InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Hulp voor Verlegen Vrouwen

Hulp voor Verlegen Vrouwen

Dit artikel beschrijft een opmerkelijke behandelingsmethode waarbij een man - die bang is voor vrouwen - zijn angsten (verlegenheid) oplost door zich bezig te houden met het genezen van de verlegenheid van een vrouw. Nadat de man de verlegenheid van de vrouw heeft genezen (d.w.z., de vrouw is in staat zich kwetsbaar op te stellen bij anderen), krijgt hij extra leer-en werkopdrachten.

Introductie

Bij de behandeling van angststoornissen (zoals sociale angst) wordt vaak de volgende werkwijze gehanteerd (in deze volgorde): inzicht, doorzetten en actie. Deze opbouw heeft een aantal nadelen: angstige personen zijn vaak minder leerbaar, dat wil zeggen, ze hebben moeilijkheden in het verwerven van nieuwe kennis (bijvoorbeeld inzicht krijgen in hun stoornissen), en in de poging tot gedragsveranderingen vertonen angstige personen vaak (psychologische) weerstand (vermijdingsgedrag).

Door deze nadelen, wordt de behandelingsduur vaak te lang of de behandeling mislukt. De onderstaande behandelingsmethode heeft een andere aanpak, namelijk de bovengenoemde werkwijze wordt gebruikt in omgekeerde volgorde en als gevolg daarvan de nadelen zijn grotendeels teniet gedaan. De angstige persoon krijgt eerst een opdracht (actie) van de trainer (of therapeut) zonder een volledig gedetailleerde uitleg. Als de taak met succes is uitgevoerd, dan krijgt de minder angstige persoon extra leer- en werkopdrachten (inzicht) van de trainer.

Deze behandelingsmethode is grotendeels gebaseerd op de probleemoplossende therapie van de Amerikaanse psychiater en psychotherapeut Milton H. Erickson (grondlegger van de buitengewone therapie en hypnotherapie). Erickson onderzocht verschillende manieren om verschillende sociale problemen op te lossen zonder het verleden van zijn cliënten te analyseren (bijvoorbeeld de manier waarop ze werden opgevoed).

Andere therapeuten bestudeerden de methoden van Erickson en gebruikten ze in hun praktijk. Eén van die therapeuten Jay Haley (1976) beschreef in zijn boek een aantal zittingen over een gezin met een jongetje dat bang was van honden. De therapeut in deze zittingen kwam met een opmerkelijke oplossing voor dit jongetje om te helpen om zijn angsten voor honden te verminderen. De therapeut vroeg dit jongetje - met de hulp van zijn ouders - om een hondje in zijn huis te nemen dat hij denkt is zeer bang en de angsten van dit hondje te genezen. In het kort, deze oplossing hielp dit jongetje om minder angstig te zijn voor honden. De onderstaande behandelingsmethode is gebaseerd op het verhaal over dit jongetje dat bang was voor honden en is één keer uitgevoerd door een man die bang was van vrouwen. Deze man kende een vrouw die hij dacht was erg verlegen en hij probeerde met succes om haar verlegenheid te genezen. Dit deed hij door om te gaan met deze vrouw en te praten met haar over zichzelf. Na de ontmoetingen met deze vrouw merkte hij later veranderingen in zijn gedrag en de manier waarop hij denkt en voelt.

Hieronder zijn een aantal verbeteringen die hij heeft in zichzelf opgemerkt na de ontmoetingen met deze voorheen verlegen vrouw:
  • meer open voor anderen;
  • niet bang zijn voor vrouwen (hij had een twee jaar durende vriendschap met een zeer mooie slimme Chinese vrouw - met een hbo diploma - die ook heeft deelgenomen aan Miss China 2005);
  • in staat zijn om te ruziën (boos te worden) met anderen (maar leidde tot het beëindigen van zijn vriendschap met zijn Chinese vriendin);
  • in staat zijn om te gaan met het beëindigen van vriendschappen met anderen beter dan voorheen;
  • in staat zijn om het gedrag van anderen te voorspellen en hun non-verbale gedrag te lezen;
  • verbeterde autorijvaardigheden;
  • hoeft geen alcohol of drugs te gebruiken om zich beter te voelen;
  • tijdens intieme gesprekken met anderen, wordt hij vaak "high";
  • verbeterde hersenfuncties (zoals: geheugen en denken);
  • in staat zijn om na te denken op een hoger niveau.

Behandelingsmethode

Een behandelingsmethode voor mannen die bang zijn voor vrouwen, bestaat uit:
  1. Actie
  2. Doorzetten
  3. Inzicht (plus eventuele vervolg opdrachten)

Actie

De mannelijke cliënt volgt de aanwijzingen (bevelen) van de trainer.

Voorbeeld:
De mannelijke cliënt - die bang is voor vrouwen - krijgt de opdracht om op zoek te gaan naar een vrouw die hij denkt is erg verlegen en probeert haar verlegenheid te genezen. De mannelijke cliënt moet in staat zijn om haar verlegenheid te genezen door zich kwetsbaar op te stellen (dat wil zeggen, door te praten met haar over zichzelf).

Doorzetten

De mannelijke cliënt blijft doorgaan met het uitvoeren van de taak (opdracht).

