InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Lange afstandsrelatie: hoe overleef je dat?

Lange afstandsrelatie: hoe overleef je dat?

Lange afstandsrelatie: hoe overleef je dat? Een lange afstandsrelatie kan erg spannend en liefdevol zijn als elke andere relatie. Als men uiteindelijk voor elkaar is voorbestemd dan zal niets dat uit de weg helpen om een goede relatie te starten, maar er zijn genoeg punten van kritiek met een relatie op afstand.

De waarheid in een relatie

Heel moeilijk en uitdagend is een relatie op lange afstand zeker. Er komt veel geduld bij kijken en je zult veel tijd moeten investeren. Let wel op, het kan wel moeilijk en uitdagend zijn, maar zeker niet onmogelijk. Veel mensen geven een lange afstandsrelatie toch nog weel een kans. En als het een lang leven heeft zal hebben dan blijft toch altijd weer die nieuwsgierigheid of het wel de juiste keuze was destijds. De waarheid is uiteindelijk dat een lange afstandsrelatie eigenlijk net zo veel kans kan hebben als een normale relatie.

Elkaar liefhebben in een relatie

Een lange afstandsrelatie heeft veelal dezelfde kenmerken als een gewone relatie. Het gaat om 2 mensen die geïnteresseerd zijn in elkaars leven, elkaar lief hebben en hopelijk daarmee een relatie op kunnen bouwen. Maar aan de andere kant is een lange afstandsrelatie zeker ook wel verschillend van een normale relatie dicht bij huis. Je ziet elkaar veel minder vaak en je kunt niet altijd spontaan elkaar liefhebben of beminnen wanneer het je maar uitkomt. Tevens komt er ook een enorme bulk vertouwen bij kijken, wat je voor elkaar hebt op zo’n lange afstand. Omdat je elkaar niet ziet zal het psychisch ook veel met je kunnen doen, omdat je gedachten wel altijd bij de ander zijn, maar je niet kunt zien wat diegene uitspookt.

De 1e stap kan de stap in de goede richting zijn

De eerste stap is eigenlijk wel de belangrijkste. Het zult toch op een moment met elkaar moeten overeenkomen wat je verwachtingen zullen zijn in de relatie. En hoeveel je elkaar willen geven en of je ook open staat om de juiste hoeveelheid te ontvangen. Als je beide besluit monogaam te zijn tijdens de relatie dan is het duidelijk dat beide personen niet met andere zullen gaan daten voor de tijd dat jullie lange afstandsrelatie duurt. Het is zeer belangrijk om goed van elkaar te weten wat je van elkaar verwacht, dit om misverstanden in de toekomst te vermijden. Wees niet bang om je vanuit je hart te laten horen. Hij/zij verdienen het om de volledige waarheid te weten van de ander, om daardoor een goede basis te ontwikkelingen, wat kan uitbloeien tot een relatie (ook op lange afstand).

Vertrouwen in een lange afstandsrelatie

Vertouwen is een belangrijk onderdeel van de relatie als het gaat om een relatie op lange afstand. Zonder vertrouwen en eerlijkheid kan een relatie op lange afstand heel snel op losse schroeven komen te staan (zoals natuurlijk in elke relatie). Als je een lange afstand relatie aan gaat weet je dat je de andere persoon volledig moet vertouwen dat hij/zij verder niemand anders meer zien (relationeel dan) op het moment dat jij je ergens anders bevind. Met beschuldigingen en aantijgingen dat je denkt dat de ander doet zal je (nog) verder weg laten groeien van de ander. De relatie zal dan snel eindigen in mineur.
Gerelateerde artikelen
Joodse dating: hoe onderhoud ik een lange afstand relatieJoodse dating: hoe onderhoud ik een lange afstand relatieHet komt regelmatig voor. Je hebt je ideale partner gevonden maar deze moet vanwege zijn/haar werk (studie) een heel ein…
Lange afstand relatie: nuttige informatieLange afstand relatie: nuttige informatieEen lange afstand relatie kan erg mooi zijn. Je geniet misschien wel meer als je elkaar weer eens ziet na een lange peri…
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Tips om je relatie sterker te makenTips om je relatie sterker te makenGaat je relatie niet zoals jij gewild had? Beschouw je jullie relatie als zwak? We zijn vaak erg druk bezig met ons eige…

Reageer op het artikel "Lange afstandsrelatie: hoe overleef je dat?"

