InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Het flirtgedrag van je partner

Het flirtgedrag van je partner

Het flirtgedrag van je partner Flirten komt overal voor en is een natuurlijk gedrag dat bijna ieder mens is zich heeft. Waar komt het flirtgedrag vandaan? Hoe kun je het beste met flirten van je partner omgaan? Waarom flirt je partner niet met jouw, maar wel met velen anderen? Ieder mens is verschillend en gelukkig ook maar, anders zou het leven erg saai worden.

Wat is flirten?

Flirten is leuk, sociaal en een gezond menselijk gedrag. Het is een manier om ons zelf te introduceren bij de anderen, ons zelfvertrouwen te laten zien en om te tonen aan anderen dat je ze aantrekkelijk vind. Ook al is het een onschuldig type gedrag, is het toch zo dat het flirten vaak een probleem vormt in vele relaties. Mensen vinden het respectloos en aanstootgevend gedrag, en het maakt hen vaak jaloers. Er is een manier om op een goede manier om te gaan met het flirtgedrag van je partner zonder dat je continu aan het ruziën bent of een relatie moet beëindigen. Dit doe je door te begrijpen wat de bedoelingen en redenen zijn van het flirtgedrag van je partner.

Het doorzien van je partner

Dus je wilt graag dat je partner helemaal niet meer flirt. Dit zal hetgeen zijn wat je graag wilt, maar niet noodzakelijk wat je gaat krijgen. We willen allemaal dat wij de enige zijn in de ogen van je partner en iedereen wilt graag speciaal gevonden worden, maar de waarheid is anders. De ogen van je partner hebben het recht om zich heen te kijken, net als jij. In een relatie kun je niet verwachten dat jouw partner eigendom van je is en dat je dingen kunt veranderen aan hem/haar. Daarom is het zo belangrijk om goed te weten of te bestuderen hoe de manieren, gewoontes en persoonlijkheid is van je partner. Dit kun je het beste doen in het dating proces en alvorens je een beslissing maakt of je een relatie wilt met deze persoon.

De reden van het flirten

Waar je jezelf op moet focussen is de reden van het flirten van je partner. Het zo namelijk erg goed kunnen zijn dat je partner een erg zelfverzekerde persoonlijkheid heeft en dat uit via het flirten, zoals vele mensen doen. Als dit het geval is, dan was je waarschijnlijk al op de hoogte van deze zelfverzekerdheid van je partner, maar is dit gedurende de relatie minder belangrijk voor je geworden. In dit geval is het belangrijk dat je kijkt hoe je eigen zelfvertrouwen weer omhoog gaat en om te leren hoe je op de juiste manier met de persoonlijkheid van je partner omgaat.

De diepere bedoeling van flirten

Misschien heeft het flirtgedrag van je partner wel diepere bedoeling dan alleen maar een goed zelfvertrouwen. Helaas komt het ook voor dat je partner aan het flirten is omdat hij zich aangetrokken voelt tot een ander en dat kan uiteraard de relatie geen goed doen. Dit afhankelijk van hoeveel je eraan stoort. Dat je partner anderen mensen leuk en aantrekkelijk vind betekend niet direct dat hij/zij je zal gaan bedriegen met al die mensen. Het kan ook zijn dat je partner gewoon erkend dat een ander er erg goed uit ziet en dat verder hierbij laat. De aantrekkingskracht betekend niet altijd dat de ander je zal bedriegen en je zou jezelf moeten afschermen en wat zelfverzekerden moeten zijn om dit punt te laten gaan.

Voorkom het einde van je relatie

Als het flirtgedrag van je partner je erg irriteert en je vind dat je daardoor niet kan doorgaan met zo’n type relatie, dan is het beste om te doen dat je eerlijk naar je partner bent. Als je een eerlijke en open discussie hierover voert met je partner zal het je meer helpen dan als jouw boze en opgekropte gevoelens later ontploffen en ontaarde in het directe einde van je relatie. Vertel je partner dat je het respectloos vind en dat het pijn doet als hij/zij met anderen flirt. Vraag aan je partner wat de reden is van het flirtgedrag. Met een duidelijk antwoord zou het nog wel eens ophelderend kunnen zijn voor je. Zonder direct een ultimatum te gaan stellen kun je aangeven dat je jezelf hebt geprobeerd je aan te passen aan het flirtgedrag van je partner en je heel graag ergens wilt middelen of zodoende meer van elkaar te begrijpen en elkaar de ruimte te geven om uiteindelijk weer naar elkaar te groeien.