Voorbeeld:
De mannelijke cliënt gaat één keer per week naar deze verlegen vrouw en praat met haar over zichzelf. De mannelijke cliënt moet geleidelijk (dat wil zeggen, in kleine stappen) zich kwetsbaar opstellen, omdat als hij te snel is met het kwetsbaar opstellen, zou dit mogelijk (enige) onaangename verrassingen (zoals angsten) bij haar veroorzaken.

Inzicht (plus eventuele vervolg opdrachten)

Als de mannelijke cliënt erin slaagt de verlegenheid van de vrouw te genezen (dat wil zeggen, de vrouw is in staat zich kwetsbaar op te stellen bij anderen), dan krijgt de mannelijke cliënt extra leer- en werkopdrachten van de trainer.

Voorbeeld:
De mannelijke cliënt leest boeken / artikelen (of delen van boeken / artikelen - kopieën) die de trainer hem aanbeveelt, bijvoorbeeld:
  • over de ontwikkeling van Angst / Verlegenheid, bv. het boek van de schrijver Terry Dixon;
  • over Relaties, bv. de boeken van de schrijvers / relatietherapeuten Andrew G. Marshall en Michael Batshaw;
  • over "de Mythe van Mars en Venus", bv. de boeken van de schrijvers Deborah Cameron en Cordelia Fine.

De mannelijke cliënt voert ook een aantal activiteiten - aanbevolen door onder meer Pease en Pease, 2009 - uit om zijn kansen te verbeteren in het krijgen van een gezonde en duurzame relatie met een vrouw, zoals:
  • emotionele regulatie training (zie Berking and Whitley, 2014);
  • communicatievaardigheden training (zie Nelson-Jones, 2006);
  • naar de sport school te gaan (om een gezond lichaam te krijgen);
  • leren koken (zie van Blommestein, van Eijndhoven en van Mil, 2013);
  • leren dansen;
  • leren om zorg te dragen voor kinderen (zie Biddulph, 2013 en Sears, Sears, Sears and Sears, 2013).
© 2011 - 2018 Gusk, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrees voor verlegenheidVrees voor verlegenheid is een ingehouden uiting van de basisemotie angst. Onder verlegenheid gaat een reële angst verbo…
Verlegenheid bij kinderenVeel kinderen zijn verlegen wanneer ze zich ergens anders dan de normale leefomgeving bevinden. Waar komt dat vandaan en…
Verlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnenVerlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnenAls je verlegen bent, kan dit erg vervelend zijn in het dagdagelijkse leven en in sociale situaties. Je kan rood worden,…
Help ik ben verlegen: wat kan ik eraan doen?Help ik ben verlegen: wat kan ik eraan doen?Soms gebeurt het dat je in een grote groep bent zoals bijvoorbeeld een vergadering op het werk en er wordt je plotseling…
Ik ben verlegen (kinderboek over verlegenheid)recensieIk ben verlegen (kinderboek over verlegenheid)Ik ben verlegen is een boek uit de serie Ken je dat gevoel? van uitgeverij Kwintessens. Het boek gaat over een gevoel da…
Bronnen en referenties
  • Batshaw, M. (2011). Before Saying I Do: The Essential Guide to a Successful Marriage. Nashville / New York: Turner.
  • Berking, M. and Whitley, B. (2014). Affect Regulation Training: A Practitioners' Manual. New York: Springer.
  • Biddulph, S. (2013). Raising Boys: Why Boys are Different - and How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men. Berkeley: Ten Speed Press.
  • Biddulph, S. (2013). Raising Girls : How to Help Your Daughter Grow Up Happy, Healthy, and Strong. Berkeley: Ten Speed Press.
  • Blommestein, I. van, Eijndhoven A. van en Mil J. van (2013). Kook Ook: Het meest Complete Basiskookboek met Productinformatie, alle Basistechnieken en meer dan 1400 Recepten. Wormer: Inmerc bv.
  • Cameron, D. (2008). The Myth of Mars and Venus: Do Men and Women Really Speak Different Languages? Oxford: Oxford University Press.
  • Dixon, T. (2007). Evolving Self Confidence: How to Become Free from Anxiety Disorders and Depression. Newton Aycliffe: Help-For.
  • Fine, C. (2010). Delusions of Gender: How Our Minds, Society, and Neurosexism Create Difference. New York / London: W.W. Norton & Company.
  • Haley, J. (1976). Problem Solving Therapy. New Strategies for Effective Family Therapy. San Francisco / London: Jossey-Bass, Inc.
  • Marshall, A. G. (2009). The Single Trap. The Two-Step Guide to Escaping it and Finding Lasting Love. London: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Marshall, A. G. (2006). I Love You But Im Not In Love With You. Seven Steps to Saving Your Relationship. London: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Nelson-Jones, R. (2006). Human Relationship Skills: Coaching and Self-coaching. London / New York: Routledge.
  • Pease, A. and Pease, B. (2009). Why Men Want Sex and Women Need Love. London: Orion Publishing Group.
  • Sears, W., Sears, M., Sears, R. and Sears, J. (2013). The Baby Book: Everything You Need to Know About Your Baby from Birth to Age Two. New York / Boston / London: Little, Brown and Company.

Reageer op het artikel "Hulp voor Verlegen Vrouwen"

Infoteur: Gusk
Laatste update: 19-03-2017
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!