InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Een relatie op afstand

Een relatie op afstand

Een relatie op afstand Mede dankzij het internet zijn er steeds meer lange afstandsrelaties. Het kan soms lastig zijn, maar het kan de relatie ook spannend houden omdat u elkaar niet dagelijks ziet. Er zitten verschillende voor- en nadelen aan die te lezen zijn in dit artikel. Volg uw hart waar nodig, maar zorg dat er altijd iets is om op terug te vallen.

Hoe?

Verliefd worden op iemand die ver weg woont komt tegenwoordig steeds vaker voor. Niet alleen dankzij vakanties, maar ook steeds vaker dankzij datingsites of chatrooms. Verliefd zijn is iets waar we vaak niks tegen kunnen doen, het verlangen naar de ander blijft malen dit zorgt ervoor dat de afstand er soms niet meer zo toe doet. U heeft het voor elkaar over alleen is het vaak wel wat meer geregel dan wanneer u dichtbij elkaar woont.

Wanneer zien jullie elkaar?

Als men op afstand woont wordt er vaak al snel gekozen om bij elkaar te blijven overnachten. Hierdoor kan het zijn dat men elkaar snel goed leert kennen, maar het gevaar is dat men soms sneller dingen gaat doen dan men in gedachten had. Vaak is de enige optie om elkaar in het weekend te zien. Probeer niet te hard van stapel te lopen hoe makkelijk het ook lijkt te gaan.
Als het goed gaat en u bent het gehele weekend samen zorg dan dat u uw eigen dingen kunt gaan doen daar.
Als men het gehele weekend samen is kan het na een tijd moeilijk worden deze gehele tijd te vullen omdat u die paar dagen constant rond elkaar bent omdat u elkaar verder niet ziet. Dit kan toch na een langere tijd ervoor zorgen dat u zich beperkt voelt en sommige dingen niet kan doen die u normaal zal doen in het weekend. Wellicht leuk om eens bij de ander zijn hobby te gaan kijken of op de dag toch even wat voor u zelf te gaan doen. U moet zich niet verplicht voelen constant aandacht te schenken aan de ander omdat u elkaar alleen het weekend ziet.

Plannen

Als men een relatie op afstand heeft moet men allebei respecteren dat men dingen zal moeten plannen. U kunt niet altijd op de gok naar de ander want wellicht is er niemand thuis en dan bent u het hele stuk voor niks afgereisd. Ook met verjaardagen, feestdagen enzovoorts is het samen plannen als u de dagen samen wilt delen het kan bijvoorbeeld makkelijker zijn om de twee kerstdagen bij de één te doen en oud en nieuw bij de ander omdat het anders erg veel gereis is.

Samen wonen

Als u echt samen verder wilt zal de één misschien wel bij de ander willen wonen. U zult moeten kijken naar de banen, de voor- en nadelen en ook zelfs de buurt. Als u in de stad opgegroeid bent kan het soms moeilijk zijn om naar het platteland te verhuizen en andersom. Daarnaast laat één van de twee toch zijn familie en vrienden achter. Het is ook niet altijd gemakkelijk om ergens anders opnieuw een kring op te bouwen.

Contact houden

Er zijn vele manieren om contact te houden op afstand zo kunt u onder andere:
  • bellen
  • mailen
  • chatten
  • smssen
  • skypen
  • schrijven
Zo kunt u dagelijks contact houden en elkaars ware aard ook een deel leren kennen. In de meeste laptops zit tegenwoordig al een webcam ingebouwd of anders zou u er een aan kunnen schaffen.

De grens over?

Als de geliefde in het buitenland woont is het contact nog steeds goed te behouden als daar in het andere land ook de middelen voor zijn. Het maakt het wel moeilijker om elkaar zo goed te kennen om samen te gaan wonen daarbij komt na een aantal jaar ook de hele inburgeringsprocedure tevoorschijn als u echt samen wilt blijven. De één zal familie achter moeten laten terwijl jullie elkaar wellicht nog niet zo vaak en zolang gezien hebben. Het is verstandig dat als je gaat je altijd zorgt dat mocht je terug willen je ook terug kan. De cultuurverschillen kunnen ook enorm veel impact hebben. Zorg dat u hier goed op voorbereid bent.

Risico

Pas ten alle tijden op, via internet en op vakanties kan men altijd ook de verkeerde personen tegen komen. Zo kan het allemaal heel zoet en lief lijken maar misschien blijkt diegene na een tijd toch een heel ander persoon te zijn of niet te vertrouwen en dat hij/zij zijn afspraken niet na komt.
Gerelateerde artikelen
Lange afstandsrelatie: hoe overleef je dat?Lange afstandsrelatie: hoe overleef je dat?Een lange afstandsrelatie kan erg spannend en liefdevol zijn als elke andere relatie. Als men uiteindelijk voor elkaar i…
mijn kijk opTips voor lange afstandsrelatieHet kan iedereen overkomen. Op vakantie kom je hem of haar tegen, de liefde van je leven. Vaak weet je dit niet meteen.…
Lange afstand relatie: nuttige informatieLange afstand relatie: nuttige informatieEen lange afstand relatie kan erg mooi zijn. Je geniet misschien wel meer als je elkaar weer eens ziet na een lange peri…
Langeafstandsrelatie: hoe contact houden met je partner?Langeafstandsrelatie: hoe contact houden met je partner?Soms kunnen twee mensen die verliefd zijn gedwongen worden om mekaar een tijdje niet te zien. Dit kan om familieredenen,…
De vakantieliefdeDe vakantietijd staat weer voor de deur en met de vakanties duikt ook de vakantieliefde op. Wie heeft er niet ooit zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: R391n4, Pixabay

Reageer op het artikel "Een relatie op afstand"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 03-01-2016
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!