaten van een dergelijk onderzoek kun je aantonen dat je ex-partner weer samenwoont of een nieuwe baan heeft. Als je denkt dat je te veel alimentatie betaald, of zelfs helemaal geen alimentatie hoeft te betalen dan is onderzoek nuttig. Met de resultaten van zo'n onderzoek kun je succesvol alimentatie verlagen!

Hoe werkt een partneralimentatie onderzoek?

Als het onderzoek wordt gedaan dan moet daaruit blijken in hoeverre de alimentatie kan worden verlaagd. De rechter kijkt naar een aantal duidelijke criteria die in de wet zijn bepaald. Het onderzoek is gebaseerd op deze criteria waardoor de kans van slagen groot is. De criteria, en dus ook het onderzoek, moeten voldoen aan minimaal de 3x3 formule. Deze formule houdt in dat er drie dagen moet worden geobserveerd over drie periodes. Onderdelen die in een partneralimentatie onderzoek worden behandeld zijn:
  • het inwonen van de nieuwe partner
  • een nieuwe werkgever
  • het vaststellen van het verblijfsadres
  • alle activiteiten van de (nieuwe) partner

Om er zeker van te zijn dat het onderzoek gedegen plaatsvindt wordt deze meestal opgedeeld in drie fasen:
  • fase 1: samenwonen vaststellen
  • fase 2: gemeenschappelijk huishouding aantonen
  • fase 3: aantonen van de nieuwe relatie tussen ex-partner en nieuwe partner

Na deze fases wordt een compleet rapport opgesteld. Dit wordt doorgesproken, eventueel met je advocaat erbij, en de strategie wordt bepaald. Op basis van het opgeleverde rapport kun je dan je ex-partner ermee confronteren of gelijk naar de rechter stappen.

Wat kost een partneralimentatie onderzoek?

De kosten van een dergelijk onderzoek zijn sterk afhankelijk van het bureau dat je inschakelt. Raadpleeg daarom altijd de prijzen van het bureau dat je wilt inschakelen alvorens je een contract ondertekent. In het onderstaande overzichtje staan de gemiddelde kosten, inclusief BTW, om je een indicatie te geven om welke bedragen het normaliter gaat.

OmschrijvingBedrag
Dossierkosten 50 - 100
Uurprijs per onderzoeker 60 - 80
Kilometervergoeding per km 0,27 - 0,40
Foto's, per foto 1 - 3
Film, per 60 minuten 30 - 50
PC infiltratie 100 - 500

Ook is het bij sommige bureaus mogelijk om een all-in pakket te nemen voor een partneralimentatie onderzoek. Je betaalt dan voor het pakket minder dan wanneer je de afzonderlijke diensten afneemt.
Gerelateerde artikelen
Hoogte alimenatie (partneralimentatie)De verplichting om voor elkaar te zorgen loopt door naar de echtscheiding. Dan moet er partneralimentatie worden betaald…
Alimentatie 2019 wijzigen bij erfenis of vermogenAlimentatie 2019 wijzigen bij erfenis of vermogenDe hoogte van de alimentatie in 2018 of 2019 aanpassen, herzien of wijzigen, meer of minder belastingvoordeel? Bijvoorbe…
Alimentatie afkopen: de voordelen en de nadelenAlimentatie afkopen: de voordelen en de nadelenBij een scheiding hoort ook een financiële afwikkeling. Voor veel mensen is dat niet zo heel gemakkelijk, want het vecht…
Kinderalimentatie en partneralimentatie berekenenAlimentatie kan betrekking hebben op een kind of een ex-partner. In beide gevallen gaat het om een bedrag om te voorzien…
Alimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatieAlimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatieDe kosten voor het dagelijkse levensonderhoud zijn alleen maar gestegen. Daarom moet alimentatie ook omhoog door middel…
Bronnen en referenties
  • www.nibud.nl
  • www.partneralimentatie.com
  • www.strongwood.nl

Reageer op het artikel "Partneralimentatie succesvol verlagen!"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 03-07-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!