InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Relatie: verwachtingen van het huwelijk

Relatie: verwachtingen van het huwelijk

Relatie: verwachtingen van het huwelijk Komen de verwachtingen van het huwelijk van de bruid en bruidegom overeen? Wat verwacht een vrouw van het huwelijk? Wat verwacht een man van het huwelijk? Hoe groot zijn deze verschillen? Hoe is het huwelijk ontstaan? Wat waren, vermoedelijk, de achterliggende gedachten om een huwelijk te creëren tussen twee volwassen mensen, een man en een vrouw? Is het huwelijk tegenwoordig een romantische overeenkomst tussen een verliefde man en een verliefde vrouw?

Een paar vormen

Het vormen van een paar tussen een man en een vrouw is lange tijd het algemeen levenspatroon geweest voor de mens.

Overeenkomst

Vroeger was een paar tussen een man en een vrouw niets anders dan een (economisch) overeenkomst.

Moderne huwelijk

Er zijn een aantal discussies gaande over het ontstaan van het huwelijk. Waarom een huwelijk? Wat is het voordeel van een huwelijk? Hoe is het huwelijk ontstaan? Het vermoeden bestaat dat het moderne huwelijk, voort komt uit Christelijke idealen, gebaseerd op de Tien Geboden. Idealen met een vermoedelijke duidelijke doelstelling: rekrutering. De achterliggende gedachten zou zijn: Als twee volwassenen, een man en een vrouw, zich weten te overtuigen zich te binden aan een hogere God d.m.v. het huwelijk, zouden hun kinderen automatisch in de geloofsovertuiging van de ouders worden geboren.

Regels

Het huwelijk kent regels. Regels waar men zich aan dient de houden. Regels die mensen iets laten doen, dat ze anders van nature nooit doen. Enkele vragen:
  • Heeft het huwelijk met zijn regels (nog) een plaats in de moderne maatschappij?
  • Is het aantal hoge scheidingen een mogelijke verklaring dat de getrouwde mens zich niet/nauwelijks/moeilijk aan de regels van het huwelijk kan houden?

Voordeel

Wat we ons vervolgens ook kunnen afvragen is het volgende: wat is het voordeel van een huwelijk voor een man? In fundamentele evolutionaire termen: geen enkel. Toch treden heel veel mannen in het huwelijk en als ze scheiden, hertrouwen veel van deze mannen. Is dit de kracht van het opmerkelijke vermogen van de maatschappij? Of is dit de kracht van de natuur: verliefd worden op elkaar?

Verwachting man

Wat verwacht een man van het huwelijk? De meeste mannen (niet allen!) zullen antwoorden:
  • Het eten staat altijd klaar,
  • Kleding is gewassen en gestreken en het huwelijk creëert een
  • Warm en veilig toevluchtsoord.
Volgens Sigmund Freud zouden de mannen in wezen een kruising willen tussen een moeder en een persoonlijke bediende. Een moeder-zoon relatie met hun vrouw. Past dit beeld nog in de moderne maatschappij?
En, in alle eerlijkheid, het huwelijk zal voor een man vaak betekenen het begin van een eindeloze voorraad seks.

Verwachting vrouw

Wat verwacht een vrouw van het huwelijk? De ogenschijnlijke verwachting van de man komt niet overeen met de verwachting van de vrouw. Het huwelijk is voor veel vrouwen een waar streven. Het huwelijk is voor een vrouw als een wereldwijde verklaring dat een man haar speciaal vind. Dat haar man de intentie heeft een monogame relatie met haar aan te gaan. Voor veel vrouwen is trouw en monogamie belangrijk in het huwelijk, heel belangrijk zelfs. En de vrouw die van jongs af aan droomt over haar mooiste dag van haar leven, het huwelijk, droomt van romantiek. Past dit beeld nog in de moderne maatschappij? Heel veel vrouwen trouwen niet!

Verschil seks en liefde

Over het algemeen zullen mannen de verwachtingen van de vrouw over het huwelijk niet begrijpen. Veel mannen geloven dat vreemdgaan geen invloed zal hebben op hun huwelijk. Mannen hebben geen problemen om seks en liefde van elkaar te scheiden. Voor vrouwen ligt dat heel anders! Voor de meeste vrouwen zijn seks en liefde onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vreemdgaan is het ultieme verraad en voor veel vrouwen een goede reden een scheiding aan te vragen. De verschillen in verwachtingen van het huwelijk kunnen voor relatieproblemen zorgen.

Verliefd worden

Tegenwoordig trouwen een man en een vrouw vrijwillig met elkaar: zij kiezen voor elkaar. Vroeger was het vormen van een paar meestal gebaseerd op een economische overeenkomst. Als een man en een vrouw nu voor elkaar kiezen gebeurd dat vaak door de kracht van de natuur: zij zijn verliefd op elkaar. Verliefdheid is een fase waarin de ander telkens in je gedachten blijft opduikelen. Je hersenen richten zich op de positieve kanten van de ander. Verliefdheid heeft tot doel een band te creëren met een potentiële partner. Het is een krachtig middel van de natuur om ten dienste te staan van de essentiële functie van de voortplanting. Mogen we dan vaststellen dat het huwelijk in onze moderne maatschappij een romantische overeenkomst is tussen een verliefde man en een verliefde vrouw die gaan trouwen omdat ze van elkaar houden? Echt van elkaar houden?
Gerelateerde artikelen
Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Uit een engels onderzoek blijkt dat zo´n 60% van de bruiden, trucjes gebruiken om maar te kunnen trouwen. Gemene trucjes…
Waarom trouwen?Waarom trouwen?Waarom trouwen? De meeste mensen trouwen uit liefde. Het aangaan van een huwelijk heeft echter nog meer voordelen. In di…
Onze relatie geeft me niet wat ik nodig hebOnze relatie geeft me niet wat ik nodig hebBinnen elk huwelijk bestaan huwelijkse problemen, zoals bijvoorbeeld deze: Onze relatie geeft me niet wat ik nodig heb.…
Huwelijk: waarom zoveel scheidingen?Huwelijk: waarom zoveel scheidingen?Huwelijk en scheiden, waarom zijn er zoveel scheidingen? Redenen en oorzaak waarom tegenwoordig zoveel huwelijken kunnen…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksualiteit_in_de_oudheid
  • http://www.christelijk-huwelijk.nl/oorsprong.htm
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/67799-huwelijk-waarom-zoveel-scheidingen.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/34260-vreemdgaan-is-je-partner-verliefd-op-een-ander.html
  • Helen Fisher Waarom we verliefd zijn Olympus pockets 2009
  • Allan en Barbara Pease Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen Het Spectrum Utrecht - 1999

Reageer op het artikel "Relatie: verwachtingen van het huwelijk"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-06-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!