Tips voor het consulteren van telefoonmediums
0900-nummers waarop je mediums en paragnosten voor consulten kan bellen, zijn er met hopen. Sommige helderzienden hebben zelfs hun eigen servicelijn. Deze liggen zwaar onder vuur, omdat deze nummers per minuut, naargelang van waar je belt, vrij duur kunnen zijn. Daarom zijn enkele duidingen over het consulteren van telefoonmediums nuttig.
Kostprijs
Deze prijzen worden niet door het medium zelf bepaald, maar er zijn verschillende partijen die hier geld moeten zien. De telefoondienst die de lijn aanbiedt moet zijn deel hebben, de uitbater van de lijn en de consulent zelf ook natuurlijk. Die zien dus maar een deel van het geld en betalen daar ook nog eens belastingen op. De prijs van het consult is afhankelijk van verschillende factoren.
Hoe betaal je?
Je kan bijvoorbeeld credits kopen om voordeliger te bellen. Dit bespaart enkele centen per minuut en met vooraf betaalde credits heb je minder verassingen met je telefoon rekening achteraf.
Van waar bel je?
Nederlandse servicenummers zijn goedkoper dan Belgische. In België kost zo een gesprek zonder credits 1,50 euro per minuut en slaat die wettelijk ook af na 10 minuten bellen. Dit voorkomt ook niet dat je terug kan bellen. Met credits kost een gesprek 1,15 euro per minuut. In Nederland is de kostprijs 90 cent per minuut zonder credits en 85 cent met credits. De lijn gaat daar uit als je credits opgebeld zijn.
Hoe lang bel je?
Ongeacht van waar of hoe je belt, hoe langer het gesprek duurt, hoe duurder het consult.
Wie werkt er voor deze lijnen?
Mediums en paragnosten op zelfstandige basis. Soms hebben ze hiernaast nog een eigen praktijk, soms baten ze zelf hun eigen lijn uit, maar dikwijls werken ze voor een grotere dienst. Ook zijn er mensen bij die geen eigen praktijk hebben en zo aan de slag gaan, of die er ervaring in willen opdoen.
Oplichterij?
Het hangt er van af wat je wilt. Wil je een korte vraag beantwoord zien, waar je geen uur voor nodig hebt en waar je dus niet mee naar een regulier consult gaat, kan dat misschien helpen. Natuurlijk zie je niet wie er tegenover jou zit. In de meeste gevallen werken deze lijnen wel met mensen die wel degelijk een gave hebben. Natuurlijk is een consult via telefoon veel beperkter en kunnen telefoonmediums niet altijd wat een collega ter plaatse kan.
Voorbereiding
Bij deze lijnen is het erg belangrijk om alles voor te bereiden, gezien dit ook de duur van het consult bepaalt. Wil je een uitgebreid consult, kan je misschien beter en goedkoper af zijn als je een helderziende zoekt, die consulten geeft in een praktijk. Is je vraag geschikt? Veel mensen bellen voor een kaart, maar hebben eigenlijk geen verdere instructies. Hoe meer tijd een medium nodig heeft om in te voelen, omdat jij geen duidelijke richtlijnen geeft waar je hulp nodig hebt, hoe langer en hoe duurder het consult wordt. Ken je jezelf en weet je dat je meer tijd nodig hebt, reken dat dan eerst uit. Met een goede voorbereiding kan een consult bij een correct medium al op 5 minuten gedaan zijn.
Aandachtspunten
Het is fout er van uit te gaan dat een paragnost of medium door hun gave het meteen gaan weten waar je voor belt. Die mensen horen, voelen en zien veel, maar wat jij als probleem ervaart, ervaren zijn vanuit hun kader misschien niet zo. Voorkom misverstanden en formuleer je vraag duidelijk.
