InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Je derde chakra, het zonnevlechtchakra

Je derde chakra, het zonnevlechtchakra

Ieder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het derde chakra het zonnevlechtchakra wordt genoemd. Het derde chakra heeft lichamelijk invloed op o.a. je maag, dunne darm en bloedsuikerspiegel. Ook heeft je derde chakra invloed op je gevoelens van eigenwaarde. Je kunt je derde chakra in evenwicht brengen met activiteiten die met warmte en vuur te maken hebben, bijvoorbeeld door fakkels aan te steken of een warme douche te nemen.

Waar zit je derde chakra?

Je derde chakra zit ter hoogte van je maag, een klein stukje onder je borstbeen. De warme straling van de zon komt overeen met je derde chakra. Daarom wordt je derde chakra ook wel het zonnevlechtchakra genoemd.

Welke invloed heeft je derde chakra op je lichaam?

Ieder chakra heeft invloed op een aantal specifieke lichaamsdelen. Je derde chakra heeft invloed op je maag, lever, galblaas, dunne darm en spieren. Als je derde chakra niet in balans is, dan kun je dit gaan merken aan bijvoorbeeld maagklachten (zoals maagzuur of maagzweren), aan leverproblemen (zoals hepatitis), aan galstenen, een ontsteking van de alvleesklier of aan diabetes. Dit geldt niet andersom: als je één van deze ziekten krijgt, hoeft de oorzaak niet automatisch bij je derde chakra te liggen.

Welke invloed heeft je derde chakra op je hormonale systeem?

Ieder chakra heeft ook invloed op een specifieke (endocriene) klier die een bepaald hormoon afscheidt. De klier die door je derde chakra wordt beïnvloed zijn de eilandjes van Langerhans die een onderdeel zijn van je alvleesklier. Hier worden de hormonen glucagon en insuline aangemaakt die er voor zorgen dat je bloedsuikerspiegel in evenwicht blijft.

Welke invloed heeft je derde chakra op je emoties?

De emotie die bij het derde chakra hoort is vertrouwen en zelfverzekerdheid. Als je derde chakra in balans is, heb je een sterke persoonlijke identiteit, voel je je innerlijk krachtig en vrij om je eigen keuzes te maken. Als je derde chakra te sterk ontwikkeld is, kun je egoïstisch worden of kan er zelfs machtsmisbruik ontstaan. Als je derde chakra te zwak ontwikkeld is, bestaat het risico dat je jezelf wegcijfert en je minderwaardig voelt ten opzichte van anderen.

Wat kun je zelf doen?

Een goed werkende derde chakra zorgt ervoor dat je je krachtig voelt en geniet van het leven. Alle activiteiten die met warmte en vuur te maken hebben, kunnen je helpen om je derde chakra te versterken. Doe bijvoorbeeld de open haard aan, maak buiten vuur of steek fakkels of kaarsen aan. Kleed jezelf lekker warm aan. Ook sporten of een warme douche nemen zorgen ervoor dat je warm wordt. En laat vooral de energie van de zon binnenkomen. Laat de zon je helpen om je vrij te voelen en op je eigen gevoel te vertrouwen!

Lees verder

© 2014 - 2019 Toke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je derde chakra, het zonnevlechtchakra"

Infoteur: Toke
Gepubliceerd: 12-08-2014
Subrubriek: Spiritueel
Special: Zeven chakra's
Schrijf mee!