InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Waarom veel huwelijken stranden

Waarom veel huwelijken stranden

Waarom veel huwelijken stranden Een huwelijk kan iets moois zijn, maar het kan elkaar ook uit elkaar doen groeien. Hoe komt het dat een huwelijk kan stranden? Waarom zijn vele huwelijk gedoemd om te mislukken? En wat is het succes van een goed huwelijk?

Een droomwolk

De huwelijksdag was fantastisch, als een droom die uitkomt. Jij en je wederhelft zijn officieel een leven samen gestart en dat was op dat moment erg spannend. De huwelijksreis was leuk, sexy en vol met hoop en beloftes van een succesvolle toekomst samen. Als de tijd echter verstrijkt zal je elkaar zien zitten op de bank met weinig woorden naar elkaar toe. Dat was vroeger wel anders toen jullie nog dagen achtereen in gesprek waren over allerlei leuke, spannende en gevoelige onderwerpen. De seks is nog wel aanwezig, maar niet meer zo vurig als destijds, wanneer er gewoonweg meer passie in zat. Er wordt geruzied over de meest kleine dingen, je bent snel verveeld, geïrriteerd en jaloers over onderwerpen waar je voorheen nooit over had kunnen nadenken. Komt dat bekend voor? Je ziet dit heel vaak (als een vast patroon) in vele huwelijken. Waarom hebben huwelijken zo’n goede liefdevolle reputatie als er zoveel huwelijken voortijdig stranden.

Transformatie

Per definitie is een huwelijk een samengaan van twee mensen in een relatie die erkend wordt door de wet en voor vele mensen ook door god. Dat is een makkelijke en simpele verklaring. Maar wat is nu de echte transformatie van een gewone relatie naar een huwelijk? Wanneer een koppel van een gewone relatie naar een huwelijk gaan, verandert er op een of andere manier toch iets vreemds. Het lijkt wel of de mensen elkaar als eigendom gaan zien in plaats van elkaar lief te hebben. Het staat toch ook op papier, toch? Vele mensen zien dat hun leven verandert. Vaak zie je dat de dingen die je voor je huwelijk deed langzaam vervallen, zoals hobby’s, uitgaan met je vrienden en tijd voor jezelf. Dit uit een beeld, dat mensen hebben, dat je de tijd die je hebt met elkaar altijd samen moet doorbrengen. Voor je het weet begint irritatie en frustratie de overhand te nemen en ga je dingen uit het verleden missen. Wat je ook vaak ziet is dat je partner langzaam verandert in je beste vriendje. De passie vervalt, maar jullie houden nog wel van elkaar.

De oorzaken

Waarom gebeurt dit allemaal? Waarom eindigen huwelijken vaak in een teleurstelling? Verkeerde interpretatie, illusies en verschillende persoonlijkheden zijn het antwoord.

Verkeerde interpretatie

Velen zien een huwelijk als een middel om aan elkaar vast te klampen en niet meer los te laten. Hierdoor is de vrijheid van de ander gereduceerd tot het nulpunt. De waarheid is gewoonweg dat als je getrouwd bent je in een soort gevangenschap zit, zoals velen willen geloven. Je bent nog steeds een individu (net als de ander) dat een leven deelt met een ander. Vanaf het moment dat je wettelijk bij elkaar bent zul je nog wel moeten trachten je doelen te volgen die je als individu al was begonnen en af te maken. Je zult elkaar vrij moeten laten in je doen en laten en dit samen ook te combineren.

Illusies

Een hoop mensen denken dat een huwelijk vol zit met eindeloze romances en passie die er altijd zullen zijn. De liefde en passie zal er altijd wel zijn, maar dit zal niet altijd automatisch gaan. Het automatisch denken dat dit doorloopt is een illusie. Een gezonde en liefdevolle relatie met veel passie kan echt wel hoor. Met veel werk! In het begin is er geen werk aan de winkel, omdat het allemaal vanzelfsprekend is (door de passie en verliefdheid). Later zul je er steeds meer aan moeten gaan werken. Het gevaar is dat je beiden in een soort van routine valt, welke niet meer te doorbreken valt. Doe eens wat spontaans en doorbreek je leven en kom uit die routine (de zogenaamde sleur).

Verschillende persoonlijkheden

Dit klinkt logisch, maar veel mensen denken dat een huwelijk hun relatie nieuw leven inblaast en dat je naar elkaar toegroeit in denken en doen. Elk mens is verschillend en dat kun je niet veranderen. Het is leuk als je een persoon hebt die exact het zelfde denkt en doet als jij, maar het kan ook spannend zijn als dit niet het geval is. Probeer dit zeker niet naar je toe te trekken door de ander te veranderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Relatie: verwachtingen van het huwelijkRelatie: verwachtingen van het huwelijkKomen de verwachtingen van het huwelijk van de bruid en bruidegom overeen? Wat verwacht een vrouw van het huwelijk? Wat…
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
Huwelijk of geregistreerd partnerschap?mijn kijk opHuwelijk of geregistreerd partnerschap?De grote droom van elk klein kind, trouwen met de man of de vrouw van je leven. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer z…
Bezint eer gij gaat trouwenBezint eer gij gaat trouwenVaak wordt gezegd dat het kopen van een huis de grootste financiële beslissing is, een goede tweede plaats wordt ingenom…

Reageer op het artikel "Waarom veel huwelijken stranden"

Reactie

Patrick den Haag, 18-07-2013 11:40 #1
Maar twee woorden rijmen op huwelijk: gruwelijk en afschuwelijk. Een huwelijk zonder sex interesseert me niet, dan haal ik de sex wel ergens anders op. Als de vrouw niet meer wil, opdringerig ben ik nooit (geweest) en zin heb ik altijd, maar ja, de vrouw komt van een andere planeet nu eenmaal.
Er zijn twee hele goede redenen om een huwelijk in stand te houden, dat zijn in de eerste plaats de kinderen en op de tweede plaats de financiële situatie. Liefde komt op de laatste plaats, vooral in deze tijd van crisis vind ik dat in sprookjes geloven.

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 25-12-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!