InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Drie elementen van spiritualiteit

Drie elementen van spiritualiteit

Spiritualiteit is een begrip dat moeilijk te definiëren valt en kan worden omschreven op vele verschillende manieren. Elk individu kan spiritualiteit zien op zijn of haar eigen manier en hier naar wens invulling aan geven. Ondanks dat er geen consistente definitie is voor het begrip zelf, kan met behulp van de drie elementen van spiritualiteit toch helder worden uitgelegd wat spiritualiteit inhoudt en uit welke facetten het begrip bestaat.

Wat is spiritualiteit?

Spiritualiteit is een ruim begrip dat niet in een zin te definiëren is. Het begrip omvat de relatie die mensen hebben met hun omgeving, het gevoel dat mensen hebben om ergens bij te horen en het toekennen van een doel en zingeving aan het leven. Het gaat hierbij om de relatie die mensen onderling hebben en opbouwen, maar ook over de relatie die zij hebben met hun omgeving en de natuur. Daarnaast gaat spiritualiteit over het zoeken en stellen van doelen in het leven en het geven van vorm en betekenis aan de persoonlijke invulling hiervan. Ondanks dat spiritualiteit wordt gezien als deel van het universele bestaan van de mens, is spiritualiteit iets geheel persoonlijks en wordt er per individu een verschillende invulling aan gegeven. Daarnaast wordt spiritualiteit vaak geassocieerd met geloof ondanks dat deze twee begrippen niet perse met elkaar te maken hebben.

Drie elementen van spiritualiteit

Het begrip spiritualiteit omvat verschillende elementen. De betekenis van het begrip kan duidelijk worden uitgelegd aan de hand van drie elementen. Het eerste element heeft betrekking tot het hebben en opbouwen van relaties, het tweede element tot het stellen en nastreven van individuele waarden in het leven en het laatste element tot het hebben van een zinvol doel.

Relaties

Het element ‘relaties’ heeft betrekking op het hebben van relaties met anderen en het hebben van een relatie met jezelf of met een hogere werkelijkheid of bestaan. Het gaat over de manier waarop men keuzes maakt in zijn of haar relaties en wat de inhoudt van deze relaties is en hoe deze bepaald wordt. Daarnaast gaat het over hoe men met deze relaties omgaat en ze tot stand houdt. Het gaat hierbij onder andere over tolerantie, respect, eerlijkheid en liefde. Gezonde relaties en het behandelen van jezelf en anderen met respect, tolerantie en waardering zijn stuk voor stuk tekenen van spiritueel welzijn.

Waarden

Het element ‘waarden’ heeft betrekking op onze persoonlijke normen, waarden en principes in het leven. Het gaat hierbij niet alleen om de dingen die we zeggen of de dingen waar we om geven, maar vooral ook over de dingen die we doen en de reden waarom we die dingen doen zoals we ze doen. Onze persoonlijke waarden zijn niet meer dan een lijst van regels waarnaar we ons gedragen in het leven. Wanneer men probeert om deze persoonlijke waarden uit te kunnen leggen en ernaar streeft om te leven volgens deze waarden, wordt dit als een belangrijk deel van spiritualiteit gezien. Het hebben van duidelijke waarden en principes in het leven is een teken van spiritueel welzijn.

Zinvol doel

Het element ‘zinvol doel’ heeft betrekking op het zoeken en stellen van zinvolle doelen in het leven. Deze doelen kunnen betrekking hebben op het werk of een studie, maar ook op de verdere invulling van het leven, ambities, wensen, dingen die gelukkig kunnen maken en andere bijdragen die jij de wereld wilt leveren. Het gaat om persoonlijke doelen die ervoor zorgen dat je doet wat je doet en je je op een bepaalde manier gedraagt. Daarnaast gaat het er om hoe jij als persoon gezien wilt worden en welke belangrijke dingen je in je leven wilt realiseren. Deze dingen geven ook aan hoe jij als persoon herinnerd wilt worden. Het actief zoeken en stellen van doelen in het leven en het kunnen maken van beslissingen die helpen om een doel te bereiken zijn tekenen van spiritueel welzijn.

Tot slot

Gezonde relaties, het hebben van duidelijke waarden en principes en het actief zoeken en stellen van doelen zijn tekenen van spiritueel welzijn die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan een betere gezondheid. Wanneer er serieus met deze elementen aan de slag wordt gegaan en men zich bewust wordt van het belang van deze, kan zowel de mentale, psychologische als fysieke gezondheid daardoor ook weer verbeteren.
© 2016 - 2019 Linseyg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Access to health, Rebecca J. Donatelle
  • Meaning and reflection on the inseparability of body, mind and soul, ir. Drs. B. Pommée

Reageer op het artikel "Drie elementen van spiritualiteit"

Infoteur: Linseyg
Gepubliceerd: 09-03-2016
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!