mijn kijk op

Tips voor lange afstandsrelatie

Het kan iedereen overkomen. Op vakantie kom je hem of haar tegen, de liefde van je leven. Vaak weet je dit niet meteen. Dit kan langzaam ontstaan. Toch zijn er meteen problemen waar je tegen aan loopt. Vaak is de afstand het grootste probleem. Besluit je om er toch voor te gaan, dan is dit zeker niet kansloos. Alleen ben je van te voren wel van een aantal dingen bewust.

Afstand

Belangrijk wanneer je een latrelatie aangaat is dat je op je gevoel afgaat, maar ook denkt in oplossingen. Natuurlijk is het heel mooi voor twee personen als ze allebei bij elkaar wilt zijn, maar dit moet ook mogelijk zijn. Binnen Nederland zijn afstanden altijd binnen een aantal uur te bruggen. De afstand van Texel naar Maastricht is hemelsbreed 255 kilometer, en pover het wegennet 311 kilometer. De meeste lange afstanden zijn dan ook redelijk gericht af te leggen.

Trein

Met de trein kun je in Nederland vrijwel overal komen. Daarnaast is het reizen in de daluren redelijk voordelig. Vaak zijn er acties bij winkels waar goedkoop een dagkaart kan worden gekocht voor daluren. Het gehele weekend wordt ook gerekend als daluren. Daardoor is het al snel voordeliger om lange afstanden met de trein te overbruggen dan met de auto. Toch kan een retour binnen Nederland oplopen tot 40 euro. Het is dus niet mogelijk om elkaar iedere dag te zien, of bijna iedere dag. Dit zou simpelweg onbetaalbaar zijn. Daarom moet je jullie gedrag hierop aanpassen.

Praat veel

Wanneer je vriendin zelfs in het buitenland woont, op vliegafstand dan is het ontzettend belangrijk om veel met elkaar te praten via de digitale wegen. Zo is het aan te raden om veel gebruik te maken van Skype of Facetime. Hou elkaar op de hoogte van je bezigheden. Wanneer dit door een van de twee als storend wordt ervaren, dan is het verstandig om het gebruik in te perken. Je zult dan echter wel merken dat het snel lastig wordt om compassie te voelen met elkaar.

Daarnaast is het altijd fijn om over de kleine details te praten. Wat ga je eten vanavond, naar welke zender kijk je en besluit je om te douchen of in bad te gaan. Je kan dus moeilijk deel uitmaken van elkaars leven, maar om de liefde tussen jullie in stand te houden is het raadzaam om te blijven praten over kleine dingen.

Jaloezie

Een lange afstandsrelatie is ontzettend lastig wanneer een van de twee personen, of zelfs allebei snel jaloers worden. Wanneer je vriend of vriendin gaat stappen aan de andere kant van Nederland dan kan je er weinig aan doen wanneer je geruchten hoort, of wanneer je op social media vriendschapsverzoeken of vreemde reacties ziet. Je moet je partner hierin echter vertrouwen, en wees vooral niet jaloers want dat zal alleen maar averechts werken. Het is dus van belang dat je je jaloezie buiten de deur houdt. Zorg ervoor dat je jezelf ervan bewust maakt dat je partner net zo dol is op jou als omgedraaid.

Vertrouwen

Om een goede relatie te hebben, en zeker een lange afstandsrelatie is het van belang dat je elkaar vertrouwd. Krijgt je partner altijd veel aandacht, en geniet ze daar zelf ook van? Dan kan dit je veel pijn doen wanneer het vertrouwen niet optimaal is. Leer dus om je partner te vertrouwen en heb ook andersom het geduld. Wanneer je gekke berichten op je Facebook hebt, stel hem of haar dan gerust en snap waarom er vragen kunnen optreden vanuit de ander.
© 2014 - 2020 Dennis596, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips voor lange afstandsrelatie"

Infoteur: Dennis596
Gepubliceerd: 04-10-2014
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!