Reacties

Britt, 16-09-2015 17:24 #4
Hallo,
Sinds vorige week zit mijn vriend in Praag. Ik dacht dat ik dat wel aankon want het ging heel goed tussen ons en we zeiden tegen elkaar dat het allemaal wel goed kwam. Uiteindelijk was ik ontroostbaar toen hij wegging. Het is nu een week en ik mis hem ontzettend. Het is raar dat hij er niet is en ik voel me heel onzeker. We skypen en bellen regelmatig, maar als ik al die meiden zie waarmee hij bevriend is op facebook in Praag maakt me dat zo bang. Iemand tips?!

@lisa, 01-06-2013 18:38 #3
@ Lisa…
Jij zegt ieder heeft toch zijn eigen leven. Maar bedenk goed, als jij een relatie met iemand aangaat, dat er iemand bij wordt betrokken. Dan kun je niet meer naar het leven kijken alsof jij er alleen in staat. Ik vind deze gedachten een beetje egoistisch. Ook een keer in de week skype, is wel erg weinig. Iedereen heeft tegenwoordig internet en een laptop. Ik zit op op grote afstand, maar skype elke avond met mijn vriendin.

Lisa, 05-04-2013 22:11 #2
Ik had pas sinds december met m'n vriend en in februari moest ik alweer stage lopen in Gran Canaria! M'n stage duurt 5 maanden, waarvan ik er nog 3 moet. Tussendoor ben ik 1 keer naar huis gegaan, om hem te zien. Onze relatie is precies zoals daarvoor. Niks om aan te twijfelen. Maar wanneer we weer met zo'n afstand zitten, hebben we soms wel wat miscommunicatie. Het is moeilijk, maar ja. Het kan niet anders! Soms twijfel ik en ben ik bang dat het kapot gaat door mij. Omdat ik degene ben, die voor een buitenlandse stage heeft gekozen. Nou, voor degene die ooit in zo'n situatie komen: Maak van te voren afspraken en kom ze ook na! Bijv. elke week op een bepaald tijdstip Skypen etc. Of regelmatig whatsappen, maar niet te opdringerig zijn! Je bent wel de koppel, maar ieder heeft toch z'n eigen leven!

Anoniem, 24-03-2013 20:45 #1
Hallo ik heb lange afstandsrelatie al bijna 3 jaar en hij woont ook samen en heeft ook 3 kids met haar en hij zegt dat ie geen sex heeft met haar, maar ik heb de laatste jaar heb het gevoel dat niet alleen met en met haar intiem is maar ook denk ik met meerder vrouwen omdat hij zegt soms dat hij de laatste condooms aan zijn vrienden heeft gegeven of heeft in zijn tas thuis vergeten. hij belt me bijna hele week niet en smst ook heel weinig dan zegt ie alleen maar ik ga slapen of slaap lekker met een x erbij, ik hou van hem maar dat is niet alles wat ik wil, hij geeft me heel weinig aandacht. tot nu toe heeft ie mij geen 1 keer iets leuks gegeven of met mij iets leuks heeft gedaan, hij is nog nooit met mij samen buiten de deur gegaan, ik probeer met hem te praten maar hij negeert mij altijd ik weet het niet wat moet ik doen. help me :( Reactie infoteur, 25-03-2013
Hey,

Zo te horen heb je het er maar zwaar mee en laat hij je duidelijk links liggen. Ik zou doorgaan met je eigen leven.

Het is de bedoeling dat je iemand vind die wel de aandacht aan jou kan geven. De liefde moet natuurlijk van twee kanten komen.

Hij heeft duidelijk zijn eigen leven met relatie en kinderen en daar gaat hij blijkbaar niet weg.

Ik weet het is moeilijk, maar accepteer het nu maar gewoon en go on with your life.

Mocht je er verder over willen praten kun je mij mailen op mayorfrits@hotmail.com (ik ben niet altijd op deze pagina's). Ik ben graag je luisterend oor…

Met vriendelijke groet,

Frank

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 21-06-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 4
Schrijf mee!