Als je belt en het medium moet maar in het wilde weg aanvoelen, kan dat soms vervelend zijn voor beide partijen. Een voorbeeld: iemand belt met een vraag over werk. Die persoon wil gewoon geruststelling dat hij/zij de reorganisatie die er daar aankomt, goed aan gaat kunnen. Het medium voelt aan dat deze persoon een fles wijn per dag drinkt en gaat uit van een alcoholprobleem. Zoals elke hulpverlener is een paranormale consulent ook een mens en kan dingen vanuit eigen referentiekader interpreteren. Reguliere hulpverleners zijn er op getraind dat bij zichzelf te herkennen, maar voor mediums geldt er eigenlijk geen opleiding. Dat medium in dit voorbeeld had misschien een ouder met en alcoholverslaving en beschouwt dagelijks drinken misschien als een probleem, terwijl de klant dat niet zo zag.
Houd hier dus rekening mee. Een correct medium of paragnost zal ook geen waarzeggerij doen en eerlijk zeggen wat hij/zij aanvoelt zonder garantie dat dit ook zo is of zal uitkomen. Ga je dus vragen wat er morgen om een een bepaald uur zeker gaat gebeuren, stel je de tegenpartij voor een onmogelijke opdracht en zit je je geld en tijd onnodig te verspillen, tenzij je graag belt uit nieuwsgierigheid en entertainment wil voor je geld.
Wat telefoonconsulenten niet kunnen
Telefoonconsulenten hangen dikwijls vast aan contracten, waardoor ze geen privéconsult mogen geven met hun klanten van de lijn. Via de telefoon kunnen er afstandshealings gegeven worden, maar het is niet altijd even krachtig als in een praktijk. Daarnaast kunnen mediums niet altijd via de telefoon doen wat ze ter plaatse kunnen. Zo kunnen ze misschien wel negatieve geesten op een plek aanvoelen, maar minder efficiënt verwijderen. Er zijn mediums die afstandsreinigingen doen. Alleen is de vraag of dit altijd via de telefoon lukt.
De tijd nemen voor een cliënt is ook moeilijker als je weet dat deze per minuut betaalt. Correcte consulenten, die dit werk doen om mensen te helpen, houden hier ook rekening mee. Daarom verloopt een telefoonconsult dikwijls anders dan als iemand tegenover je zit in een praktijkruimte.
De voordelen
Deze diensten zijn laagdrempelig. Je consulent ziet je niet en je kan anoniem bellen. Je hoeft je er ook niet voor te verplaatsen. Als je gewoon een kort inzicht nodig hebt, kan het wel voordeliger zijn dan een groot consult waar je voor naar een andere stad moet.
Tot slot
Het is soms makkelijk om deze lijnen als geldklopperij en bedrog aan te zien. Het is niet uitgesloten dat sommigen inderdaad misschien meer geld ruiken dan dat ze echt willen helpen, maar de vraag is ook of mensen die bellen zichzelf soms niet bedriegen. Bel je uit nieuwsgierigheid? Wees dan ook eerlijk. Bel enkel als je echt inzicht wil en als je zeker bent dat je met een kort antwoord genoeg hebt. Is dat niet zo, stel je dan de vraag of je niet beter naar een consult in een praktijk kan gaan.
Gebruik ook altijd je eigen gezond verstand en intuïtie. Krijg je het gevoel dat je aan het lijntje gehouden wordt in plaats van geholpen, hang dan op. Soms klikt het ook beter met de ene consulent dan met de andere, terwijl ze voor hetzelfde nummer werken. Het is een kwestie van energie op elkaar afstemmen. Veroordeel dus daarom niet meteen een hele organisatie, omdat je juist eens met één persoon een negatieve ervaring had.
Daarnaast staat het ook iedereen die er niet in gelooft vrij om deze servicelijnen en betalende consulten links te laten liggen. Voor je belt, moet je je ook afvragen of je het nodig hebt.
Zoals eerder vermeld: mediums zijn geen professionele hulpverleners en hebben ook hun beperkingen. Zo mogen ze geen uitspraken doen in verband met medische diagnoses. Daarnaast zijn ze ook niet bevoegd voor behandeling van mensen met zware mentale problemen. Zit je met een depressie of wat dan ook, kan je beter ook andere diensten contacteren. Correcte mediums zullen je daar naar doorverwijzen.