InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Bevriend met je ex

Bevriend met je ex

Bevriend met je ex De een zegt dat het niet mogelijk is en de ander laat zien dat het wel kan. Het ligt aan beide (ex) partners of het wel of niet mogelijk is. Feit is wel, dat de ervaring leert dat degene die (nog) bevriend met elkaar omgaan, het wel als heel relaxed ervaren.

Hoe sta je in het leven?

Natuurlijk speelt het karakter een grote rol en voor sommige mensen geldt dat, als ze ooit iets misdaan zijn (een ex kan je bijvoorbeeld bedrogen hebben) ze nooit met iets met die persoon te maken willen hebben. Of dat nu niet verwerkte woede is of de pijn van het verlies, we kunnen stellen dat het om niet verwerkte emoties gaat. En als je daar niet sterk in bent en geen hulp zoekt, blijven deze emoties aan de oppervlakte drijven. Geen waardeoordeel, slechts een constatering. Als je jezelf een beetje kent en weet dat dit een rol speelt, is het beter dat je afstand neemt (en blijft houden) van de persoon in kwestie. Maar voor degene die het wel een plaats kan geven, levert het – zo leert de ervaring ook – mogelijk weer een prima verstandhouding op. Anders dan eerst, want een ex heeft nu eenmaal een andere rol ander een partner, maar voor jezelf en zeker ook met kinderen wel erg handig en zinvol.

Rol

De rol van een ex is meerledig. Hij/zij kan je met beide benen op de grond houden, omdat je hem/haar nog ziet. Als dit niet het geval is, kan het beeld in je hoofd buitenproportionele vormen aannemen, in positie- en in negatieve zin. Het helpt in het proces van herinneringen alles te zien zoals het daadwerkelijk was. Daarnaast is het soms prettig om bepaalde herinneringen te delen. Met degene waar je een verleden mee hebt, kan je immers ook leuke momenten boven halen.

Aan elkaar gewaagd

Als je ooit een grotendeels gelijkwaardige relatie hebt gehad, heb je ook ongetwijfeld gediscussieerd over zaken. Een of meerdere mensen in je omgeving die als het ware “aan je gewaagd zijn” kan heel verhelderend werken. Bovendien heeft een ex in die zin niets te verliezen, kent je – als het goed is – goed en kan dus eerlijk en open naar je reageren en je zonodig de spiegel voorhouden.

Vertrouwd

Een struikelblok kan zijn dat het zo lekker vertrouwd is. Feitelijk is dat natuurlijk ook zo en dit kan best prettig zijn. Je kent alle plussen en minnen van elkaar en vreemd genoeg werkt het zo dat je bijvoorbeeld de irritatie van bepaald gedrag, vanuit een ex anders bekijkt. Kan je er eerder om lachen, je schouders ophalen of zelfs bedenken dat je niet meer snapt waarom het je eerder geïrriteerd heeft.

Je bent wie je bent

Een onderdeel van het vertrouwde is ook het gegeven dat je kunt zijn wie je echt bent. Immers hij/zij kent je maar al te goed en je hoeft geen schijn op te houden. Dat comfortabele gevoel kan een warme deken zijn. Daarnaast kan het zeker als je (nog) geen nieuwe warme deken hebt, vanuit een vriendschap met je ex een prima substituut zijn.

Nieuwe partners

Een lastiger punt kan de nieuwe partner zijn, maar als je vanaf het begin daar helder over bent en het er ook heel natuurlijk uitziet, dan kan het prima werken. Natuurlijk speelt hier het karakter van de nieuwe partner ook een rol, want zeker in het begin kan dit intimiderend zijn (terwijl jij je van geen kwaad bewust bent) of je nieuwe partner kan er onzeker van worden of jaloers. Allemaal niet de meeste prettige eigenschappen, maar niets is ons vreemd en zeker bij een prille relatie spelen immers altijd onzekerheden. Communiceer er in ieder geval open oven en respecteer elkaar. Soms is het ook gewoon een kwestie van wennen.

Tot slot

Behalve dat je het zelf aan moet kunnen, is het van belang dat je omgeving het ook als vanzelfsprekend ziet. Dit voorkomt gedoe met mensen die het niet snappen, die er over roddelen (immers als je er zelf duidelijk over bent, valt er weinig te roddelen) of mensen die het belachelijk vinden. Los van het feit dat je dit nooit helemaal kunt voorkomen en dat je kunt zeggen dat het je niet interesseert… je hebt er hoe dan ook mee te maken. Behalve als je op een onbewoond eiland woont, zal je er in meer of mindere mate mee geconfronteerd kunnen worden. Zeker als er kinderen in het spel zijn, is het aan te raden hier duidelijkheid over te verschaffen (eerst naar de kinderen en dan de omgeving).

Maar ben je er echt niet toe in staat, laat je niet overhalen. Ken jezelf en reageer naar eer en geweten. Dicht bij jezelf blijven en dan beoordelen of je tot een vriendschap met je ex in staat bent, levert altijd het meeste op.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • M. Spe – relatietherapeut, onderzoek W2X

Reageer op het artikel "Bevriend met je ex"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-07-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!