InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Hoe word je door feromonen verleid?

Hoe word je door feromonen verleid?

Hoe word je door feromonen verleid? Een manier van communicatie zonder te spreken of non-verbale communicatie is middels feromoon uitstoot. Het geeft aan andere personen of dieren aan wat je wilt zonder het hardop te zeggen. Vaak is het bij de mens gerelateerd aan intimiteit en de drang om over te gaan tot geslachtsgemeenschap. Wat doen feromonen en wat kan men ermee?

Verleiding door feromonen

Wat is het?

Het is een stof welke als signaal voor anderen van dezelfde soort geldt zodat een boodschap kan worden overgebracht. Het is sterk ontwikkeld bij dieren, omdat zij in beperkte mate kunnen communiceren. De mens daarentegen heeft sterk ontwikkelde hersenen waardoor spraak, gedachten, opslagcapaciteit, leren en andere cognitieve eigenschappen zijn ontwikkeld. De mate van overdracht van stoffen of geuren via de lucht worden dus minder snel opgepikt, omdat andere vormen van communicatie de overhand hebben genomen. Toch vormt het bij het aangaan van intimiteit en geslachtsgemeenschap een belangrijke manier om tussen twee lichamen te kunnen communiceren.

Waar worden feromonen aangemaakt?

De hypofyse en de hypothalamus zijn klieren aan de onderzijde van de hersenen. Deze zorgen voor de aanmaak van vele stoffen welke de stemming, humeur, emoties enzovoorts bepalen. Daar worden feromonen ook aangemaakt. De kracht van seksferomonen zijn het meest aanwezig bij mannen in de vorm van androstenone en androstenol. Indien men seksueel actief, intiem is of opgewonden neemt de productie daarvan toe. Het is dus de man die middels de aantrekkingskracht van de stof de vrouw kan aantrekken of imponeren. Toch kunnen vrouwen er ook op inspelen door passende parfum op te doen, waarmee een grote aantrekkingskracht op de man kan worden uitgeoefend. De feromonen komen via de poriën in de huid vrij.

Verschillende soorten

Omdat het binnen de dierenwereld tot een goed niveau is ontwikkeld valt het daar op grote schaal te herkennen:
  • mieren volgen elkaars spoor wegens spoorvolgferomonen;
  • de koninginnebij houdt de werksters goed in het gareel wegens verzamelferomonen en nestbouwferomomen;
  • honden besnuffelen elkaar wegens seksferomonen;
  • katten, tijgers en leeuwen laten overal geuren achter wegens territoriumferomonen, enzovoorts.

Iedere diersoort heeft zo zijn eigen manier om te communiceren. Toch vormt het belangrijkste signaal naast alarmsignalen de mate van geslachtsrijpheid en seksferomonen. Ook dit vormt bij de mens een belangrijk signaal omdat men elkaar kan laten weten, dat men elkaar bevalt of aantrekkelijk vindt zonder woorden daarvoor te gebruiken.

Orgaan van Jacobson voor herkenning

Het Orgaan van Jacobson het vomeronasaal orgaan verzorgt eenzelfde functie als de neus en mond voor reuk en smaak. Het is een combinatie van door de tong opgevangen en via de lucht opgenomen stoffen. Dit is het best ontwikkeld bij reptielen, waarbij een gespleten tong op een effectieve manier geur uit de lucht kan halen waarbij de bron van het signaal kan worden vastgesteld. Ook bij de mens werkt het op dezelfde manier, omdat wij twee neusgaten hebben. Toch werkt het veel minder goed omdat andere eigenschappen bij de mens beter zijn ontwikkeld. Reptielen en honden kunnen via de gespleten tong of natte neus veel gemakkelijker feromonen detecteren. Het orgaan zorgt voor de herkenning van signalen opgepikt door reuk en smaak. Bij zoogdieren wordt het grotendeels verzorgt doordat ingeademde lucht via het orgaan wordt gevoerd.

Dierlijk instinct

Omdat het bij de mens van ondergeschikt belang is geworden bij het functioneren van het lichaam merken we er in het dagelijks leven niet veel van. Toch kan het zijn dat het dierlijke instinct in ons wakker wordt zodra we een bepaalde geur oppikken. Dit kan bijvoorbeeld de zoete geur van een damesparfum zijn, een bepaalde zweterige geur of juist de uitstoot van een seksferomoon. Wordt dit opgepikt door het lichaam dan kan het voorkomen dat men compleet alert is, omdat de kans op de daad toeneemt. Het eigen lichaam kan daarop reageren door eveneens de stof uit te zenden dan wel opgewonden te worden.

Bewuste verleiding

Omdat mensen via geur ten gevolge van het orgaan opgewonden kunnen raken, kan men daarop inspelen. Enerzijds kan men de meest passende geur als parfum uitzoeken, zodat anderen daardoor worden getriggerd. We kennen het allemaal wel. Iemand van het andere geslacht passeert ons en een zeer aantrekkelijke geur volgt. Iedereen kijkt op en volgt die persoon aandachtig. Anderzijds kan men ook de eigen feromoon uitstoot bevorderen. Vind je een bepaald persoon aantrekkelijk en is er een bepaalde band dan kun je proberen om je opgewondenheid te bevorderen. Door aan bepaalde opwindende gedachte te denken en daarnaast de aandacht te focussen op die persoon kan de uitstoot van feromonen toenemen zodat deze opgepikt kunnen worden. Daarmee kan de opgewondenheid van de andere persoon namelijk worden geactiveerd. Val ook bij het andere geslacht op door juist jouw feromoon uitstoot te verhogen zodat je mogelijk seksueel meer aantrekkelijk overkomt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Feromonen en hun invloed op aantrekkingskrachtFeromonen en hun invloed op aantrekkingskrachtFeromonen spelen vaak onbewust een rol in de jacht tussen mannen en vrouwen. Lees meer over het fenoneem feromonen: hun…
Medicijnen en de zin in seksMedicijnen en de zin in seksMedicijnen zijn soms nodig om goed of beter te kunnen functioneren of om lichamelijke klachten te verlichten of te verwi…
Aandoeningen aan de hypofyse: prolactinoomProlactinoom is een tumor die overmatige productie van prolactine veroorzaakt, dat vruchtbaarheid en productie van moede…
Is het waar dat katten geen smaakzin hebben?Is het waar dat katten geen smaakzin hebben?Er wordt vaak gezegd dat een kat het verschil tussen verschillende etenswaren niet kan proeven. Dit is niet helemaal cor…
Hormoon, hormonen en hun functieHormoon, hormonen en hun functieEen hormoon is een stof die een regulerende werking in het lichaam heeft. Hormonen worden geproduceerd door klieren. We…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Orgaan_van_Jacobson
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Feromoon
  • http://www.menshealth.nl/Sex/Artikelen/Sex-tonen-op-pagina/Aantrekkingskracht-uit-een-potje.htm

Reageer op het artikel "Hoe word je door feromonen verleid?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!