InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Huwelijk tussen neef en nicht

Huwelijk tussen neef en nicht

Huwelijk tussen neef en nicht Spreekwoorden als "neef en nicht geeft scheef gezicht" of "neef en nicht vrijt allicht" laten zien dat liefdesrelaties tussen neef en nicht geen onbekende praktijken zijn. Desalniettemin is het een populair discussie onderwerp. Moeten neef en nicht gewoon met elkaar kunnen trouwen of moeten dergelijke huwelijken strafbaar worden?

Wetten

In zon 30 Amerikaanse staten is er een uitdrukkelijk verbod op huwelijken tussen neef en nicht tenzij alle twee de partners onvruchtbaar zijn. In Europa is het niet verboden om met een neef of nicht te trouwen. Toch is een ruime meerderheid van de Tweede Kamer voorstander van een verbod op dit soort huwelijken.

Kinderen

Vroeger werd er gedacht dat huwelijken tussen neef en nicht goede genen doorgaven. In gebieden waar ziektes als malaria en lepra voorkwamen, trouwden relatief veel neven en nichten met elkaar.

Een volle neef en nicht hebben 3 tot 5 % meer kans op een kind met een aandoening.
Volgens een recente Amerikaanse studie geeft het slechts een gering extra risico op erfelijke afwijkingen als neef en nicht samen een kind krijgen. Een belangrijke uitzondering vormen besloten gemeenschappen waar het meer dan gemiddeld voorkomt dat neef en nicht elkaar huwen.

Andere culturen

In de westerse wereld zijn huwelijken tussen neef en nicht vaak een taboe, terwijl het in veel delen van de wereld als normaal wordt ervaren. In Nederland zijn er bijvoorbeeld redelijk veel Turkse Nederlanders en Marokkaanse Nederlanders die ervoor kiezen om met hun neef of nicht te trouwen. Ook onder Molukse Nederlanders komt dit vaak voor. Streng gereformeerde Nederlanders treden ook vaak in het huwelijk met hun neef of nicht.

Bekende huwelijken

Niet alleen Jan Modaal trouwt met zijn nicht. Er zijn een aantal bekende huwelijken tussen neef en nicht. Zo hebben we Charles Darwin die in 1839 met zijn nicht Emma Wedgwood trouwde. Albert Einstein trouwde in 1919 met zijn nicht Elsa Löwenthal. Voor zowel Einstein als Löwenthal was dit hun tweede huwelijk. Albert Einstein was eerder getrouwd met de Servische natuurkundige Mileva Maric. De Amerikaanse schrijver Edgar Allan Poe is ook een van de beroemde namen die zijn nicht huwde. In 1836 trad hij in het huwelijksbootje met zijn nicht Virginia Clemm, die op dat moment slechts dertien jaar oud was. Ook zanger Jerry Lee Lewis trouwde met zijn pas dertienjarige nicht Myra Gale Brown. Brown was zijn derde echtgenote.

Koningin Victoria van het Verenigd Konikrijk trouwde met haar neef Albert van Saksen-Coburg en Gotha in het jaar 1840. Vier jaar daarvoor maakte ze voor het eerst kennis met haar neef. In haar dagboek schreef ze het volgende over hem: "Albert is buitengewoon knap, en zijn haar heeft ongeveer dezelfde kleur als de mijne, zijn ogen zijn groot en blauw, en hij heeft een mooie neus en een zeer zoete mond met mooie tanden, maar de charme van zijn aangezicht is zijn meningsuiting, die is uiterst verrukkelijk.

Westermarck-effect

Volgens antropoloog Edvard Westermarck is het onmogelijk dat mensen die hun jeugd samen hebben gebracht seksueel tot elkaar worden aangetrokken. Dit wordt het Westermarck-effect genoemd. Dit zou betekenen dat nichten en neven die tijdens hun jeugd vaak samen zijn geweest later niet verliefd op elkaar zullen worden. Nichten en neven die verliefd op elkaar worden, hebben elkaar in hun jeugd vermoedelijk niet vaak gezien.
© 2011 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huwelijk tussen neef en nicht: neef en nicht mogen trouwenHuwelijk tussen neef en nicht: neef en nicht mogen trouwenMag je met je eigen nicht of neef trouwen? Het antwoord daarop is ja. De Nederlandse regering heeft daar geen bezwaar te…
Verboden en geoorloofde huwelijken - Joods orthodoxe visieBinnen het orthodoxe Jodendom gelden strikte regels met betrekking tot met wie men wel en niet mag trouwen. Voor een bui…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): ZaynabZanyab is een van de minder bekende vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was zijn nicht en een gescheiden vrouw t…
Cousin: Engels voor het kind van je (verre) oom of tanteCousin: Engels voor het kind van je (verre) oom of tanteIn het Nederlands noemen wij zowel de kinderen van onze broers en zussen als de kinderen van onze ooms en tantes neven e…
Waarom trouwen?Waarom trouwen?Waarom trouwen? De meeste mensen trouwen uit liefde. Het aangaan van een huwelijk heeft echter nog meer voordelen. In di…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Huwelijk tussen neef en nicht"

Reacties

Ster, 09-12-2017 02:50 #2
Zesde graad kan dus prima?

Neeltje, 23-01-2013 02:05 #1
Bij een neef en nicht gaat het om een familierelatie in de vierde graad (zij hebben dezelfde grootouders). Is dit ooit verboden geweest in Nederland?
Sinds 1970 is ook een huwelijk met een familielid in de derde graad toegestaan, dus een oom met zijn nicht of een tante met haar neef. Dat lijkt misschien een beetje vreemd, maar als er een groot leeftijdsverschil was tussen de kinderen van opa en oma, misschien bij een tweede huwelijk, dan zou het toch kunnen. In principe kun je een oom of tante hebben die jonger is dan je zelf bent.

Infoteur: Dezy
Laatste update: 24-03-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!