De juiste relatie?

Als een persoon die toegewijd is in de relatie met jouw, zal je partner ten alle tijden gevoelens moeten hebben voor jouw en zal hij/zij het ook vervelend voor je vinden als je jezelf niet goed erbij voelt. Ze willen nooit doorgaan met ook maar iets wat jou teleurgesteld, jaloers en onzeker maakt. Dat valt flirten dus ook onder. Je partner kan zichzelf niet veranderen, maar kan wel laten zien dat hij/zij zijn/haar best doet in de relatie en er alles aan doet om jou een goed gevoel te geven. Maar als je partner niet veranderd en niet begrijpend is en dat ook zo blijft doorgaan, dan is het wellicht een tijdstip in je relatie gekomen dat je erover moet gaan nadenken of dit wel de juiste relatie is.

Keuzes maken!

Het omgaan met een flirtgrage partner kan erg gemakkelijk zijn of juist erg stressvol en je eigen zelfvertrouwen ernstig beschadigen. Het is ook erg afhankelijk van jouw eigen persoonlijkheid. Om te bepalen wat het beste is voor jezelf, zul je het jezelf moeten afvragen met de noodzakelijk vragen en de daarop bepalende antwoorden moeten gaan zoeken. Als je jouw partner niet wilt verliezen, maar vind het flirtgedrag van je partner niet prettig, dan zal je een keuze moeten gaan maken. Of je leert zijn/haar persoonlijkheid te accepteren of je gaat je eigen weg in en zoekt iemand anders die beter bij jou zal passen. Alleen jij hebt de controle en de kracht over wat je wilt en niet wilt in een relatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hartenziel.nl
  • www.kennislink.nl

Reageer op het artikel "Het flirtgedrag van je partner"

Reacties

Neeltje, 17-02-2019 22:48 #4
Beste Ellen
Ik heb dit voor met iemand waarmee ik vroeger het bed deelde. Ik heb een vriend en hij een vriendin, van tijd tot tijd hebben we contact over het verleden en er wordt ook geflirt. Mijn partner weet dit en keurt dit ook af, ik vind dat je vooral openlijk moet praten, waarom doet hij dit? Wat is zijn band met die vrouw? Wanneer de ene partner de andere verbiedt en controleert dan denk ik dat er een vertrouwensprobleem is en dat jullie hieraan moeten werken. Iedereen flirt maar het hangt er ook vanaf op welke manier en met welke redenen, ik heb besloten om hiermee te stoppen omdat de partner van mijn ex scharrel niks weet en dat ik dit zelf ook geen fijne gedachte vind.
Veel succes!
Groetjes, Nele

Ellen, 07-01-2018 14:15 #3
Ik worstel met mijn eigen relatie. Mijn vriend wil dat ik absoluut geen contact heb met andere vrijgezelle mannen. Hij controleerde mijn telefoon zelfs wel eens om te zien wat voor contacten ik had.
Nadat ik ontdekt had dat hij dit deed ben ik zijn telefoon gaan nakijken. In afgelopen 4 maanden heb ik 2x een chat met een vrouw gezien waarin geflirt wordt, over en weer. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Hij zegt dat hij van mij houdt en dat ik er niks achter moet zoeken.
Ik zou er denk ik minder moeite mee hebben als hij mij ook vrij laat zijn in mijn contacten, nu voelt het dat ik zijn verzoek respecteer maar dat hij mij niet respecteert.

Ester, 15-02-2016 13:18 #2
Ik vind het ook echt heel erg lastig! Enige wat ik nu kan doen ik gewoon naar die verjaardag te gaan en te denken : Het is mijn vriend, maar het is niet mijn eigendom. als hij wil gaan dan gaat hij sowieso toch wel! En dan zou het zo moeten zijn… ik probeer het naast me neer te leggen zodat ik niet helemaal knettergek word.
En dan gewoon hopen op een leuke verjaardag! :)

Denise, 19-03-2015 19:45 #1
Ik zou graag een artikel willen zien waarin behandelt wordt waarom vrouwen flirten met een man die al een relatie heeft. Vaak flirten vrouwen met een man die al een partner heeft waar de partner bij is of publiekelijk via bijvoorbeeld Facebook. Ik vraag mij af wat ze hiermee hopen te bereiken.

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 24-05-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 4
Schrijf mee!