InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Mindfulness voor mannen

Mindfulness voor mannen

Mindfulness voor mannen Misschien niet alledaags, want nog steeds is de man voor velen de robuuste figuur die relatief weinig emotie laat zien en zeker niet zijn verdriet toont. De man pakt zaken op en gaat er mee aan de slag. Niet goed of moet het anders, dan gaat hij verder … althans dat geldt nog steeds voor de meeste mannen. Toch is er inmiddls wel een weg ingeslagen die enkele jaren geleden nog “not done” was voor veel mannen. Langzaam wordt ook de man meer mindful.

Wat is mindful exact?

Als we het over mindful hebben, wil dat letterlijk zeggen “volledig bewust zijn van de huidige ervaring”. Maar beter kennen we het als het tegenovergestelde van de man of vrouw die op de automatische piloot mee doet aan de ratrace van het leven.

Geen momenten van stilstaan bij het huidige “zijn”, gewoon het NU op je af laten komen, ervaren en er van genieten. Het kunnen alledaagse momenten zijn, maar die net even iets meer eruit springen, je blij maken of die nu net iets meer opvallen (omdat je er bewust mee bezig bent). Eigenlijk is het niet meer of minder dan intenser leven .. en dat is ook mannen steeds meer gegeven. Ofwel bij steeds meer mannen vallen de oogkleppen af.

Mindful-mannen doen het beter

Onderzoek toont aan dat mannen die meer mindful zijn, gemakkelijker door een vrouw uitgekozen worden. De mindfulman is van nature wat meer:
  • open
  • aandacht gevend
  • (zichtbaar) genietend van het moment
  • zonder oordeel
  • niet kost wat kost bezig zijn met de dagelijkse dingen (die onderdeel uitmaken van de ratrace)
  • dicht bij zichzelf staan
Dit vinden vrouwen aantrekkelijk en zullen, ongeacht of deze mannen aantrekkelijk zijn, eerder voor dit totaalplaatje gaan.

Is mindful zweverig?

Menig man is er niet mee bezig, want mindful is een nieuwerwets woord en goed voor vrouwen …. althans zo zien nog steeds veel mensen mindful zijn. Maar mindful zijn is ook een vorm van in balans zijn en niet alleen maar rennen naar nieuwe doelen (of dat nu geld verzamelen of iets anders is). Die balans zien wel steeds meer mannen in, want steeds meer relatief jonge mannen bezwijken (bijna) aan aandoeningen die eerder nagenoeg alleen voor oudere mensen waren weggelegd. Langzaam vallen de schelpen van de ogen en gaan mannen nadenken. Nadenken over het leven en dat er NU ook een balans in het leven moet zijn. Niet alles ten kosten van…

Bron: TheHilaryClark, PixabayBron: TheHilaryClark, Pixabay
Dat het dus niet zweverig is zien ook steeds meer mannen in en wordt daarmee langzaam uit het “verdomhoekje” gehaald. Waarbij de ene man het meer vanuit nature oppakt dan de ander. Als je als man wat meer hulp nodig hebt, dan zijn er wel wat oefeningen voor die je op weg kunnen helpen.

Meer mindful worden?

  • Begin met meer aandachtig aan iets te geven. Doe dus concentratieoefeningen, bijvoorbeeld aan de hand van focusmomenten oplopend van 20 seconden tot enkele minuten. Tijdens het focusmoment observeer je. Kijk wat je via de zintuigen opvangt en zorg er voor dat je het kunt reproduceren.
  • Ben bezig met je lichaam en dat is meer dan een potje voetbal of een rondje hardlopen. Voel je lichaam tijdens het bewegen en voel waar je grenzen liggen.
  • Stap in de ochtend actief het leven weer in. Dat wil zeggen, rustig wakker worden, goed uitrekken en strekken en vervolgens de voeten heel bewust naast het bed zetten en wakker de wereld in stappen. Dit proces mag zomaar enkele minuten kosten … neem deze minuten ook.
  • Pak op een dag minimaal één moment van bezinning. Haal een recente ervaring naar boven en overzie wat dit met je doet, hoe je reageert, hoe je bedacht hebt dat je het volgende keer bijvoorbeeld anders gaat doen etc.
  • Probeer je eventuele liefdespartner iedere dg met een frisse blik te bekijken en tracht telkens weer een "aha-moment" te beleven.

Voor alles geldt natuurlijk dat je het kans van slagen moet geven en niet één of enkele dagen volhouden. Zodra het een tweede natuur wordt, verandert er pas echt iets.

Mindful-mannen staan sterker in het leven

Het wordt steeds duidelijker dat mindful-mannen sterker in het leven staan, meer aankunnen en meer levensvreugde ervaren. Het is niet vrouwelijk, het is een andere manier van “zijn” … en dat geldt eigenlijk voor iedere sekse.
Gerelateerde artikelen
Mindful MovementsMindful Movements is een unieke meditatieve bewegingsvorm die gebaseerd is op houdingen uit yoga, Tai-Chi, Qigong en Kum…
Mindfulness: leven in het hier en nuMindfulness: leven in het hier en nuMindfulness is een techniek waarmee je spanning en stress kunt verminderen. Het idee achter mindfulness is het bewust zi…
Werkt mindfulness?Werkt mindfulness?Mindfulness is wetenschappelijk bewezen dat het werkt tegen stress, angst en piekeren. Deelnemers kunnen de aandacht er…
Mindfulness: praktische tipsMindfulness: praktische tipsMindfulness, elk moment van de dag met volle aandacht in het hier en nu zijn. Weer bewust genieten van kleine alledaagse…
Mindfulness en een licht verstandelijke beperkingMindfulness en een licht verstandelijke beperkingJe hoort het tegenwoordig steeds vaker, kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking krijgen les in mindfulness.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pitisawa, Pixabay
  • Psychologie Magazine - nr. 6 mei/juni 2015: “Man, wees toch meer mindful”
  • Personality and Individual Differences – publicatie aug 2015: “Individual differences in dispositional mindfulness and initial romantic attraction”
  • Kwartjes - mei 2015 : http://kwartjes.nu/training-mindfulness-voor-mannen/
  • Afbeelding bron 1: TheHilaryClark, Pixabay

Reageer op het artikel "Mindfulness voor mannen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!